Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1027060" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har inte någon exakt koll på det där, men PT baseras ett äldre, klassiskt pressblock som sen får rocker genom justeringar i pressbordet som jag har förstått det. Hendryx skidor byggs med samma idé. Det finns tydliga begränsningar för hur mycket rocker det går att få ur med den tekniken och det blir skidor som kan ha spann eller låg fullrocker ala Big Pen, äldre Hendryx eller Å-Bahn som sedan går ut i traditionella spetsar. Project och Butchers Hook delar ett annat pressblock som är relativt nytt och som ger en form som kallas för elliptic rocker på Extremspråk. BH flyttas längre ut i blocken och får därmed en högre slutpunkt på en annars relativt likformad rocker. Precis som med alla pressblocken ger det elliptiska blocket ett intervall av möjliga inställningar vilket gör att rockern inte blir exakt lika på BH och Project, men grundkaraktären är samma. Av någon lätt oklar anledning är det relativt smidigt att byta mellan PT-rockern och Project/BH-rockern och det medger att göra CustomMade av de modellerna. De delar förmodligen någon form av större del i pressen och sen byter man mindre komponenter. </p><p></p><p>Opinion å andra sidan är ju helt annorlunda med sin utpräglade low-rise. Vi hade en diskussion med fabriken ganska tidigt i projektet om vart begränsningarna gick med den befintliga utrustningen. Vi byggde aldrig några skidor, men den maximala rockern som gick att bygga i BH/Project-blocken togs fram på ritningar. Vi var inte nöjda med den, och det var därför tvunget att göra helt nya pressblock för Opinion. De nya blocken gör att fabriken måste bygga om pressen ganska rejält när just Opinion ska limmas ihop. Som sagt vet jag inte exakt hur det rent tekniskt fungerar trots att jag har varit och hälsat på i fabriken några gånger. Det går helt enkelt inte bara att slänga i Opinion-formen och köra, utan ska det byggas Opinion så måste det byggas ett antal för att det inte ska kosta för mycket i form av arbetstid och tidsresurser i pressarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1027060, member: 12152"] Jag har inte någon exakt koll på det där, men PT baseras ett äldre, klassiskt pressblock som sen får rocker genom justeringar i pressbordet som jag har förstått det. Hendryx skidor byggs med samma idé. Det finns tydliga begränsningar för hur mycket rocker det går att få ur med den tekniken och det blir skidor som kan ha spann eller låg fullrocker ala Big Pen, äldre Hendryx eller Å-Bahn som sedan går ut i traditionella spetsar. Project och Butchers Hook delar ett annat pressblock som är relativt nytt och som ger en form som kallas för elliptic rocker på Extremspråk. BH flyttas längre ut i blocken och får därmed en högre slutpunkt på en annars relativt likformad rocker. Precis som med alla pressblocken ger det elliptiska blocket ett intervall av möjliga inställningar vilket gör att rockern inte blir exakt lika på BH och Project, men grundkaraktären är samma. Av någon lätt oklar anledning är det relativt smidigt att byta mellan PT-rockern och Project/BH-rockern och det medger att göra CustomMade av de modellerna. De delar förmodligen någon form av större del i pressen och sen byter man mindre komponenter. Opinion å andra sidan är ju helt annorlunda med sin utpräglade low-rise. Vi hade en diskussion med fabriken ganska tidigt i projektet om vart begränsningarna gick med den befintliga utrustningen. Vi byggde aldrig några skidor, men den maximala rockern som gick att bygga i BH/Project-blocken togs fram på ritningar. Vi var inte nöjda med den, och det var därför tvunget att göra helt nya pressblock för Opinion. De nya blocken gör att fabriken måste bygga om pressen ganska rejält när just Opinion ska limmas ihop. Som sagt vet jag inte exakt hur det rent tekniskt fungerar trots att jag har varit och hälsat på i fabriken några gånger. Det går helt enkelt inte bara att slänga i Opinion-formen och köra, utan ska det byggas Opinion så måste det byggas ett antal för att det inte ska kosta för mycket i form av arbetstid och tidsresurser i pressarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp