Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1006938" data-attributes="member: 12152"><p>Personligen har jag inte åkt på R2 115, så jag kan inte uttala mig i den frågan. Jag körde däremot på R2 122 en del som jämförelse under ovan beskrivna testvecka och det är i alla fall en närbesläktad skida. Om jag jämför dessa två är det ganska stor skillnad. </p><p></p><p>Jag har inte tid att skriva något utförligt nu, men i korta ordalag så är 122:an klart tyngre och mer död överlag. Opinion känns hela tiden rappare och smidigare. </p><p></p><p>I pisten är det två helt olika ligor. Opinion går flera nivåer bättre, både i trygghet, spår och hur rapp den känns, men det är väl inte så konstigt iom att R2 122 knappast är känd för att prestera i pisten. </p><p></p><p>I orörd kallsnö känns fortfarande Opinion lättare på fötterna i grundkänslan, men skillnaden är mindre. Rocker2 122 är mycket mer känslig för viktplacering i längsled. Står man lite för långt bak på den så börjar fronten simma konstigt när tailen viker sig för mycket och jag gillar inte att den byter karaktär så radikalt bara man kommer lite fel i vikten. Hamnar man rätt går den fint, men jag tycker ändå att det är en skida som kräver en del inåkning. R2 122:s styrka är att den efter tillvänjning är så pass lugn och bara väntar på input och sen när den börjar svänga så är den ändå lättåkt. </p><p></p><p>Opinion har samma typ av moderna grundbalans (rekommenderad montering är -3,5cm från TC , mer om det vid ett annat tillfälle). Dock tycker jag att den är mycket bättre när det gäller att hantera olika tryck i längsled. Den går betydligt mer neutralt och lite misstag här och där spelar ingen större roll. Det gör att den överlag känns som en bättre plattform som bara neutralt gör det den ska. Jag tycker också att den är roligare att åka på eftersom den är mer spänstig och rapp överlag, utan att den för den skull blir nervös. Jon åker på 122:an som huvudskida i år egentligen, men hans kommentar var att Opinion helt enkelt är en bättre skida, och han har ställt undan 122:an de senaste veckorna. Även på tävlingar som nämdes innan. Markus är inåkt på 122:an sen tidigare och trivs kanonbra på den, men även han konstaterade att Opinion går riktigt, riktigt bra. </p><p></p><p>Det här säger inte så mycket om 115:en tyvärr, men om du/ni har koll på den i jämförelse med 122:an så kanske du kan använda det som referens. Pistprestandan tex lär vara betydligt bättre i 115 i relation till storebror 122. Jämför man shape mellan R2 115 och Opinion så finns det både en del likheter och en del olikheter, men Opinion liknar 115 mer än 122, framförallt i tailens spannprofil. Egentligen ligger den nog lite mitt emellan dessa två rent shape- och rockermässigt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1006938, member: 12152"] Personligen har jag inte åkt på R2 115, så jag kan inte uttala mig i den frågan. Jag körde däremot på R2 122 en del som jämförelse under ovan beskrivna testvecka och det är i alla fall en närbesläktad skida. Om jag jämför dessa två är det ganska stor skillnad. Jag har inte tid att skriva något utförligt nu, men i korta ordalag så är 122:an klart tyngre och mer död överlag. Opinion känns hela tiden rappare och smidigare. I pisten är det två helt olika ligor. Opinion går flera nivåer bättre, både i trygghet, spår och hur rapp den känns, men det är väl inte så konstigt iom att R2 122 knappast är känd för att prestera i pisten. I orörd kallsnö känns fortfarande Opinion lättare på fötterna i grundkänslan, men skillnaden är mindre. Rocker2 122 är mycket mer känslig för viktplacering i längsled. Står man lite för långt bak på den så börjar fronten simma konstigt när tailen viker sig för mycket och jag gillar inte att den byter karaktär så radikalt bara man kommer lite fel i vikten. Hamnar man rätt går den fint, men jag tycker ändå att det är en skida som kräver en del inåkning. R2 122:s styrka är att den efter tillvänjning är så pass lugn och bara väntar på input och sen när den börjar svänga så är den ändå lättåkt. Opinion har samma typ av moderna grundbalans (rekommenderad montering är -3,5cm från TC , mer om det vid ett annat tillfälle). Dock tycker jag att den är mycket bättre när det gäller att hantera olika tryck i längsled. Den går betydligt mer neutralt och lite misstag här och där spelar ingen större roll. Det gör att den överlag känns som en bättre plattform som bara neutralt gör det den ska. Jag tycker också att den är roligare att åka på eftersom den är mer spänstig och rapp överlag, utan att den för den skull blir nervös. Jon åker på 122:an som huvudskida i år egentligen, men hans kommentar var att Opinion helt enkelt är en bättre skida, och han har ställt undan 122:an de senaste veckorna. Även på tävlingar som nämdes innan. Markus är inåkt på 122:an sen tidigare och trivs kanonbra på den, men även han konstaterade att Opinion går riktigt, riktigt bra. Det här säger inte så mycket om 115:en tyvärr, men om du/ni har koll på den i jämförelse med 122:an så kanske du kan använda det som referens. Pistprestandan tex lär vara betydligt bättre i 115 i relation till storebror 122. Jämför man shape mellan R2 115 och Opinion så finns det både en del likheter och en del olikheter, men Opinion liknar 115 mer än 122, framförallt i tailens spannprofil. Egentligen ligger den nog lite mitt emellan dessa två rent shape- och rockermässigt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp