mittmontering

crilleA

Medlem
mittmontering
ska montera om skidan efter att stadium monterat den lite långt bak
men vad är mest värt att ha skidan helt mittmonterad lr några cm bak?
jag e en 167cm o har en 152 skida.
snabba svar vore sjysst!!

mittmontering
det spelar ingen roll... men om du ommonterar den så går skidan sönder lättare men,
altså du 167 lång och har en skida som e 152 och mittmonterar den så kommer det att kännas som om du har en jättekort skida det lovar jag...

så om du vill ha mittmonterat på din skida så e det att ha 1 dm bak eller att helt enkelt köpa en ny skida...
men det kostar ju mera... mitt tips e att ha en skida som inte e under 10 cm kortare än vad man själv är... men man kan ju inte alltid ha det bästa peace Y

P.S. jag har ett par scratch fs 04-05 168 som är 2 cm bakåt-mittmonterad- jag är själv 176 lång...

mittmontering
om du har efter pjäxmarkeringen så ska du fortsätta ha så eller nya lagg..
själv kör jag mittmonterat. // peace

mittmontering
Med så korte ski har du vel ikke så mye å gjøre utenfor pisten, da er det like greit å midtmontere bindingene.
Men som pojken fran bergen sier: Skien blir litt svakere om du stadig borrer nye hull.

mittmontering
vad är det för struntprat att skidan går sänder lättare? man fyller ju igen hålen, och även om skidan bli svagare, så är det ytterst lite. och jag har aldrig vart med om att en skida har gått av eller liknande pga en tidigare montering. vet folk som flyttat bindningen flera gånger, och dom hålle rlika bra! har däremot vart med om att gammla pjäxor gått av, men det är ju en anna sak..

när du mittmonterar, är ju att föredra att ha några cm mer akåt än frammåt. därför att det blir mycket lättare att åka vanligt med en skida som har bindningen lite mer bakåt. men det är fortfarande lika lätt att åka switch. så kanske 152/2 = 76.. 76-3= 73 cm från tailen kanske är bra för mittmontering. men det är helt olika för olika skidor och typer. men jag hde ett par 150 mittmonterade med 1 cm bakåt inställda. och det gick att åka på. även om det var lite svårare i pist att åka framlänges.

Tillbaka
Topp