Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1008847" data-attributes="member: 12152"><p>Jon har redan svarat ovan, men jag kan bara förstärka det han säger. Att den gick så bra i pist som den faktiskt gör var en överraskning för oss i testgruppen. Skidan är utvecklad för att gå bra i puder i första hand. För mig är det den bästa skida jag har testat i bra kallsnö. </p><p></p><p>Jag är den som har varit motvikten i gruppen när det gäller dämpningsgrad, just av den anledning du nämner. Jag vill inte att snökontakt och känsla ska försvinna i perfekt snö till förmån för stabilitet och trygghet i stökigt, fruset underlag. För mig beror det på att jag värdesätter en episk eufori i puder mer än att jag känner mig absolut trygg när snön är kass. Men någonstans finns det en verklighet också och det har framgått med all önskvärd tydlighet att det finns en gräns för hur mycket nerv och direktkontakt man kan ha i en skida utan att det blir ett störningsmoment, även i bra förhållanden. Ett antal skidor i prototypfasen har tydligt för lite dämpade även för mig. Det ger en mycket direkt närvaro i låg fart, men så fort det blir det minsta allvar i åkningen så går det bara inte att hålla ordning på dom längre. En sådan skida formar dig som åkare till att bli återhållsam och man tappar driv, kraft och fart. Jag vill ha närvaro, men också en skida som formar mig till en åkare som jag trivs med att vara. För mig ska en bra skida inspirera mig mot att utvecklas mot den målbild jag har för hur jag vill åka i en ideal värld. Med Opinion tar jag flera kliv framåt på den skalan. Jag har aldrig åkt så aktivt och samtidigt behagligt i (för mig) hög fart i puder som jag gjorde med Opinion Proto6 under påsken. Proto 6 var den skida som sen stog som grund för nästa generation i serie 3. Det var alltså, precis som Jon säger, puderegenskaperna som stog som bas för vidare utveckling. När vi sen kom hem till svenska förhållanden märkte vi att den gick som ett skott i pisten också, men det var en ren bonus. Målet från början var att den skulle ha acceptabla pistegenskaper för breddkategorin och det målet har vi med råge passerat. </p><p></p><p>Jag testade Opinion head-to-head mot Nordica Patron och Salomon R2 122 under påsken i bra snöförhållanden. Jag hinner inte skriva någon längre utläggning om det nu, men i avseendet dämpning tycker jag att Patron och Opinion har en liknande snökontakt (vilket i första hand avser filtrering av högfrekventa vibrationer i praktiken) och närvaro. Däremot känns Patron betydligt mer orolig och fladdrig i tipparna när det blir uppåkt eller hårdnar till, vilket gör att man totalt sett uppfattar den som betydligt mer nervös. Men Opinion har ändå en hel del av Patrons mycket underhållande alerthet och reaktionsförmåga i planande åkning. R2 122 däremot är mycket mer död än Opinion. Det känns som att åka på en tung och seg skida som svarar sämre och bara är segare i alla manövrar utan att för den skull kännas mer trygg eller stabil. </p><p></p><p>De två skidor som vi väljer mellan nu är som sagt inte speciellt mycket dämpade i jämförelse med de skidor som är mest dämpade på marknaden. De är snarare skidor som synkroniserar sina egenskaper och sin känsla bäst med shapen och det finns mycket liv och lekfullhet kvar. Vi har aldrig haft som mål att bygga en superstabil charger, utan det ska vara en skida som är kul att åka i den typ av åkning som vi själva oftast åker. Nu lyckades vi kombinera det med en förvånande bra pistprestanda, vilket förmodligen beror på fabrikens vana att bygga just pistinriktade skidor (Project-serien, PT och kanske framförallt Hendryx är alla riktigt vassa pistlagg).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1008847, member: 12152"] Jon har redan svarat ovan, men jag kan bara förstärka det han säger. Att den gick så bra i pist som den faktiskt gör var en överraskning för oss i testgruppen. Skidan är utvecklad för att gå bra i puder i första hand. För mig är det den bästa skida jag har testat i bra kallsnö. Jag är den som har varit motvikten i gruppen när det gäller dämpningsgrad, just av den anledning du nämner. Jag vill inte att snökontakt och känsla ska försvinna i perfekt snö till förmån för stabilitet och trygghet i stökigt, fruset underlag. För mig beror det på att jag värdesätter en episk eufori i puder mer än att jag känner mig absolut trygg när snön är kass. Men någonstans finns det en verklighet också och det har framgått med all önskvärd tydlighet att det finns en gräns för hur mycket nerv och direktkontakt man kan ha i en skida utan att det blir ett störningsmoment, även i bra förhållanden. Ett antal skidor i prototypfasen har tydligt för lite dämpade även för mig. Det ger en mycket direkt närvaro i låg fart, men så fort det blir det minsta allvar i åkningen så går det bara inte att hålla ordning på dom längre. En sådan skida formar dig som åkare till att bli återhållsam och man tappar driv, kraft och fart. Jag vill ha närvaro, men också en skida som formar mig till en åkare som jag trivs med att vara. För mig ska en bra skida inspirera mig mot att utvecklas mot den målbild jag har för hur jag vill åka i en ideal värld. Med Opinion tar jag flera kliv framåt på den skalan. Jag har aldrig åkt så aktivt och samtidigt behagligt i (för mig) hög fart i puder som jag gjorde med Opinion Proto6 under påsken. Proto 6 var den skida som sen stog som grund för nästa generation i serie 3. Det var alltså, precis som Jon säger, puderegenskaperna som stog som bas för vidare utveckling. När vi sen kom hem till svenska förhållanden märkte vi att den gick som ett skott i pisten också, men det var en ren bonus. Målet från början var att den skulle ha acceptabla pistegenskaper för breddkategorin och det målet har vi med råge passerat. Jag testade Opinion head-to-head mot Nordica Patron och Salomon R2 122 under påsken i bra snöförhållanden. Jag hinner inte skriva någon längre utläggning om det nu, men i avseendet dämpning tycker jag att Patron och Opinion har en liknande snökontakt (vilket i första hand avser filtrering av högfrekventa vibrationer i praktiken) och närvaro. Däremot känns Patron betydligt mer orolig och fladdrig i tipparna när det blir uppåkt eller hårdnar till, vilket gör att man totalt sett uppfattar den som betydligt mer nervös. Men Opinion har ändå en hel del av Patrons mycket underhållande alerthet och reaktionsförmåga i planande åkning. R2 122 däremot är mycket mer död än Opinion. Det känns som att åka på en tung och seg skida som svarar sämre och bara är segare i alla manövrar utan att för den skull kännas mer trygg eller stabil. De två skidor som vi väljer mellan nu är som sagt inte speciellt mycket dämpade i jämförelse med de skidor som är mest dämpade på marknaden. De är snarare skidor som synkroniserar sina egenskaper och sin känsla bäst med shapen och det finns mycket liv och lekfullhet kvar. Vi har aldrig haft som mål att bygga en superstabil charger, utan det ska vara en skida som är kul att åka i den typ av åkning som vi själva oftast åker. Nu lyckades vi kombinera det med en förvånande bra pistprestanda, vilket förmodligen beror på fabrikens vana att bygga just pistinriktade skidor (Project-serien, PT och kanske framförallt Hendryx är alla riktigt vassa pistlagg). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp