Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1020751" data-attributes="member: 12152"><p>Som Markus säger, så var det projektgruppen som tog ett beslut om att vara med i ÅS skidtest med den prototyp som vi var mest nöjda med vid den tidpunkten. Det var prototyp 10. Det var kanske en liten fuling från vår sida, men det var enda chansen att vara med i testet. Vi gick sedan ett steg till i utvecklingen genom att förena de två bästa konstruktionerna. Åka Skidor visste vid tidpunkten för testet inget om att vi senare skulle justera konstruktionen ytterligare. </p><p></p><p>För den som kommer ihåg diskussionen där i mars-april under senvintern så hamnade vi efter våra egna, och allmänhetens tester, på en konstruktion som ligger på 10,4 på en skala mellan 10 och 13, representerad av den sista prototypseriens fyra olika konstruktioner (10-11-12-13). Proto 12 och 13 sorterades bort som för lättsamma och vi kände att vi låg nära med både 10 och 11. 11 var lite för lättsam och 10:an aningen för tung. Slutkonstruktionen på 10,4 innebär att vi hämtar lite av den lätta svingvikten från 11:an (genom att använda lite mer TubeComb/Koroyd) och kombinerar det med stunsen och pondusen hos 10:an. Rocker, geometri och alla andra parametrar är identiska. </p><p></p><p>Som jag kommenterade i releaseartikeln, så är Åka Skidors testresultat helt och hållet en produkt av de ingående åkarnas personliga referenser. Vi vet att vi har gjort några val i balans och geometri i Opinion som gör att speciellt lite äldre, och ofta därmed konservativa åkare, inte kommer att uppleva som positivt vid ett snabbt test. Jag var själv inledningsvis tveksam till den balansplacering som Jon drev hårt under utvecklingen, men efter test under en alpvecka så är jag helt och fullt såld på konceptet. Jag har aldrig åkt i orörd kallsnö med en sådan komfort förut och att gå tillbaka till mer traditionella bredlagg var riktigt, riktigt jobbigt. Jag är övertygad om att utvecklingen på marknaden kommer att röra sig mot den typ av balans som Opinion har i planande åkning de närmaste åren.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1020751, member: 12152"] Som Markus säger, så var det projektgruppen som tog ett beslut om att vara med i ÅS skidtest med den prototyp som vi var mest nöjda med vid den tidpunkten. Det var prototyp 10. Det var kanske en liten fuling från vår sida, men det var enda chansen att vara med i testet. Vi gick sedan ett steg till i utvecklingen genom att förena de två bästa konstruktionerna. Åka Skidor visste vid tidpunkten för testet inget om att vi senare skulle justera konstruktionen ytterligare. För den som kommer ihåg diskussionen där i mars-april under senvintern så hamnade vi efter våra egna, och allmänhetens tester, på en konstruktion som ligger på 10,4 på en skala mellan 10 och 13, representerad av den sista prototypseriens fyra olika konstruktioner (10-11-12-13). Proto 12 och 13 sorterades bort som för lättsamma och vi kände att vi låg nära med både 10 och 11. 11 var lite för lättsam och 10:an aningen för tung. Slutkonstruktionen på 10,4 innebär att vi hämtar lite av den lätta svingvikten från 11:an (genom att använda lite mer TubeComb/Koroyd) och kombinerar det med stunsen och pondusen hos 10:an. Rocker, geometri och alla andra parametrar är identiska. Som jag kommenterade i releaseartikeln, så är Åka Skidors testresultat helt och hållet en produkt av de ingående åkarnas personliga referenser. Vi vet att vi har gjort några val i balans och geometri i Opinion som gör att speciellt lite äldre, och ofta därmed konservativa åkare, inte kommer att uppleva som positivt vid ett snabbt test. Jag var själv inledningsvis tveksam till den balansplacering som Jon drev hårt under utvecklingen, men efter test under en alpvecka så är jag helt och fullt såld på konceptet. Jag har aldrig åkt i orörd kallsnö med en sådan komfort förut och att gå tillbaka till mer traditionella bredlagg var riktigt, riktigt jobbigt. Jag är övertygad om att utvecklingen på marknaden kommer att röra sig mot den typ av balans som Opinion har i planande åkning de närmaste åren. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp