Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1008873" data-attributes="member: 12152"><p>När det gäller monteringspunkten var jag tidigt i projektet en motståndare till de idéer som framförallt Jon, men även Markus presenterade när det gäller en framflyttad montering för planande åkning. Jag har för mycket tidigare erfarenheter av att det INTE är bra att stå långt fram på skidor ämnade för puder. Jag har också kört på Katana och trivs bra. Jag har en säsong på Explosive för många år sen. Den tyckte jag då var en riktigt bra skida. Jag testade att gå fram på den ett antal cm, men gillade det inte alls. Dessutom har jag testat R2 122 en hel del och hittar inte rätt på den och jag har tolkat det som att det har med monteringspunkt att göra. Men jag är också inte det minsta rädd för utveckling, så i första serien testade vi att röra oss mot vad Jon ansåg vara rätt montering. Det gemensamma beslutet då blev -5 som utgångspunkt, vilket skulle innebära att skidan går att montera från -3 (som Jon förespråkade) och bak till -7 (-6 var mitt grundförslag efter lite funderande). </p><p></p><p>Jag har en enorm respekt för Jons skidkännedom. Under alla år som vi har testat och diskuterat skidor ihop så tror jag aldrig att Jon har levererat en enda kommentar som inte har stämt. Det kan ta ett tag, men förr eller senare så inser man som oftast att Jon hade rätt redan från början. Han är helt överdjävlig på att både analysera och därefter formulera skidors egenskaper och har i princip alltid rätt helt enkelt. När kryss-Jon pratar skidor, då lyssnar jag, för annars halkar jag efter i utvecklingen. Min bror MarkusO har också samma typ av förmåga att kunna analysera skidor och dess egenheter. Vi gillar kanske inte samma skidor, men vi är så gott som alltid överrens när det gäller skidors egenskaper. När dessa två herrar med god grund förespråkar en teori och konstaterar att det har tagit deras åkning till en ny nivå, då kan jag inte stå och tjura i hörnet. Jag har därför ända sen början av den här gruppinterna debatten haft som tillägg till mitt motstånd att "det kan dock bero på att jag faktiskt inte har testat". Det var en evinnerlig tur att jag lade till just dom orden. Nu har jag nämligen testat och jag abdikerar fullständigt efter test av proto6 och serie 3. Jon och Markus har haft rätt hela tiden. Det är en massiv förbättring i planande snö efter att vi har justerat rocker och flexkurva till att passa till en mer framflyttad montering.</p><p></p><p>Det som gör skiftet möjligt är att rockerkurvorna har utvecklats. Man har stått längre bak tidigare eftersom man helt enkelt inte kunde stå längre fram pga dykproblem. Opinions rocker ger ett riktigt bra flyt även om man står så nära center som -3,5cm. Lowrise-tippen strävar lugnt och behärskat upp mot ytan hela tiden och framförallt så har vi lyckats med vår vision att få skidan att gå bra även i de få lägen där den inte flyter. Med en brant tip, oavsett rocker så får man känslan av att flyga över styret mycket tidigare eftersom tippen plöjer igenom snön och bromsar rejält. Opinions tip gör inte det. Det händer inte speciellt mycket om den drivs ner nån decimeter under snön. Den bara vänder och tar sig lugnt och sansat upp mot ytan igen och man märker det knappt. Samtidigt eleminerar den framflyttade positionen helt hooking i fronten, utan skidan känns helt neutral och lugn i svängen. Jag har aldrig kunnat åka så avslappnat i aktiv puderåkning eller vad jag ska kalla det. Man kan gå ner i en pistliknande position och verkligen driva runt skidan i långa eller kortare svängar och den bara hänger med. Fenomenalt bra. Jag testade att byta tillbaka till Katana något åk. Det känns som man kliver på en tio år gammal shape i puder. Det är så fruktansvärt mycket lättare att åka puder eller bra kallsnö med Opinion i jämförelse, så det känns nästan som när man bytte från 70mm till 90 i början av bredlaggsrevolutionen. </p><p></p><p>Skillnaden mot Rocker2 122 är för mig att Opinion känns mycket mer responsiv. Jag har aldrig riktigt kommit överrens med R2:an i puder och det beror främst på att den reagerar så långsamt när jag initierar en sväng i planande snö med min aningen konservativa teknik. Man måste gå mer på helt neutral position och bara kanta skidan istället för att driva in spetsen i svängen. För mig innebär det att jag förmodligen behöver lägga minst ett par heldagar i bra snö på skidan för att komma igång ordentligt med den. Det är ju en bra och populär skida, men den är inget som man som lite äldre åkare bara kliver på och kör. Opinion gör konverteringen till en mer balanserad position enklare. Om jag tittar ner så känns det fortfarande lite väl jibbigt, men från första sväng i lösare snö så framgår det direkt vad fördelen är. Jag hade inga som helst problem att redan i första åket köra på med full insats utan att känna mig otrygg. När jag sedan testade att skruva tillbaka bindningen till -6 där jag från början ville ha den, så framgick det omedelbart att skidan inte får visa sin fulla potential. Den går fortfarande ok, men den där fantastiska balansen som lyfter skidan ur massan försvinner. </p><p></p><p>Det är utan minsta tvekan som den rekommenderade monteringen på Opinion kommer att hamna på -3,5, för de åkare som regelbundet åker bra kallsnö och som inte uttryckligen är mycket konservativa. Jag rekommenderar alla att testa den monteringen i bra snö om de får chansen. Ge det nån timme, sen är jag övertygad om att väldigt, väldigt många kommer att hålla med om att det här är ett naturligt steg i utvecklingen för skidor avsedda för puder. All heder till Jon och Markus som stog på sig i frågan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1008873, member: 12152"] När det gäller monteringspunkten var jag tidigt i projektet en motståndare till de idéer som framförallt Jon, men även Markus presenterade när det gäller en framflyttad montering för planande åkning. Jag har för mycket tidigare erfarenheter av att det INTE är bra att stå långt fram på skidor ämnade för puder. Jag har också kört på Katana och trivs bra. Jag har en säsong på Explosive för många år sen. Den tyckte jag då var en riktigt bra skida. Jag testade att gå fram på den ett antal cm, men gillade det inte alls. Dessutom har jag testat R2 122 en hel del och hittar inte rätt på den och jag har tolkat det som att det har med monteringspunkt att göra. Men jag är också inte det minsta rädd för utveckling, så i första serien testade vi att röra oss mot vad Jon ansåg vara rätt montering. Det gemensamma beslutet då blev -5 som utgångspunkt, vilket skulle innebära att skidan går att montera från -3 (som Jon förespråkade) och bak till -7 (-6 var mitt grundförslag efter lite funderande). Jag har en enorm respekt för Jons skidkännedom. Under alla år som vi har testat och diskuterat skidor ihop så tror jag aldrig att Jon har levererat en enda kommentar som inte har stämt. Det kan ta ett tag, men förr eller senare så inser man som oftast att Jon hade rätt redan från början. Han är helt överdjävlig på att både analysera och därefter formulera skidors egenskaper och har i princip alltid rätt helt enkelt. När kryss-Jon pratar skidor, då lyssnar jag, för annars halkar jag efter i utvecklingen. Min bror MarkusO har också samma typ av förmåga att kunna analysera skidor och dess egenheter. Vi gillar kanske inte samma skidor, men vi är så gott som alltid överrens när det gäller skidors egenskaper. När dessa två herrar med god grund förespråkar en teori och konstaterar att det har tagit deras åkning till en ny nivå, då kan jag inte stå och tjura i hörnet. Jag har därför ända sen början av den här gruppinterna debatten haft som tillägg till mitt motstånd att "det kan dock bero på att jag faktiskt inte har testat". Det var en evinnerlig tur att jag lade till just dom orden. Nu har jag nämligen testat och jag abdikerar fullständigt efter test av proto6 och serie 3. Jon och Markus har haft rätt hela tiden. Det är en massiv förbättring i planande snö efter att vi har justerat rocker och flexkurva till att passa till en mer framflyttad montering. Det som gör skiftet möjligt är att rockerkurvorna har utvecklats. Man har stått längre bak tidigare eftersom man helt enkelt inte kunde stå längre fram pga dykproblem. Opinions rocker ger ett riktigt bra flyt även om man står så nära center som -3,5cm. Lowrise-tippen strävar lugnt och behärskat upp mot ytan hela tiden och framförallt så har vi lyckats med vår vision att få skidan att gå bra även i de få lägen där den inte flyter. Med en brant tip, oavsett rocker så får man känslan av att flyga över styret mycket tidigare eftersom tippen plöjer igenom snön och bromsar rejält. Opinions tip gör inte det. Det händer inte speciellt mycket om den drivs ner nån decimeter under snön. Den bara vänder och tar sig lugnt och sansat upp mot ytan igen och man märker det knappt. Samtidigt eleminerar den framflyttade positionen helt hooking i fronten, utan skidan känns helt neutral och lugn i svängen. Jag har aldrig kunnat åka så avslappnat i aktiv puderåkning eller vad jag ska kalla det. Man kan gå ner i en pistliknande position och verkligen driva runt skidan i långa eller kortare svängar och den bara hänger med. Fenomenalt bra. Jag testade att byta tillbaka till Katana något åk. Det känns som man kliver på en tio år gammal shape i puder. Det är så fruktansvärt mycket lättare att åka puder eller bra kallsnö med Opinion i jämförelse, så det känns nästan som när man bytte från 70mm till 90 i början av bredlaggsrevolutionen. Skillnaden mot Rocker2 122 är för mig att Opinion känns mycket mer responsiv. Jag har aldrig riktigt kommit överrens med R2:an i puder och det beror främst på att den reagerar så långsamt när jag initierar en sväng i planande snö med min aningen konservativa teknik. Man måste gå mer på helt neutral position och bara kanta skidan istället för att driva in spetsen i svängen. För mig innebär det att jag förmodligen behöver lägga minst ett par heldagar i bra snö på skidan för att komma igång ordentligt med den. Det är ju en bra och populär skida, men den är inget som man som lite äldre åkare bara kliver på och kör. Opinion gör konverteringen till en mer balanserad position enklare. Om jag tittar ner så känns det fortfarande lite väl jibbigt, men från första sväng i lösare snö så framgår det direkt vad fördelen är. Jag hade inga som helst problem att redan i första åket köra på med full insats utan att känna mig otrygg. När jag sedan testade att skruva tillbaka bindningen till -6 där jag från början ville ha den, så framgick det omedelbart att skidan inte får visa sin fulla potential. Den går fortfarande ok, men den där fantastiska balansen som lyfter skidan ur massan försvinner. Det är utan minsta tvekan som den rekommenderade monteringen på Opinion kommer att hamna på -3,5, för de åkare som regelbundet åker bra kallsnö och som inte uttryckligen är mycket konservativa. Jag rekommenderar alla att testa den monteringen i bra snö om de får chansen. Ge det nån timme, sen är jag övertygad om att väldigt, väldigt många kommer att hålla med om att det här är ett naturligt steg i utvecklingen för skidor avsedda för puder. All heder till Jon och Markus som stog på sig i frågan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp