Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 1021225" data-attributes="member: 13390"><p>Egentligen borde jag inte plocka upp den här bollen då jag inte åkt så mycket på Big Pen. Dessutom var det några år sen. Av någon anledning gör jag det ändå. Jag försöker därför hålla mig lite borta från för mycket detaljer.</p><p></p><p>Geometrierna skiljer sig ganska mycket. Big Pen har ingen indragen skärning, och dessutom ganska rejält med sväng. Tip och tail blir därmed obönhörligen väldigt breda. Rockerkurvan är Extrems eliptiska rocker, vilken också är annorlunda mot Opinions low rise. Vidare har Big Pen full on gummidämp i både tip och tail.</p><p></p><p>Största skillnaderna torde vara:</p><p>- Längre kant och därmed lite stabilare känsla på skär med Big Pen. </p><p>- Big Pen svänger aningen mer på skär i pist. </p><p>- Opinion är allmänt kvickare pga markant lägre svingvikt, något kortare längd, nättare mått och indragen skärning. </p><p>- Opinion känns(, och är,) smalare. Även måtten i tip och tail bidrar rimligen här. Mindre som ska upp på kant. </p><p>- Opinion är mindre hooky i lössnö. Mer lättdriven och neutral nos och mer "lättslarvad" tail.</p><p>- Big Pen flyter mer som en kork, men vinglar å andra sidan mer. Speciellt under acceleration och i hög fart.</p><p>- Big Pen flyter mer i låg fart.</p><p>- Opinion flyter med flackare vinkel och med tippen närmare snön. </p><p>- Opinion ger mindre tip-broms vid dyk. </p><p>- Opinion ser klart kortare ut när du tittar ner (om du monterar runt rek).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 1021225, member: 13390"] Egentligen borde jag inte plocka upp den här bollen då jag inte åkt så mycket på Big Pen. Dessutom var det några år sen. Av någon anledning gör jag det ändå. Jag försöker därför hålla mig lite borta från för mycket detaljer. Geometrierna skiljer sig ganska mycket. Big Pen har ingen indragen skärning, och dessutom ganska rejält med sväng. Tip och tail blir därmed obönhörligen väldigt breda. Rockerkurvan är Extrems eliptiska rocker, vilken också är annorlunda mot Opinions low rise. Vidare har Big Pen full on gummidämp i både tip och tail. Största skillnaderna torde vara: - Längre kant och därmed lite stabilare känsla på skär med Big Pen. - Big Pen svänger aningen mer på skär i pist. - Opinion är allmänt kvickare pga markant lägre svingvikt, något kortare längd, nättare mått och indragen skärning. - Opinion känns(, och är,) smalare. Även måtten i tip och tail bidrar rimligen här. Mindre som ska upp på kant. - Opinion är mindre hooky i lössnö. Mer lättdriven och neutral nos och mer "lättslarvad" tail. - Big Pen flyter mer som en kork, men vinglar å andra sidan mer. Speciellt under acceleration och i hög fart. - Big Pen flyter mer i låg fart. - Opinion flyter med flackare vinkel och med tippen närmare snön. - Opinion ger mindre tip-broms vid dyk. - Opinion ser klart kortare ut när du tittar ner (om du monterar runt rek). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp