Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ake_Astrom" data-source="post: 1008023" data-attributes="member: 127291"><p>Kunde börja som MM om Lördags morgonen och pisten men han har ju redan beskrivit det så jag hoppar.</p><p></p><p>Lite kort om min erfarenhet av skidor bredare än 92mm. = 0 dvs. ingen som helst.</p><p></p><p>Så det var med pirrande knän jag får förtroendet att prova "medelskidan" Till saken hör att mina knän är i ganska dålig form (slitage och ledbandsskada).</p><p></p><p>Kör 2 åk och konstaterar att underlaget var nog inte det bästa för min obefintliga teknik på breda skidor och knäna ger redan upp.</p><p></p><p>Provar diverse andra och mycket smalare skidor och runt middagstid så får jag äran att prova MM-s RTM och blir nog lite lyrisk (läs mycket).</p><p></p><p>Till eftermiddagen så har ju sorben med stora bokstäver infunnit sig så jag gör ett nytt försök men nu med den som skall vara mest "orolig"</p><p></p><p>Kan bara sammanfatta att nu förstår jag lite mer om fördelen med de breda skidorna.</p><p>Och med min ringa erfarenhet så kan jag bara jämnföra med känslan som jag fick den sommaren (i mina ungdomsdagar på stenåldern) när jag åkte vattenskidor.</p><p></p><p>Härligt att flyta fram över sorben på ett helt annat sätt en mina 62mm breda och 156cm långa Head slalom skidor (kanske inte så förvånade förstås). </p><p></p><p>Så även jag som aldrig åkt på denna typ av skidor kunde ta mig ner på ett fult njutbart sätt och känna mig som en kung i backen. </p><p></p><p>Tyvärr så orkade bara knäna med 3 åk denna gång men jag har ju nu en hel sommar och höst på att fixa till de inför nästa säsong och ha begäret är väckt.</p><p></p><p>Hur skidorna är i förhållande till andra breda skidor kan jag som ni förstår inte uttala mig om men det finns ju så mycket kunskap om det samlat här så det är nog ingen stor saknad av information runt det ändå.</p><p></p><p>Vad jag känner att jag kan intyga är att även en som inte är på samma nivå som de flesta här kan fä glädje av skidan och njutbara åk.</p><p></p><p>Sen måste jag tillägga att jag är imponerad folk som efter bara några ord i full skidstass kan känna igen andra även inne på en outlett affär och komma fram och prata några ord.</p><p></p><p>Jag har ju svårt att känna igen folk som jag träffar även när jag träffar igen dem i samma kläder och samma sammanhang så om du undrar varför jag antagligen såg ut som ett stort frågetecken Markus så var det för att hjärnan startade upp på högvarv och gick igenom allt som hänt de senaste typ 5-10 åren för att föröka hitta vem det var som kom fram och pratade med mig som om han kände igen mig (vilket du gjorde) så jag kunde svara utan att helt göra bort mig (vilket hänt allt för många gånger).</p><p></p><p>Det ger stor respekt från mig.</p><p></p><p></p><p>Edit:</p><p>Med vattenskidor menar jag förstås trick skidor.</p><p></p><p>//Åke</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ake_Astrom, post: 1008023, member: 127291"] Kunde börja som MM om Lördags morgonen och pisten men han har ju redan beskrivit det så jag hoppar. Lite kort om min erfarenhet av skidor bredare än 92mm. = 0 dvs. ingen som helst. Så det var med pirrande knän jag får förtroendet att prova "medelskidan" Till saken hör att mina knän är i ganska dålig form (slitage och ledbandsskada). Kör 2 åk och konstaterar att underlaget var nog inte det bästa för min obefintliga teknik på breda skidor och knäna ger redan upp. Provar diverse andra och mycket smalare skidor och runt middagstid så får jag äran att prova MM-s RTM och blir nog lite lyrisk (läs mycket). Till eftermiddagen så har ju sorben med stora bokstäver infunnit sig så jag gör ett nytt försök men nu med den som skall vara mest "orolig" Kan bara sammanfatta att nu förstår jag lite mer om fördelen med de breda skidorna. Och med min ringa erfarenhet så kan jag bara jämnföra med känslan som jag fick den sommaren (i mina ungdomsdagar på stenåldern) när jag åkte vattenskidor. Härligt att flyta fram över sorben på ett helt annat sätt en mina 62mm breda och 156cm långa Head slalom skidor (kanske inte så förvånade förstås). Så även jag som aldrig åkt på denna typ av skidor kunde ta mig ner på ett fult njutbart sätt och känna mig som en kung i backen. Tyvärr så orkade bara knäna med 3 åk denna gång men jag har ju nu en hel sommar och höst på att fixa till de inför nästa säsong och ha begäret är väckt. Hur skidorna är i förhållande till andra breda skidor kan jag som ni förstår inte uttala mig om men det finns ju så mycket kunskap om det samlat här så det är nog ingen stor saknad av information runt det ändå. Vad jag känner att jag kan intyga är att även en som inte är på samma nivå som de flesta här kan fä glädje av skidan och njutbara åk. Sen måste jag tillägga att jag är imponerad folk som efter bara några ord i full skidstass kan känna igen andra även inne på en outlett affär och komma fram och prata några ord. Jag har ju svårt att känna igen folk som jag träffar även när jag träffar igen dem i samma kläder och samma sammanhang så om du undrar varför jag antagligen såg ut som ett stort frågetecken Markus så var det för att hjärnan startade upp på högvarv och gick igenom allt som hänt de senaste typ 5-10 åren för att föröka hitta vem det var som kom fram och pratade med mig som om han kände igen mig (vilket du gjorde) så jag kunde svara utan att helt göra bort mig (vilket hänt allt för många gånger). Det ger stor respekt från mig. Edit: Med vattenskidor menar jag förstås trick skidor. //Åke [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp