Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1029896" data-attributes="member: 12152"><p>Det är en stor skillnad på Big Pen och Opinion. Det är två helt olika skidor. Big Pen är en skida som baseras på en pistgeometri som har breddats upp och försetts med rocker. Opinion är en skida som är byggd från pudersidan istället och som har anpassats för att den ska fungera i pisten. Big Pen har fullängdskontakt och är tryggare på fast underlag iom att den i princip är helt traditionell när den väl är på kant. Opinion går riktigt bra i pisten i jämförelse med de flesta offpistinriktade skidor och för mig så pass bra att jag inte ens tänker på det vid piståkning. Men en skida med så lång rocker i fronten kommer alltid att dras med en del vibrationer som i viss mån sprider sig ner i skidan i övrigt. Det gäller i synnerhet i hårt och slagigt underlag och där kan du inte räkna med samma stabilitet som med BP. Big Pen är stabil så länge du kantar den och åker aktivt på skär, men jag tycker den är lite svår när man åker med sladd och/eller av annan anledning inte kantar upp ordentligt. Den är inte heller på något sätt felfri på hårt och krävande pistunderlag. </p><p></p><p>Konstruktionsmässigt är Big Pen mer lugn och dämpad än Opinion 187. Opinion är relativt alert och lekfull och är iom Tubecomben väldigt rapp i vändningarna med en låg svingvikt. Big Pen å andra sidan har en traditionell abs-späckad tip och är avsevärt tyngre där det spelar som mest roll. Project 110 är den skida som är mest lik Big Pen i nuvarande Extremsortiment. Den är lite biffigare, men har samma grundgeomtri. Årets version är klart snällare än tidigare också, så den är inte alltför svår. Har du bra driv i åkningen och gillar en fullängdskontakt i skidan så är P110 ett bättre alternativ. Vill du däremot ta steget mot mer offpist och en betydligt modernare form i den aspekten, så är Opinion tillräckligt bra i pisten i dom flesta lägen, men enormt mycket bättre än både Big Pen och P110 utanför.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1029896, member: 12152"] Det är en stor skillnad på Big Pen och Opinion. Det är två helt olika skidor. Big Pen är en skida som baseras på en pistgeometri som har breddats upp och försetts med rocker. Opinion är en skida som är byggd från pudersidan istället och som har anpassats för att den ska fungera i pisten. Big Pen har fullängdskontakt och är tryggare på fast underlag iom att den i princip är helt traditionell när den väl är på kant. Opinion går riktigt bra i pisten i jämförelse med de flesta offpistinriktade skidor och för mig så pass bra att jag inte ens tänker på det vid piståkning. Men en skida med så lång rocker i fronten kommer alltid att dras med en del vibrationer som i viss mån sprider sig ner i skidan i övrigt. Det gäller i synnerhet i hårt och slagigt underlag och där kan du inte räkna med samma stabilitet som med BP. Big Pen är stabil så länge du kantar den och åker aktivt på skär, men jag tycker den är lite svår när man åker med sladd och/eller av annan anledning inte kantar upp ordentligt. Den är inte heller på något sätt felfri på hårt och krävande pistunderlag. Konstruktionsmässigt är Big Pen mer lugn och dämpad än Opinion 187. Opinion är relativt alert och lekfull och är iom Tubecomben väldigt rapp i vändningarna med en låg svingvikt. Big Pen å andra sidan har en traditionell abs-späckad tip och är avsevärt tyngre där det spelar som mest roll. Project 110 är den skida som är mest lik Big Pen i nuvarande Extremsortiment. Den är lite biffigare, men har samma grundgeomtri. Årets version är klart snällare än tidigare också, så den är inte alltför svår. Har du bra driv i åkningen och gillar en fullängdskontakt i skidan så är P110 ett bättre alternativ. Vill du däremot ta steget mot mer offpist och en betydligt modernare form i den aspekten, så är Opinion tillräckligt bra i pisten i dom flesta lägen, men enormt mycket bättre än både Big Pen och P110 utanför. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp