Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1024473" data-attributes="member: 12152"><p>Riktigt kul med uppmärksamhet i Åka Skidor, men tyvärr ger artikeln en felaktig bild av projektet. Jag känner att det kan vara på sin plats att påminna om hur det här började egentligen. Det har aldrig handlat om att Extrem skulle utveckla en ny friåkningsskida och bad forumet om hjälp för att göra det. Det var tvärtom forumet, representerat av mig och min skidtestargrupp, som bad Extrem om hjälp för att ta fram en skida som skulle passa den typ av åkning som de flesta av oss här bedriver. </p><p></p><p>Grundstommen var alltså att en grupp här på Freeride, ville bygga en riktigt vass skida med hjälp av det forum och community som vi själva är en del av. Jag ligger bakom idén, men inkluderade snabbt resten av min ordinarie skidtestargrupp för att kunna bolla idéer. Vi diskuterade projektet ingående och hade konceptet klart innan Åre Skidfabrik och Extrem fick frågan om de ville hänga med på tåget. Även andra skidtillverkare diskuterades, men ansågs inte passa lika bra. </p><p></p><p>Åre Skidfabrik tillfrågades för att de ansågs som klart bäst lämpade för uppgiften. De bygger några av marknadens bästa konstruktioner, är små nog för att vara mycket flexibla och dessutom har de sin bas i Sverige. De har med Hendryx och därefter Projectserien visat att de kan bygga riktigt bra skidor med allroundpotential, men hittills hade det alltid varit med pistfokuserad geometri. På friåkningssidan däremot har de shapemässigt inte riktigt hängt med. Vi ville genom att engagera Extrem/Åre Skidfabrik kombinera kvaliteten i konstruktionerna med en shape som ligger i absolut framkant av var utvecklingen är idag, eller som vi ser det tom ta steget före de flesta andra konkurrenter. Lägg därtill skidbyggarkunskapen som huvudkonstruktören Patrik kunde peta in i prototypprocessen i skida efter skida och förutsättningarna var goda för att nå ett bra resultat. Forumet bygger alltså en skida med hjälp av Extrem. Inte tvärtom. Det är grundstommen till det här projektet och jag tror också att det är en av de stora orsakerna till att engagemanget har varit så stort. </p><p></p><p>Sen om man leker med ord och kallar det för Folkskida eller ej spelar inte så stor roll. Det är det ju i ganska hög grad faktiskt, även om termen folk för mig mer klingar sportlovsåkare än inbitna prylnördar på ett forum. De som har sagt sitt om den här skidan kan garanterat mer om skidmekanik och om sina egna krav och önskemål på ett par skidor än den stora massan. Men jag tycker ändå att man ska komma ihåg var själen ligger i Opinion, och finns här i den här tråden och ingen annanstans. Jag är stolt över att få ha varit ledare för det här projektet som har pågått under ett mycket roligt år.</p><p></p><p>Som sagt dock kul att Opinion uppmärksammans!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1024473, member: 12152"] Riktigt kul med uppmärksamhet i Åka Skidor, men tyvärr ger artikeln en felaktig bild av projektet. Jag känner att det kan vara på sin plats att påminna om hur det här började egentligen. Det har aldrig handlat om att Extrem skulle utveckla en ny friåkningsskida och bad forumet om hjälp för att göra det. Det var tvärtom forumet, representerat av mig och min skidtestargrupp, som bad Extrem om hjälp för att ta fram en skida som skulle passa den typ av åkning som de flesta av oss här bedriver. Grundstommen var alltså att en grupp här på Freeride, ville bygga en riktigt vass skida med hjälp av det forum och community som vi själva är en del av. Jag ligger bakom idén, men inkluderade snabbt resten av min ordinarie skidtestargrupp för att kunna bolla idéer. Vi diskuterade projektet ingående och hade konceptet klart innan Åre Skidfabrik och Extrem fick frågan om de ville hänga med på tåget. Även andra skidtillverkare diskuterades, men ansågs inte passa lika bra. Åre Skidfabrik tillfrågades för att de ansågs som klart bäst lämpade för uppgiften. De bygger några av marknadens bästa konstruktioner, är små nog för att vara mycket flexibla och dessutom har de sin bas i Sverige. De har med Hendryx och därefter Projectserien visat att de kan bygga riktigt bra skidor med allroundpotential, men hittills hade det alltid varit med pistfokuserad geometri. På friåkningssidan däremot har de shapemässigt inte riktigt hängt med. Vi ville genom att engagera Extrem/Åre Skidfabrik kombinera kvaliteten i konstruktionerna med en shape som ligger i absolut framkant av var utvecklingen är idag, eller som vi ser det tom ta steget före de flesta andra konkurrenter. Lägg därtill skidbyggarkunskapen som huvudkonstruktören Patrik kunde peta in i prototypprocessen i skida efter skida och förutsättningarna var goda för att nå ett bra resultat. Forumet bygger alltså en skida med hjälp av Extrem. Inte tvärtom. Det är grundstommen till det här projektet och jag tror också att det är en av de stora orsakerna till att engagemanget har varit så stort. Sen om man leker med ord och kallar det för Folkskida eller ej spelar inte så stor roll. Det är det ju i ganska hög grad faktiskt, även om termen folk för mig mer klingar sportlovsåkare än inbitna prylnördar på ett forum. De som har sagt sitt om den här skidan kan garanterat mer om skidmekanik och om sina egna krav och önskemål på ett par skidor än den stora massan. Men jag tycker ändå att man ska komma ihåg var själen ligger i Opinion, och finns här i den här tråden och ingen annanstans. Jag är stolt över att få ha varit ledare för det här projektet som har pågått under ett mycket roligt år. Som sagt dock kul att Opinion uppmärksammans! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp