Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Mjukare alternativ till Gotama?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bjork52" data-source="post: 939976" data-attributes="member: 90656"><p>Jag har ett par Gotama årsmodell 2010 dvs. den första årsmodellen med rocker. Tror att de har ändrat lite på den till årets modell (2012) men jag vet inte exakt vad eller hur mycket det skiljer mot de som jag har.</p><p></p><p>Min uppfattning är att Gotaman är ganska framändesdominerad och den svarar väldigt bra på ett rejält plöstryck.</p><p></p><p>2010:orna är styvast i framänden och jag tycker att det känns om den mesta skärningen ligger där också.</p><p></p><p>Kör man med ett tydligt plöstryck i pisten drar de snabbt in i sväng och är allmänt kvicka medans de känns en aning döda om man har balansen mer bakåt.</p><p></p><p>Vid tight skogsåkning tycker jag att de svänger otroligt snabbt så länge som man är framåt i balansen och har ett bra tryck på plösen. Om man får bakvikt blir de svårhanterliga och tröga att svänga (vilka skidor blir inte det med bakvikt?).</p><p></p><p>Sammantaget så tycker jag att man vinner väldigt mycket på att köra dem med ett tydligt plöstryck och man får väldigt mycket tillbaka, både i pisten och utanför. </p><p></p><p>Med balansen mer bakåt så upplever jag skidorna som ganska intetsägande i pisten och svårhanterliga i offpisten.</p><p></p><p>Mitt tips är alltså att ge dem en chans till och att då tänka på att åka med vikten framåt och med tyck på plösen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bjork52, post: 939976, member: 90656"] Jag har ett par Gotama årsmodell 2010 dvs. den första årsmodellen med rocker. Tror att de har ändrat lite på den till årets modell (2012) men jag vet inte exakt vad eller hur mycket det skiljer mot de som jag har. Min uppfattning är att Gotaman är ganska framändesdominerad och den svarar väldigt bra på ett rejält plöstryck. 2010:orna är styvast i framänden och jag tycker att det känns om den mesta skärningen ligger där också. Kör man med ett tydligt plöstryck i pisten drar de snabbt in i sväng och är allmänt kvicka medans de känns en aning döda om man har balansen mer bakåt. Vid tight skogsåkning tycker jag att de svänger otroligt snabbt så länge som man är framåt i balansen och har ett bra tryck på plösen. Om man får bakvikt blir de svårhanterliga och tröga att svänga (vilka skidor blir inte det med bakvikt?). Sammantaget så tycker jag att man vinner väldigt mycket på att köra dem med ett tydligt plöstryck och man får väldigt mycket tillbaka, både i pisten och utanför. Med balansen mer bakåt så upplever jag skidorna som ganska intetsägande i pisten och svårhanterliga i offpisten. Mitt tips är alltså att ge dem en chans till och att då tänka på att åka med vikten framåt och med tyck på plösen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Mjukare alternativ till Gotama?
Tillbaka
Topp