Mittmontering av bindning? varför?

• Trådstartare Trådstartare BigAir
  • Start datum Start datum
B

BigAir

Guest
hej varför ska det vara bra att mittmontera en bindning? jag kör med mad_trix och jibbar mest men också lite off-pist.

När det gäller jibbing så underlättar en mittmonterad bindning vid rotationer eftersom du får en bättre balans mellan fram- och bakdel på skidan, den levande massan blir jämnt fördelad och gör det därmed lättare att rotera runt sin egen axel. Offpist får någon annan förklara.

bättre balans när du jubbar får du om du mittmonerar. ett tips kan vara att köpa ett par hyrbindningar då kan du skifta mellan bak vikt och mittvikt utan ett behöve en 50kg platta.

Det är bra att mittmontera bindingen eftersom det underlättar i snurrar och i switch landningar/åkning. Offpist har jag hört att mittmontering kan vara lite konstigt, spc om du har korta skidor...

Midjan ligger på mitten av twintipskidorna om du då bakmonterar dem så får du sämre åkegenskaper!!! midjan på vanliga skidor ligger lite längre ner från mitten därför monteras bindningen bak på dem. sen stämmer det som de andra sagt

Mittmontering innebär värdelösa offpistegenskaper. Har du tänkt åka det minsta mer offpist än i skogen bredvid liften i Kungsberget/Vallåsen/Sälen/Valfritt flackåkarställe ska du ABSOLUT inte ha mittmontering. Du tvingas åka med supermycket backhang.

1998 körde man med mittmonterning på snowboard oxå men det har dom flesta växt från idag.........

ska väl bli lättare att åka fakie också? jaja men det säger ju sig självt att offpistegenskaperna blir värdelösa vid mittställning så jag hade inte gjort det såvida jag inte alls åkt offpist eller haft ett par andra skidor för offpiståkning. Tycker det går bra att jibba med "vanligt" ställda bindningar...

det är ju för att midjan är fram flyttad, för att man ska få stabilitet när man åker fakie, men men det går och ha ´bindningarna helt i mitten och att ha dem lite mera bakåt, det är de vanligaste sätten man monterar en twintipskida i en affär, men det finns även "noobs" som monterar dem som vanliga slalom skidor, och då tappar skidorna stinget helt.
även stabilitet i hopp och rail

Har alla twintips (hädanefter tt) centrerad midja då?

Jag har dragit några slutsatser, stämmer de eller är de helt felaktiga, kom gärna med argument för och emot.

1. Om man enbart skall hoppa (framåt, bakåt, uppochner, utochin osv.) med sina tt i parken och pipen och aldrig sätta sin fot i offpisten torde det vara bäst att mittmontera bindningen!?

2. Om man skall hoppa mycket med sina tt men också kunna dra på rejält i pisten (svänga alltså) och dra ut i offpisten och bränna på rejält torde det vara bäst att inte mittmontera bindningen!? Kanske något mittemellan mittmonterat och bakmonterat (vanligt) vore bäst!?

MVH Andreas

Jo precis som du säger Lima_ko det är jävligt jobbigt å äckligt att åka offpist med mittmonterade.
om du mera är en allround åkare så ska du inte mittmontera helt. det jag har fått för mig är att i affärerna så monterar de skidorna mellan "vanligt"(carvingskidor utan tt) och mitten, då får du den bästa tt allroundskidan.

Jag har ett par Salomon 1080, de är mitt monterade och de är faktiskt riktigt bra både när man kommer utanför pisten eller när man carvar i manchestern. Det stämmer oxå att skidorna tappar stinget totalt om man inte monterar bidning på rekomenderat ställe.

Precis som någon sa tidigare.
I mitten på nittiotalet såg man många twintip snowbords (snowboard med identisk tip & tail) med mittmontering och 0 graders vinkel på bindningarna. Totalt värdelöst att åka på, det är ingen som kör med det idag. Skidjibbarna kommer väl inse samma sak om några år...

Jag har dragit några nya slutsatser efter att kört med mina K2 Public Enemy monterade efter boot midsole, alltså så långt bak som K2 har märkt ut. De funkar grymt bra i pisten, grymt bra i offpisten, grymt bra i pipen och grymt bra i parken. Skulle jag montera dem så långt fram som K2 har märkt ut tror jag att de skulle kanske bli ännu lite grymmare i parken eller framförallt vid switch hoppning/åkning/landning. Men samtidigt skulle de bli sämre i pisten och offpisten.

Så, kontentan torde bli. Mittmontering leder till att man får ett smalare användningsregister för sina twintips.

Det vore kul att få igång en riklig diskussion om detta.

MVH Andreas

bra att nån tog upp det...jag har själv köpt ett par tt som jag inte vet hur jag ska montera...hur vet jag vart mittemellan mitten och vanlig montering är?

mitten för lättare rotation, bakmontering eftersom i mkt puder bör man ha mera bakåtvikt så tipsen flyter över snön och inte grävs ner som kan leda till en smärtsam faceplant

När du Jibbar ska du ha för balans i rotationer, switch åkning m.m men när man kör Offpist så tycker jag iaf att man ska köra med bakmonterat för jag tycker själv att fram tippen kan börja ta emot i snön.

Men å andra sidan så äre ju lättar att svänga med mittmonterat på twintips eftersom att midjan är placerad mer i mitten av skidan av dom.

Pratade med en kille på alpingaraget om mittmonterad bindning. Han jämförde det med att snurra en freesbee på fingret, absolut lättast om man har fingret i freesbeens centrum.

Tänkte genom detta idag och kom fram till att det borde ur rotationssynvinkel inte vara bättre med mittmonterad bindning.

Om man jämför med freesbeen så vill man alltså inte ha skidans masscentum utanför rotationscentrum. Flyttar man fram bindningen 10cm så handlar det alltså om högst två gånger vikten av 10cm skida, vilket är ganska lite massa i jämförelse med skidåkaren. Dessutom kan man ju tänka sig att en skidåkare som rör på sig i luften under rotationen (uthopp, spinn, landning) kommer att ha betydligt större massa utanför rotationscentrum än den lilla massa som skidan har utanför rot.cent. Således borde i verkligheten inte en mittmonterad bindning ha någon inverkan på rotationen.

Om det är lättare att åka switch lämnar jag dock osagt...

kör också på PE och k2 har ju lite olika markeringar på sina skidor. Men efter mycket funderande och diskuterande med leverantörer och återförsäljare kompromissade vi och satte på en flyttbar bindning. Bakflyttad flyter dom fint i pudret medans man bara sjunker om man flyttar fram dom, i parken vet jag inte hur mkt roll det spelar men det känns bra att stå mitt på...

jepp det är bara att luta sig FETT mycket bakåt. =)

Hej!
Nu kommer jag med en till grej!!
Om man nu ska mittmontera så kanske man ska ta och kolla var viktcentrum är och inte kolla på var leverantören har satt! För om du mäter upp mitten med hjälp av att balansera skidan på tex en kniv så måste du få exakt mitten på skidan
vilket ger exakt masscentrum! Sen kanske du ska väga bindnigarna för de kan ju väga olika så samma sak igen!!!

Har bara ett tips Gör det du tror på!!!

Johan

Om man köper ett par begangnade skidor med mitt monterad bindning går det då att flytta bak den och monterad den så att man inte förlorar åkegenskaperna i pisten och offpist? Blir det några bi-effekter av att bindningen har varit mittmonterad?

Är ju inte extremt många pros som kör med mittmonterat kolla på armadas hemsida tex.
Anledning till att jag tar upp det är ju för att alla vill ta efter dom sponsrade snubbarna.

Pröva dig fram tycker jag. men jag skulle nog föredra rekommendreade monteringspunkten eller +2 (det har funkat bra för mig iaf) beror ju såklart på vart monteringspunkten sitter men men, ni förstår säkert.

jag har nyligen beställt ett par K2 fujative, och dom har jag beställt mittmontering på, men det beror på att jag bor nere i småland, och åker skidor på isaberg (dvs konstsnö) och det finns inte i närheten av offpist...men hade jag bott på ett ställe där det finns tillfällen och plats för offpist hade jag nog inte mittmonterat dom..som de flesta andra har sagt, det blir mkt sämre pist/offpist åkning. men bättre i park...

Martin-90 den är till för att du ska komma upp en bit så att du kan ta tajtare svängar i pisten.

på mina twintips finns det bara en markering å bindningarna är monterade några cm bakom den markeringen.. markeringen är inte helt på mitten tror jag men pjäxans mitt hamnar mitt på markeringen.. är det en bra montering då om man vill jibba?

Själv har jag monterat mina bindningar på mina nya stl -2 från true center. jag hade även så på mina gamla skidor också, och det funkade utmärkt även i parken. Jag tror att det är ganska ultimat att montera -2 från truecenter för då får man som ovan nämnt en mer allround fast ändå så har man bra fakie känsla.

Giro sa:
Själv har jag monterat mina bindningar på mina nya stl -2 från true center. jag hade även så på mina gamla skidor också, och det funkade utmärkt även i parken. Jag tror att det är ganska ultimat att montera -2 från truecenter för då får man som ovan nämnt en mer allround fast ändå så har man bra fakie känsla.

gå till en skidbutik. Släng fram 200-400kr, dina skidor och en pjäxa och sedan säg att du vill ha de mittmonterade. Så får du några igenpluggade hål och bindingen i mitten.

Samma funktion som en propeller, skulle den inte va centrerad så skulle den vobbla och skapa stor obalans.

Man fördelar vikten dvs.

Smart va?

Tillbaka
Topp