Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1007043" data-attributes="member: 12152"><p><strong>EDIT: Viktigt fel ändrat nedan</strong></p><p></p><p></p><p>Det finns än så länge inga beslut alls om <strong>HUR </strong>19x:an kommer att bli, tyvärr. Vi kommer att dra igång den diskussionen när vi känner att vi har slutfört prototyptestandet av 187:an och har en spikad produktionskonstruktion. Det rör sig om ca en månad framåt i tiden, uppskattningsvis. </p><p></p><p>När det gäller monteringspunkten så är Opinion, som jag skrev tidigare ganska okänslig för montering jämfört med tex Rocker2 122 som jag själv tycker är mycket beroende av rätt monteringspunkt. Det gäller i synnerhet på fast underlag, där vi har kört skidan från -2 bak till -7 och det fungerar utmärkt utan större omställning, även om känslan förändras såklart. </p><p></p><p>Jag har vid flera skilda tillfällen uttryckligen blindtestat monteringspunkter. Både i mindre pister (Sälen) i större pister (Alperna) och i puder (Alperna). Jag har vid samtliga tillfällen hamnat inom 2mm från -3,5, så det är där den går bäst. I puder tycker jag att man tappar den riktiga harmonin när man går bakom -5 och när man går framför -2,5. I pisten går den bra på -2,5 ända bak till -6 ca, och den fungerar ända bak till -8, även om jag själv inte riktigt gillar den där. Monteringspunkter är dock som alltid personligt. Tex så är det en åkare från Åre Skidfabrik som har åkt skidan ända bak till -9 i tester och gillar den bäst vid -7, men då pratar vi fast offpist eller pist i Åre. </p><p></p><p>I puder är det tveklöst lönsamt att följa vår rekommendation. -3,5 från TC kan låta långt fram för en konservativt lagd åkare. Det är framförallt Jon som har drivit den frågan under utvecklingen. Jag hade själv svårt att fullt ut lita på Jon i den aspekten i början, men gav mig till slut. Som tur var skulle det visa sig. Efter tester kan jag konstatera att vi har hamnat helt rätt, även för en åkare som mig som är van vid -6 till -8. Hade du frågat mig för två år sedan om monteringspunkter hade jag sagt att -3,5 bara är bra för åkare som ska köra baklänges, eller som är vana vid jibbig balans. Det är en åsikt som är baserad på erfarenheter av skidor som nu är ett antal år gamla och det är en inaktuell information. Utvecklingen går framåt, som vanligt, och man har inte råd att sitta och vara rätt för förändringar om man ska hålla sig i framkant. När vi kombinerar en sådan montering med en modern, därför anpassad rockerkurva (som i Opinion bla) så tar det puderåkningen till nya nivåer. Det är nästa steg i utvecklingen som vi i gruppen ser det. Framförallt når vi en trygghet i högre fart som är mycket svår, för att inte säga omöjlig, att få för en åkare på min nivå med en skida monterad på -8. Riktigt bra åkare kan som alltid bränna på med i princip vad som helst, men är man mer mänsklig så gör små detaljer i utrustningen stora skillnader när det gäller att hantera ett berg.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1007043, member: 12152"] [b]EDIT: Viktigt fel ändrat nedan[/b] Det finns än så länge inga beslut alls om [b]HUR [/b]19x:an kommer att bli, tyvärr. Vi kommer att dra igång den diskussionen när vi känner att vi har slutfört prototyptestandet av 187:an och har en spikad produktionskonstruktion. Det rör sig om ca en månad framåt i tiden, uppskattningsvis. När det gäller monteringspunkten så är Opinion, som jag skrev tidigare ganska okänslig för montering jämfört med tex Rocker2 122 som jag själv tycker är mycket beroende av rätt monteringspunkt. Det gäller i synnerhet på fast underlag, där vi har kört skidan från -2 bak till -7 och det fungerar utmärkt utan större omställning, även om känslan förändras såklart. Jag har vid flera skilda tillfällen uttryckligen blindtestat monteringspunkter. Både i mindre pister (Sälen) i större pister (Alperna) och i puder (Alperna). Jag har vid samtliga tillfällen hamnat inom 2mm från -3,5, så det är där den går bäst. I puder tycker jag att man tappar den riktiga harmonin när man går bakom -5 och när man går framför -2,5. I pisten går den bra på -2,5 ända bak till -6 ca, och den fungerar ända bak till -8, även om jag själv inte riktigt gillar den där. Monteringspunkter är dock som alltid personligt. Tex så är det en åkare från Åre Skidfabrik som har åkt skidan ända bak till -9 i tester och gillar den bäst vid -7, men då pratar vi fast offpist eller pist i Åre. I puder är det tveklöst lönsamt att följa vår rekommendation. -3,5 från TC kan låta långt fram för en konservativt lagd åkare. Det är framförallt Jon som har drivit den frågan under utvecklingen. Jag hade själv svårt att fullt ut lita på Jon i den aspekten i början, men gav mig till slut. Som tur var skulle det visa sig. Efter tester kan jag konstatera att vi har hamnat helt rätt, även för en åkare som mig som är van vid -6 till -8. Hade du frågat mig för två år sedan om monteringspunkter hade jag sagt att -3,5 bara är bra för åkare som ska köra baklänges, eller som är vana vid jibbig balans. Det är en åsikt som är baserad på erfarenheter av skidor som nu är ett antal år gamla och det är en inaktuell information. Utvecklingen går framåt, som vanligt, och man har inte råd att sitta och vara rätt för förändringar om man ska hålla sig i framkant. När vi kombinerar en sådan montering med en modern, därför anpassad rockerkurva (som i Opinion bla) så tar det puderåkningen till nya nivåer. Det är nästa steg i utvecklingen som vi i gruppen ser det. Framförallt når vi en trygghet i högre fart som är mycket svår, för att inte säga omöjlig, att få för en åkare på min nivå med en skida monterad på -8. Riktigt bra åkare kan som alltid bränna på med i princip vad som helst, men är man mer mänsklig så gör små detaljer i utrustningen stora skillnader när det gäller att hantera ett berg. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp