Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xJONx" data-source="post: 1032258" data-attributes="member: 28889"><p>Jag byter ämne lite...</p><p></p><p>Vi är nyligen hemkomna från ett par veckor i alperna och vi åkte (inte helt oväntat) Opinion en hel del. Förutom våra egna LDE:er hade vi med ett par gamla prototyper och en 194. Eftersom vi upplevde de olika skidorna väldigt olika trots nästan identisk konstruktion började vi (inte heller det helt oväntat) fundera och experimentera lite. Vilket leder mig osökt in på dagens och experimenterandets ämne: Hängning.</p><p></p><p>Som bakrgrunds information är alltså hängningsvinkeln kantens vinkel på undersidan av skidan, relativt belaget. Där 0 grader är helt plant med belaget.</p><p></p><p>Vi provade ganska mycket fram tillbaka med olika vinklar mellan 0,5 och 3 grader. Det kan tyckas att en så liten ändring av vinkeln inte borde påverka speciellt mycket, men skillnaden är minst sagt tydlig. Med fabriksslipen på 0,5 grader upplever vi skidan som lite svårhanterad i pist när underlaget var hårt eller greppigt. Det krävs väldigt lite vinkel för att skidan ska svara. Det ger en skida som är väldigt lätt att svänginitera, vilket kan vara trevligt. Det blir dock väldigt mycket vrid i knäna när man kantar skidan utan att ligga på skär (sladdsväng). Vilket gör att skidan känns jobbigare när man kör fort eftersom det är svårare att få ner kraften i skidan på rätt sätt. Det är också lättare att skära fast skidorna i packad offpist och svårare snö. </p><p>Eftersom vi inte var helt nöjda med känslan med fabriksslip gick vi ner till den lokala skidsliparen och bad honom plana skidorna så att både belaget och kanten var helt plan. Därefter tog vi fram hängningsverktyget och började testa oss uppåt i vinkel. Halvvägs var vi tvugna att köpa nytt verktyg eftersom det första bara gick till 1,5 grader. Efter att ha toppat ut även det andra verktyget på 3 grader kände vi lite på frihandshängning, men konstaterade ganska snabbt att det var svårt att få samma hängningsvinkel över hela kantens längd och dessutom svårt att veta vilken vinkel det blir. </p><p></p><p>Vid den maximala testade vinkeln 3 grader är skidan mycket lösare i känslan. Det är lättare att kanta skidan vid sladdsväng och lättare att tvärställa. Vi var alla överens om att skidan blev MYCKET tryggare i högre hastighet och i svårare snö. Samtidigt satt den fortfarande på is och det gick att carva precis lika bra. Ända skillnaden är att skidan måste kantas lite mer innan det händer något. </p><p>Skidan blev helt enkelt bättre. Jag kommer troligtvis änga skidan ytterliggare någon grad, medan MnO och MarkusO tyckte det var ganska lagom med 3 grader. Nu är det inte säkert att alla kommer dela våra åsikter och det är inte helt enkelt att minska vinkeln igen. Därför kan det vara smart att inte hänga för mycket direkt. Testa hellre först och se om du upplever skillnaden som positiv och om du tror det är lämligt med mer. När vi testade upplevde jag 1,5 grad som tydligt för lite hängt. Vid 2-2,5 grad börjar det bli ok och 3 och uppåt är riktigt trevligt. Tyvärr har iaf jag haft svårt att hitta en sportbutik som kan slipa mer än 1,5 grad. Så jobbet måste man göra själv. </p><p>Dagens tips är alltså HÄNG!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xJONx, post: 1032258, member: 28889"] Jag byter ämne lite... Vi är nyligen hemkomna från ett par veckor i alperna och vi åkte (inte helt oväntat) Opinion en hel del. Förutom våra egna LDE:er hade vi med ett par gamla prototyper och en 194. Eftersom vi upplevde de olika skidorna väldigt olika trots nästan identisk konstruktion började vi (inte heller det helt oväntat) fundera och experimentera lite. Vilket leder mig osökt in på dagens och experimenterandets ämne: Hängning. Som bakrgrunds information är alltså hängningsvinkeln kantens vinkel på undersidan av skidan, relativt belaget. Där 0 grader är helt plant med belaget. Vi provade ganska mycket fram tillbaka med olika vinklar mellan 0,5 och 3 grader. Det kan tyckas att en så liten ändring av vinkeln inte borde påverka speciellt mycket, men skillnaden är minst sagt tydlig. Med fabriksslipen på 0,5 grader upplever vi skidan som lite svårhanterad i pist när underlaget var hårt eller greppigt. Det krävs väldigt lite vinkel för att skidan ska svara. Det ger en skida som är väldigt lätt att svänginitera, vilket kan vara trevligt. Det blir dock väldigt mycket vrid i knäna när man kantar skidan utan att ligga på skär (sladdsväng). Vilket gör att skidan känns jobbigare när man kör fort eftersom det är svårare att få ner kraften i skidan på rätt sätt. Det är också lättare att skära fast skidorna i packad offpist och svårare snö. Eftersom vi inte var helt nöjda med känslan med fabriksslip gick vi ner till den lokala skidsliparen och bad honom plana skidorna så att både belaget och kanten var helt plan. Därefter tog vi fram hängningsverktyget och började testa oss uppåt i vinkel. Halvvägs var vi tvugna att köpa nytt verktyg eftersom det första bara gick till 1,5 grader. Efter att ha toppat ut även det andra verktyget på 3 grader kände vi lite på frihandshängning, men konstaterade ganska snabbt att det var svårt att få samma hängningsvinkel över hela kantens längd och dessutom svårt att veta vilken vinkel det blir. Vid den maximala testade vinkeln 3 grader är skidan mycket lösare i känslan. Det är lättare att kanta skidan vid sladdsväng och lättare att tvärställa. Vi var alla överens om att skidan blev MYCKET tryggare i högre hastighet och i svårare snö. Samtidigt satt den fortfarande på is och det gick att carva precis lika bra. Ända skillnaden är att skidan måste kantas lite mer innan det händer något. Skidan blev helt enkelt bättre. Jag kommer troligtvis änga skidan ytterliggare någon grad, medan MnO och MarkusO tyckte det var ganska lagom med 3 grader. Nu är det inte säkert att alla kommer dela våra åsikter och det är inte helt enkelt att minska vinkeln igen. Därför kan det vara smart att inte hänga för mycket direkt. Testa hellre först och se om du upplever skillnaden som positiv och om du tror det är lämligt med mer. När vi testade upplevde jag 1,5 grad som tydligt för lite hängt. Vid 2-2,5 grad börjar det bli ok och 3 och uppåt är riktigt trevligt. Tyvärr har iaf jag haft svårt att hitta en sportbutik som kan slipa mer än 1,5 grad. Så jobbet måste man göra själv. Dagens tips är alltså HÄNG! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp