Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1007600" data-attributes="member: 12152"><p>Nu hann ju PNyberg före, men jag kan ju ge min syn på det hela. </p><p></p><p>För det första så är Opinion inte klar än, så någon exakt vikt finns inte, eftersom vi fortfarande håller på med tester av olika konstruktioner. Vi är dock nere på finlir nu som handlar om placering och mängd av dämpmaterial och NATO-honeycomb så några stora förändringar blir det inte. Den tyngsta skidan i den senaste serien väger 2295gram per skida. Den lättaste har jag ingen exakt siffra på, men uppskattningsvis är den strax under 2200 gram. Det kan låta som liten skillnad, men elementen som vi laborerar med nu sitter ute i spetsarna på skidorna och har därför relativt stor effekt. Efter helgens tester skulle jag uppskatta att den dämp och honeycombvariant vi kommer att hamna på kommer att väga nära 2250 gram. </p><p></p><p>Vi har aldrig haft som mål att bygga en uttryckligen lätt skida. Den kommer att väga ungefär som de flesta skidor gör i den aktuella storleken, om man bortser från titanalförsedda tungviktare och kolfiberstinna ultralätta skidor. Som referens väger Salomon Rocker2 122 2420 gram i 184cm. Den skillnaden känns mycket tydligt och Rocker2 känns tung och seg i puder framförallt vid en direkt jämförelse. Butchers Hook 115 har jag ingen exakt siffra på, men med tanke på konstruktionen så skulle jag gissa att den i absoluta tal är aningen lättare, kanske runt 2100 gram. Däremot är Opinion mer svingviktsoptimerad och den är lättare i tip och tail där det märks mest skillnad. Upplevelsen på snön beror på vilken av prototyperna vi väljer sedan. Lättare och mindre dämp eller lite tyngre och mer dämp är en smakfråga. </p><p></p><p>Shapemässigt är det stor skillnad på BH och Opinion. BH är en traditionellt utformad skida som har försetts med rocker. Som jag ser det är vissa parametrar i den shapen, liksom i många andra skidor som finns på marknaden idag, kvarlevor från hur man byggde skidor innan rockern kom med i bilden. Opinion är istället en skida som ur shape, flex och rockersynpunkt i varje liten detalj från grunden är byggd för att prestera med en modern rockerkurva. Opinions rocker är en lång, harmonisk lowrise. BH har en hög elliptisk rocker som börjar ganska lika som Opinion, men som sen slutar med en böj som i princip är en vanlig skidspets, om än med en mjuk övergång. </p><p></p><p>Det ger några centrala skillnader: </p><p></p><p>I lössnö tar Opinion flera steg framåt. Samtidigt som den är smidig att manövrera är det också lättare att åka fort i puder. BH å andra sidan har, precis som PNyberg säger, ett bättre flyt i låg fart, medans den lätt blir fladdrig och lite spårig när det går undan. Opinion är definitivt den bättre skidan där OM man är en åkare som antingen vill lära sig eller redan kan hantera moderna shaper. BH är ett bättre val för en konservativ åkare. Noteras bör att jag själv anser mig som relativt konservativ och jag tycker att Opinion är en av de bästa skidor jag har åkt i lössnö. </p><p></p><p>Den stora skillnaden med rockern är att Opinion är aktiv flytmässigt hela vägen fram till sista centimetern, medans BH när den flyter har nästan en decimeter skida i fronten som ligger ovanför snön. När snön är lätt och tippen sjunker känner man med BH, precis som med alla andra skidor med den typen av front hur det bromsar och känslan att man riskerar att flyga över styret uppkommer. Opinion är gjord för att gå rent och obromsande även under snön så när den dippar under ytan så märks det knappt. Skidan strävar bara lugnt tillbaka till ytan och det är klart bekvämare. Det är en av de egenskaper som vi har jobbat mest med för att få fram och vi är verkligen nöjda med resultatet. </p><p></p><p>I pisten är Opinion tydligt styvare, även om den är ganska lik i flexfördelning. Eftersom vi har lagt indrag i skidan behöver man ha en ganska mjuk mittdel i relativa mått, annars blir en skida med nedkortad aktiv yta alldeles för hård under foten. Mer pondus och tryck i pisten alltså från Opinions sida. BH är där istället otroligt lätt att böja igenom och därmed mycket smidig. Opinion har mer grepp i pisten medans BH är snällare och mindre kraftkrävande med sitt mjuka flex. Även där handlar det om avvägningar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1007600, member: 12152"] Nu hann ju PNyberg före, men jag kan ju ge min syn på det hela. För det första så är Opinion inte klar än, så någon exakt vikt finns inte, eftersom vi fortfarande håller på med tester av olika konstruktioner. Vi är dock nere på finlir nu som handlar om placering och mängd av dämpmaterial och NATO-honeycomb så några stora förändringar blir det inte. Den tyngsta skidan i den senaste serien väger 2295gram per skida. Den lättaste har jag ingen exakt siffra på, men uppskattningsvis är den strax under 2200 gram. Det kan låta som liten skillnad, men elementen som vi laborerar med nu sitter ute i spetsarna på skidorna och har därför relativt stor effekt. Efter helgens tester skulle jag uppskatta att den dämp och honeycombvariant vi kommer att hamna på kommer att väga nära 2250 gram. Vi har aldrig haft som mål att bygga en uttryckligen lätt skida. Den kommer att väga ungefär som de flesta skidor gör i den aktuella storleken, om man bortser från titanalförsedda tungviktare och kolfiberstinna ultralätta skidor. Som referens väger Salomon Rocker2 122 2420 gram i 184cm. Den skillnaden känns mycket tydligt och Rocker2 känns tung och seg i puder framförallt vid en direkt jämförelse. Butchers Hook 115 har jag ingen exakt siffra på, men med tanke på konstruktionen så skulle jag gissa att den i absoluta tal är aningen lättare, kanske runt 2100 gram. Däremot är Opinion mer svingviktsoptimerad och den är lättare i tip och tail där det märks mest skillnad. Upplevelsen på snön beror på vilken av prototyperna vi väljer sedan. Lättare och mindre dämp eller lite tyngre och mer dämp är en smakfråga. Shapemässigt är det stor skillnad på BH och Opinion. BH är en traditionellt utformad skida som har försetts med rocker. Som jag ser det är vissa parametrar i den shapen, liksom i många andra skidor som finns på marknaden idag, kvarlevor från hur man byggde skidor innan rockern kom med i bilden. Opinion är istället en skida som ur shape, flex och rockersynpunkt i varje liten detalj från grunden är byggd för att prestera med en modern rockerkurva. Opinions rocker är en lång, harmonisk lowrise. BH har en hög elliptisk rocker som börjar ganska lika som Opinion, men som sen slutar med en böj som i princip är en vanlig skidspets, om än med en mjuk övergång. Det ger några centrala skillnader: I lössnö tar Opinion flera steg framåt. Samtidigt som den är smidig att manövrera är det också lättare att åka fort i puder. BH å andra sidan har, precis som PNyberg säger, ett bättre flyt i låg fart, medans den lätt blir fladdrig och lite spårig när det går undan. Opinion är definitivt den bättre skidan där OM man är en åkare som antingen vill lära sig eller redan kan hantera moderna shaper. BH är ett bättre val för en konservativ åkare. Noteras bör att jag själv anser mig som relativt konservativ och jag tycker att Opinion är en av de bästa skidor jag har åkt i lössnö. Den stora skillnaden med rockern är att Opinion är aktiv flytmässigt hela vägen fram till sista centimetern, medans BH när den flyter har nästan en decimeter skida i fronten som ligger ovanför snön. När snön är lätt och tippen sjunker känner man med BH, precis som med alla andra skidor med den typen av front hur det bromsar och känslan att man riskerar att flyga över styret uppkommer. Opinion är gjord för att gå rent och obromsande även under snön så när den dippar under ytan så märks det knappt. Skidan strävar bara lugnt tillbaka till ytan och det är klart bekvämare. Det är en av de egenskaper som vi har jobbat mest med för att få fram och vi är verkligen nöjda med resultatet. I pisten är Opinion tydligt styvare, även om den är ganska lik i flexfördelning. Eftersom vi har lagt indrag i skidan behöver man ha en ganska mjuk mittdel i relativa mått, annars blir en skida med nedkortad aktiv yta alldeles för hård under foten. Mer pondus och tryck i pisten alltså från Opinions sida. BH är där istället otroligt lätt att böja igenom och därmed mycket smidig. Opinion har mer grepp i pisten medans BH är snällare och mindre kraftkrävande med sitt mjuka flex. Även där handlar det om avvägningar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp