Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1009771" data-attributes="member: 83225"><p>Sådär, då har man äntligen fått prova skapelsen. Tyvärr har föret i Riksgränsen varit väldigt mjukt och slaskigt under dagen vilket gjort att det varit svårt att få nån direkt känsla av skidan. Första åken igår testade jag den med bindningen justerad utifrån siffrorna. Vilket innebar att tailen blev lite för påtaglig för min smak. Det blev en rejäl skillnad mot mina recommended-monterade Bibbys. Idag provade jag att skruva bak den lite grann och utifrån en okulär besiktning verkar det som att midsole då hamnade ca 0.5 cm bakom strecket. </p><p></p><p>Känslan förändrades ganska kraftigt av den lilla justeringen. Helt plötsligt kändes den mer balanserad och det kändes som att tailen gick att pressa ut utan större ansträngning och skidan styrde väldigt enkelt dit jag ville ha den. </p><p></p><p>I samma veva blev det också några åk på Rocker2 115. Rent generellt så upplevde jag känslan som väldigt lik mellan R2 och PO medan Bibby är lite snällare. De som sett mina omdömen om Bibby tidigare vet att jag trivs oerhört bra på just den skidan. Efter jag hade monterat bak PO en aning så blev balansen i skidan klart mer lik Bibby och den blev väldigt lättdriven. Däremot känns PO lite "vassare" och mer bastant i bygget. Fartstabiliteten på PO är också lite bättre än Bibby men samtidigt också lite mindre lättjobbad, utan att på något sätt bli bångstyrig. R2 däremot upplever jag som väldigt spårande och svår att trycka ut på sladd. </p><p></p><p>Nu är det bara #10an jag fått prova och jag kan tänka mig att #11an blir lite mer levande. Utifrån min smak om skidor så misstänker jag att #11an kan vara riktigt spot on. </p><p></p><p>Det hade förstås varit roligt att få prova skidorna på mer "normal" snö där man kan få mer känsla för responsen i skidan men nu är ju föret som det är så här års och när det gäller slask så levererar skidan alldeles utmärkt. </p><p></p><p>Vad gäller carvingkvaliteten blir det förstås lite besvärligt att uttala sig med tanke på föret. Självklart funkar skidan fint att driva i långa skärande svängar men med tanke på hur diffust underlaget är så har jag svårt att komma på en skida, med en form skapad senare än -95, som det inte går att göra med. </p><p></p><p>Jag är absolut ingen hoppare men på lite naturliga småhopp känns den väldigt balanserad och smidig. </p><p></p><p>Längden känns helt ok för min del. 189cm/78kg. Jag skulle inte vilja ha längre ifall inte monteringen samtidigt flyttas bak. Mer tail gjorde helt enkelt skidan för trög i svängen för min smak. Jag hade velat prova den i lite hårdare uppkörd snö för att se ifall den går stadigare än vad mina Bibbys gör i fart. </p><p></p><p>Summa sumarum måste jag säga att det känns som att slutprodukten av PO-projektet kommer att bli en väldigt lyckad one-quiver. Den känns lättåkt och inte alls som någon machopjäs som kräver mycket kraft för att kunna åkas utan den följer snällt utan att för den skull bli vek. Grafiken är väl ingen head-turner och i matt utförande var den inte jätterolig i min mening.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1009771, member: 83225"] Sådär, då har man äntligen fått prova skapelsen. Tyvärr har föret i Riksgränsen varit väldigt mjukt och slaskigt under dagen vilket gjort att det varit svårt att få nån direkt känsla av skidan. Första åken igår testade jag den med bindningen justerad utifrån siffrorna. Vilket innebar att tailen blev lite för påtaglig för min smak. Det blev en rejäl skillnad mot mina recommended-monterade Bibbys. Idag provade jag att skruva bak den lite grann och utifrån en okulär besiktning verkar det som att midsole då hamnade ca 0.5 cm bakom strecket. Känslan förändrades ganska kraftigt av den lilla justeringen. Helt plötsligt kändes den mer balanserad och det kändes som att tailen gick att pressa ut utan större ansträngning och skidan styrde väldigt enkelt dit jag ville ha den. I samma veva blev det också några åk på Rocker2 115. Rent generellt så upplevde jag känslan som väldigt lik mellan R2 och PO medan Bibby är lite snällare. De som sett mina omdömen om Bibby tidigare vet att jag trivs oerhört bra på just den skidan. Efter jag hade monterat bak PO en aning så blev balansen i skidan klart mer lik Bibby och den blev väldigt lättdriven. Däremot känns PO lite "vassare" och mer bastant i bygget. Fartstabiliteten på PO är också lite bättre än Bibby men samtidigt också lite mindre lättjobbad, utan att på något sätt bli bångstyrig. R2 däremot upplever jag som väldigt spårande och svår att trycka ut på sladd. Nu är det bara #10an jag fått prova och jag kan tänka mig att #11an blir lite mer levande. Utifrån min smak om skidor så misstänker jag att #11an kan vara riktigt spot on. Det hade förstås varit roligt att få prova skidorna på mer "normal" snö där man kan få mer känsla för responsen i skidan men nu är ju föret som det är så här års och när det gäller slask så levererar skidan alldeles utmärkt. Vad gäller carvingkvaliteten blir det förstås lite besvärligt att uttala sig med tanke på föret. Självklart funkar skidan fint att driva i långa skärande svängar men med tanke på hur diffust underlaget är så har jag svårt att komma på en skida, med en form skapad senare än -95, som det inte går att göra med. Jag är absolut ingen hoppare men på lite naturliga småhopp känns den väldigt balanserad och smidig. Längden känns helt ok för min del. 189cm/78kg. Jag skulle inte vilja ha längre ifall inte monteringen samtidigt flyttas bak. Mer tail gjorde helt enkelt skidan för trög i svängen för min smak. Jag hade velat prova den i lite hårdare uppkörd snö för att se ifall den går stadigare än vad mina Bibbys gör i fart. Summa sumarum måste jag säga att det känns som att slutprodukten av PO-projektet kommer att bli en väldigt lyckad one-quiver. Den känns lättåkt och inte alls som någon machopjäs som kräver mycket kraft för att kunna åkas utan den följer snällt utan att för den skull bli vek. Grafiken är väl ingen head-turner och i matt utförande var den inte jätterolig i min mening. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp