Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1027094" data-attributes="member: 99032"><p>Hoppas du inte blir besviken MM om jag säger att det var precis det som bindningsflytten resulterade i! Kort sammanfattat är mina upplevelser efter flytten att:</p><p></p><p>- Hela ekipaget går lugnare på stökigt underlag på skär eller inte.</p><p>- Nervositeten vid sladd i hög fart på stökigt underlag är i princip eliminerad.</p><p>- Det går inte att carva den lika rappt som tidigare. Inga problem att carva den men svängarna blir längre.</p><p>- Lössnöåkning kräver mer aktiv insats, inte alls lika effortless som tidigare, men ändå väluppfostrad i pudret.</p><p>- Flack lössnöåkning och transportsträckor åks avsevärt mer avslappnade.</p><p>- Den kräver avsevärt mindre must ur benen än innan, kraftbesparande mao.</p><p>- Naturlig balans och kantkontakt vid traversering på skrå.</p><p>- Tendensen att wobbla vid slag och oengagerad kant är väck.</p><p></p><p>Aldrig har väl uttrycket två sidor av samma mynt passat bättre. Det blev faktiskt som att ha två skidor i en, och jag gillar bägge! Det blir inserts för båda positionerna. Är det lössnöåkning som dominerar menyn föredrar jag helt klart den främre positionen. Instämmer helt med projektgruppen, Opinion ska testas i lössnö monterad långt fram! Är det blandad övrig åkning med puderinslag föredrar jag den bakre positionen (vilket förmodligen blir kejset för mig i typ 85% av åkningen), den är ingen renodlad charger i det läget men oj vad det går att stå på . </p><p></p><p>Glisseur gjorde en jämförelse på TC-3,5 resp TC-5 tidigare i tråden, mina upplevelser går i samma spår.</p><p></p><p>Grattis till er som valt demo/schizo, ni kommer att ha skitkul att fintweaka positionen efter era önskemål och aktuella åkförutsättningar!</p><p></p><p>Jag kan dock inte helt släppa att det jag har känt så negativt med nervositet TC-3,5 vid högfartssladd på stökigt underlag, för det var kraftig rock 'n roll i skidan då. Samt att det inte riktigt verkar kännas igen från tidigare körningar. Samma sak med wobbligen som jag upplevt (på transportsträckor kan nog många med frammonterat få sig en överraskning då och då...). Jag undrar ändå om det inte kan ha med balans (vikt) och kanske till och med kan vara bindningsrelaterat? Guardian skiljer ju sig en hel del ifrån Griffon viktmässigt, nån som vet hur viktfördelningen (fram/bak, tyngdpunktsläge) ser ut mellan de två? Jag ska kolla var min skida balanserar i förhållande till TC med Guardian i sina respektive lägen. Vore kul om nån som monterat Griffon på TC-3,5 för ung. 315-320mm pjuck oxå kunde kolla det!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1027094, member: 99032"] Hoppas du inte blir besviken MM om jag säger att det var precis det som bindningsflytten resulterade i! Kort sammanfattat är mina upplevelser efter flytten att: - Hela ekipaget går lugnare på stökigt underlag på skär eller inte. - Nervositeten vid sladd i hög fart på stökigt underlag är i princip eliminerad. - Det går inte att carva den lika rappt som tidigare. Inga problem att carva den men svängarna blir längre. - Lössnöåkning kräver mer aktiv insats, inte alls lika effortless som tidigare, men ändå väluppfostrad i pudret. - Flack lössnöåkning och transportsträckor åks avsevärt mer avslappnade. - Den kräver avsevärt mindre must ur benen än innan, kraftbesparande mao. - Naturlig balans och kantkontakt vid traversering på skrå. - Tendensen att wobbla vid slag och oengagerad kant är väck. Aldrig har väl uttrycket två sidor av samma mynt passat bättre. Det blev faktiskt som att ha två skidor i en, och jag gillar bägge! Det blir inserts för båda positionerna. Är det lössnöåkning som dominerar menyn föredrar jag helt klart den främre positionen. Instämmer helt med projektgruppen, Opinion ska testas i lössnö monterad långt fram! Är det blandad övrig åkning med puderinslag föredrar jag den bakre positionen (vilket förmodligen blir kejset för mig i typ 85% av åkningen), den är ingen renodlad charger i det läget men oj vad det går att stå på . Glisseur gjorde en jämförelse på TC-3,5 resp TC-5 tidigare i tråden, mina upplevelser går i samma spår. Grattis till er som valt demo/schizo, ni kommer att ha skitkul att fintweaka positionen efter era önskemål och aktuella åkförutsättningar! Jag kan dock inte helt släppa att det jag har känt så negativt med nervositet TC-3,5 vid högfartssladd på stökigt underlag, för det var kraftig rock 'n roll i skidan då. Samt att det inte riktigt verkar kännas igen från tidigare körningar. Samma sak med wobbligen som jag upplevt (på transportsträckor kan nog många med frammonterat få sig en överraskning då och då...). Jag undrar ändå om det inte kan ha med balans (vikt) och kanske till och med kan vara bindningsrelaterat? Guardian skiljer ju sig en hel del ifrån Griffon viktmässigt, nån som vet hur viktfördelningen (fram/bak, tyngdpunktsläge) ser ut mellan de två? Jag ska kolla var min skida balanserar i förhållande till TC med Guardian i sina respektive lägen. Vore kul om nån som monterat Griffon på TC-3,5 för ung. 315-320mm pjuck oxå kunde kolla det! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp