Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1029557" data-attributes="member: 13861"><p>Alright! Jag och carvingfabrikör Geijer och bergsguiden Jimmy Odén tog några morgonåk på 194:an i morse och var ganska rörande överens: 10.0 är vinnaren. Varför frågar sig då vän av (o)ordning? Jo... Nu åkte vi på mestadels bänghård snökanonsnö så en del omdömen har givetvis med det att göra, men vi tog även in den stora bilden i åsikterna. Den lilla skillnaden i dämpning mellan 10.0 och 10.3 gjorde att den senare fick så mycket småvibrationer i tip och tail att den var för orolig på snön, detta i sin tur gör att man inte kan utnyttja skidans fulla längd på samma sätt vilket i sin tur (märkligt nog) gör att den upplevs som styvare och mer livlös. 10.0 å andra sidan låg mer lugnt på snön vilket gör att man kan utnyttja skidans fulla längd i sväng och eftersom den inte studsar like mycket även blir kvickare att kasta i sidled. Paradoxalt nog gör alltså <em>mer</em> dämpning att skidan upplevs som smidigare och mer följsam. </p><p></p><p>Som sagt, vi körde på stenhård pist men om man lyfter blicken lite grand så inser man vikten av bra dämpning på till exempel uppkörd offpist och spårat puder, vilket är något som man ofta kommer att stöta på med den här typen av skida. Lägg dessutom till att en 194 kommer att köras fort av stora åkare och man inser snabbt att det kommer att krävas dämpning för att den ska komma till sin fulla rätt, och att då dra ner dämpningen till 10.3 hade varit ett stort misstag i mina ögon. Att göra en såpass stor skida som 194 som är för vek och krispig kommer bara att skapa frustration hos dom som vill ha och behöver en stor skida. Opinions shape och konstruktion är fortfarande så extremt lätthanterlig och smidig i alla lägen vilket gör att den garanterat inte kommer att uppfattas som död. Tvärtom, Opinion 194, 10.0 är en alldeles fantastisk friåkningsskida som verkar utan att synas, och låter åkaren vara i förarsätet i alla lägen. Precis som det var tänkt från början alltså.</p><p></p><p>MnO uttryckte lite farhågor på telefon om flexet, om man helt enkelt skulle gå ännu lite styvare med 194:an. Men eftersom ingen har någonsin uttryckt att den nuvarande flexen skulle kännas för mjuk, eller för styv, så kom Calle och jag ganska snabbt fram till att den är spot-on i nuläget.</p><p></p><p>Überdirektör Geijer och MnO får slutgiltigt bestämma vilken konstruktion som går i produktion, det är inte jag mannen att bestämma. Men när vi skiljdes åt idag var vi rörande överrens om att 10.0 är rätt väg att gå.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1029557, member: 13861"] Alright! Jag och carvingfabrikör Geijer och bergsguiden Jimmy Odén tog några morgonåk på 194:an i morse och var ganska rörande överens: 10.0 är vinnaren. Varför frågar sig då vän av (o)ordning? Jo... Nu åkte vi på mestadels bänghård snökanonsnö så en del omdömen har givetvis med det att göra, men vi tog även in den stora bilden i åsikterna. Den lilla skillnaden i dämpning mellan 10.0 och 10.3 gjorde att den senare fick så mycket småvibrationer i tip och tail att den var för orolig på snön, detta i sin tur gör att man inte kan utnyttja skidans fulla längd på samma sätt vilket i sin tur (märkligt nog) gör att den upplevs som styvare och mer livlös. 10.0 å andra sidan låg mer lugnt på snön vilket gör att man kan utnyttja skidans fulla längd i sväng och eftersom den inte studsar like mycket även blir kvickare att kasta i sidled. Paradoxalt nog gör alltså [i]mer[/i] dämpning att skidan upplevs som smidigare och mer följsam. Som sagt, vi körde på stenhård pist men om man lyfter blicken lite grand så inser man vikten av bra dämpning på till exempel uppkörd offpist och spårat puder, vilket är något som man ofta kommer att stöta på med den här typen av skida. Lägg dessutom till att en 194 kommer att köras fort av stora åkare och man inser snabbt att det kommer att krävas dämpning för att den ska komma till sin fulla rätt, och att då dra ner dämpningen till 10.3 hade varit ett stort misstag i mina ögon. Att göra en såpass stor skida som 194 som är för vek och krispig kommer bara att skapa frustration hos dom som vill ha och behöver en stor skida. Opinions shape och konstruktion är fortfarande så extremt lätthanterlig och smidig i alla lägen vilket gör att den garanterat inte kommer att uppfattas som död. Tvärtom, Opinion 194, 10.0 är en alldeles fantastisk friåkningsskida som verkar utan att synas, och låter åkaren vara i förarsätet i alla lägen. Precis som det var tänkt från början alltså. MnO uttryckte lite farhågor på telefon om flexet, om man helt enkelt skulle gå ännu lite styvare med 194:an. Men eftersom ingen har någonsin uttryckt att den nuvarande flexen skulle kännas för mjuk, eller för styv, så kom Calle och jag ganska snabbt fram till att den är spot-on i nuläget. Überdirektör Geijer och MnO får slutgiltigt bestämma vilken konstruktion som går i produktion, det är inte jag mannen att bestämma. Men när vi skiljdes åt idag var vi rörande överrens om att 10.0 är rätt väg att gå. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp