Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1027625" data-attributes="member: 99032"><p>Du kan nog ha både en och två poänger angående min åkteknik på modernt formade skidor, men bakvikt är generellt inte mitt modus operandis. Är väl hellre en klassisk plöstryckare. Däremot: Jag upplever inte alls skidan instabil vid frammonterat och åkning på hårt underlag, tvärt om, se min första recension. </p><p></p><p>Instabilitet har jag upplevt vid i huvudsak två olika typer av tillfällen med Guardian på -3,5. </p><p></p><p>- En i princip obelastad skida som får ett slag eller annan rotationsinput. Skidan kan t.o.m. vara i luften, eller du står helt plant och avslappnat glidandes på en flack transportsträcka (okantad men i övrigt i god balans på hela spannet). Ger i mitt tycke en överdriven/obalanserad wobbling i retur. Kan ses som en petitess och väldigt ovidkommande, men trots allt finns den där. </p><p></p><p>- I uppkörd pist med stökigt underlag vid övergång från skärande sväng till sladdande sväng i hög fart. Som tidigare konstaterats, under den skärande svängen är den rock solid, men sen händer det grejor. Visst, här kan ovana eller mitt valda ståläge absolut ha spelat en roll. </p><p></p><p>Båda ovanstående fallen fick i.a.f. klart förändrade symptom efter ommontering.</p><p></p><p>Att däremot generellt bortse från tyngdpunkters inverkan på ingående delar i mekaniska dynamiska system och hävda att det inte finns fysiska förklaringar i de avseenden, anser jag dock vara en vansklig förenkling av aktuella förhållanden. Jag kan hålla med dig att vid en statisk betraktelse av samma system att skillnaderna är marginella, väldigt marginella till och med, men absolut inte när prylarna kommer i rörelse.</p><p></p><p>Nåväl jag kommer att lämna denna diskussionen bakom mig, enär den inte leder nån vart. Men jag är då i skrivande stund inte annat än sjukt nyfiken på att oxå provåka ett annat par av Opinion med en annan typ av bindning i -3.5-läge. Mina kommer att glida vidare med Guardian, nu på -4,7. :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1027625, member: 99032"] Du kan nog ha både en och två poänger angående min åkteknik på modernt formade skidor, men bakvikt är generellt inte mitt modus operandis. Är väl hellre en klassisk plöstryckare. Däremot: Jag upplever inte alls skidan instabil vid frammonterat och åkning på hårt underlag, tvärt om, se min första recension. Instabilitet har jag upplevt vid i huvudsak två olika typer av tillfällen med Guardian på -3,5. - En i princip obelastad skida som får ett slag eller annan rotationsinput. Skidan kan t.o.m. vara i luften, eller du står helt plant och avslappnat glidandes på en flack transportsträcka (okantad men i övrigt i god balans på hela spannet). Ger i mitt tycke en överdriven/obalanserad wobbling i retur. Kan ses som en petitess och väldigt ovidkommande, men trots allt finns den där. - I uppkörd pist med stökigt underlag vid övergång från skärande sväng till sladdande sväng i hög fart. Som tidigare konstaterats, under den skärande svängen är den rock solid, men sen händer det grejor. Visst, här kan ovana eller mitt valda ståläge absolut ha spelat en roll. Båda ovanstående fallen fick i.a.f. klart förändrade symptom efter ommontering. Att däremot generellt bortse från tyngdpunkters inverkan på ingående delar i mekaniska dynamiska system och hävda att det inte finns fysiska förklaringar i de avseenden, anser jag dock vara en vansklig förenkling av aktuella förhållanden. Jag kan hålla med dig att vid en statisk betraktelse av samma system att skillnaderna är marginella, väldigt marginella till och med, men absolut inte när prylarna kommer i rörelse. Nåväl jag kommer att lämna denna diskussionen bakom mig, enär den inte leder nån vart. Men jag är då i skrivande stund inte annat än sjukt nyfiken på att oxå provåka ett annat par av Opinion med en annan typ av bindning i -3.5-läge. Mina kommer att glida vidare med Guardian, nu på -4,7. :D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp