Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="K.Ström" data-source="post: 1027668" data-attributes="member: 45541"><p>Halloj! Dax för mitt första inlägg i denna tråden även om jag följt den under höstens gång.</p><p>Jag (Röd/svart onepiece och svart hjälm för er som var där) hade förmånen att köra 194orna hela fredags förmiddagen under tandådalens skidtestarhelg. Så tänkte sammanfatta mina intryck av skidan lite mer samlat här och nu, än när MnO smög sig upp bakom ryggen och ville ha lite snabba intryck mellan tälten.</p><p>Lite om mig då först. 183cm lång, 95kg Åkstil kraftfullt, fort med strävan om lika mycket tryck på båda skidorna och generera så mycket g krafter som möjligt. Så snabbhet från kant till kant är ointressant för min del utan lägger istället vikt på respons, fartstabilitet och spårningsvilja.</p><p>Först av allt så känns alla 3 versioner som klassiska extrem kvalitets byggen. Hade svårt att känna någon jätte skillnad på 10,0 och 10,3 men 10,9 stack ut rejält. Den kändes precis som om man borrat i bly i spetsarna på den och kanterna skulle varit slöa vilket dom inte va. Trots att jag hade svårt att få fast kanterna på den så kändes den ändå svårast att sladda ut. Va liksom inte kanterna som var problemet utan den kändes tung i rotations ledet på nått vis. Kändes liksom som om man matat den med sirap ungefär. Kan inte riktigt förklara varför men MnO hade lite teorier där vad gällde skidans uppbyggnad. 10,9 som va lättast i gänget också vad jag förstogd. När jag gick från 10,3 till 10,9 som andra skida så sa jag till mig själv direkt att den här skidan går fet bort av dom 3. En känsla som mattades av något under förmiddagen i och med att jag fick fler och fler åk på den. Upplevde den också som att den skulle ha en dm längre anläggnings yta än dom andra två, och i och med det också mest stabil i längsled och mest förlåtande vad gäller teknikfel. Men fortfarande så är 10,9 den som känns minst intressant utifrån mitt perspektiv.</p><p>10,3 och 10,0 kändes som sagt väldigt lika. Fin respons i båda, ger tillbaka det man stoppar in i dom. Fin balans mellan fram och bakdel, beror kanske mer på monteringspunkten än något annat. Med fin balans menar jag också att dom spårar fint utan att vilja iväg åt något håll när det slår lite. 10,3 kändes kanske lite mer "poppig" och minst förlåtande då den hade lite tendenser att skicka spetsarna mot himlen om man kom ut ur sväng med lite bakvikt. Detta ska också tilläggas att jag inte alltid tycker att det är något negativt med en skida om jag istället kan klara av att förvandla den viljan till energi ut ur sväng med rätt teknik. Men just som förhållandena va i tandådalen så blir nog endå 10,0 en svag favorit. Kändes som den följde underlaget lite bättre och på så vis gav lite mer förtroende i slutändan, och på så vis kunde jag ge lite mer på den.</p><p>Ja det va mina 5cent av skidan i dom rådande förhållandena som va i Tandådalen. Förbehåller mig rätten att få ändra mig på i princip alla punkter om jag skulle få mer tid på skidan och framförallt mer tid på den i mjukare snö.</p><p>Vilket det ser ut att bli till lindvallen då yr i nuläget förspår dump på 3dm snö över torsdag natt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="K.Ström, post: 1027668, member: 45541"] Halloj! Dax för mitt första inlägg i denna tråden även om jag följt den under höstens gång. Jag (Röd/svart onepiece och svart hjälm för er som var där) hade förmånen att köra 194orna hela fredags förmiddagen under tandådalens skidtestarhelg. Så tänkte sammanfatta mina intryck av skidan lite mer samlat här och nu, än när MnO smög sig upp bakom ryggen och ville ha lite snabba intryck mellan tälten. Lite om mig då först. 183cm lång, 95kg Åkstil kraftfullt, fort med strävan om lika mycket tryck på båda skidorna och generera så mycket g krafter som möjligt. Så snabbhet från kant till kant är ointressant för min del utan lägger istället vikt på respons, fartstabilitet och spårningsvilja. Först av allt så känns alla 3 versioner som klassiska extrem kvalitets byggen. Hade svårt att känna någon jätte skillnad på 10,0 och 10,3 men 10,9 stack ut rejält. Den kändes precis som om man borrat i bly i spetsarna på den och kanterna skulle varit slöa vilket dom inte va. Trots att jag hade svårt att få fast kanterna på den så kändes den ändå svårast att sladda ut. Va liksom inte kanterna som var problemet utan den kändes tung i rotations ledet på nått vis. Kändes liksom som om man matat den med sirap ungefär. Kan inte riktigt förklara varför men MnO hade lite teorier där vad gällde skidans uppbyggnad. 10,9 som va lättast i gänget också vad jag förstogd. När jag gick från 10,3 till 10,9 som andra skida så sa jag till mig själv direkt att den här skidan går fet bort av dom 3. En känsla som mattades av något under förmiddagen i och med att jag fick fler och fler åk på den. Upplevde den också som att den skulle ha en dm längre anläggnings yta än dom andra två, och i och med det också mest stabil i längsled och mest förlåtande vad gäller teknikfel. Men fortfarande så är 10,9 den som känns minst intressant utifrån mitt perspektiv. 10,3 och 10,0 kändes som sagt väldigt lika. Fin respons i båda, ger tillbaka det man stoppar in i dom. Fin balans mellan fram och bakdel, beror kanske mer på monteringspunkten än något annat. Med fin balans menar jag också att dom spårar fint utan att vilja iväg åt något håll när det slår lite. 10,3 kändes kanske lite mer "poppig" och minst förlåtande då den hade lite tendenser att skicka spetsarna mot himlen om man kom ut ur sväng med lite bakvikt. Detta ska också tilläggas att jag inte alltid tycker att det är något negativt med en skida om jag istället kan klara av att förvandla den viljan till energi ut ur sväng med rätt teknik. Men just som förhållandena va i tandådalen så blir nog endå 10,0 en svag favorit. Kändes som den följde underlaget lite bättre och på så vis gav lite mer förtroende i slutändan, och på så vis kunde jag ge lite mer på den. Ja det va mina 5cent av skidan i dom rådande förhållandena som va i Tandådalen. Förbehåller mig rätten att få ändra mig på i princip alla punkter om jag skulle få mer tid på skidan och framförallt mer tid på den i mjukare snö. Vilket det ser ut att bli till lindvallen då yr i nuläget förspår dump på 3dm snö över torsdag natt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp