Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 1032335" data-attributes="member: 13390"><p>Vi hade lite blandat med oss. Prototyp #6 med lite modifierad gummimängd, Prototyp #12, dvs med gummistringer fram till Koroydkant. Dock om-moddad för att efterlikna en 10:a, dvs adderat gummi. 194 10.9 var också med. Och tre par LDE. Efterhand en med orginalslip, en lite ytterligare hängd och så Jons megahängda på 3 grader. Skillnaden i dämp och annat var väl inget nyhetsvärde i direkt. Det var ungefär som förväntat. </p><p></p><p>I greppig snö var LDE:en dock klart greppigare än exempelvis 12:an. Det var väl därför vi, eller rättare Jon, började mecka med kantvinklar. Jag tror personligen att det beror mycket på skärpa också. Faktum kvarstår ändå. 12:an var väldigt mycket "flytigare" på pistunderlag.</p><p></p><p></p><p>Jag skulle inte kalla det ett behov så. Men Jon gillade det. Jag kommer inte hänga mitt par 3 grader. Det tar emot mentalt. Men visst håller jag med om att orginalslipen är väl aggressiv och att jag upplevde 0.5 grader som för lite, iaf för allround alpbruk. </p><p></p><p></p><p>Längden indrag och fördelning mellan indrag fram och bak. Rockerkurva. Skärningskurvan är sen satt efter dessa punkter enligt Extrems rekommendationer. Jag minns att vi diskuterade att flytta fram teoretisk mittpunkt en aning vid något tillfälle, men det blev så sjukt liten skillnad måttmässigt av vi nog skippade det till slut. Minns inte riktigt. Jag tycker inte det är jättekonstigt att mittpunkten på skärningen, relativt pjäxan, är något längre bak på en mittmonterad 5-pointer med ambition att ändå behålla ganska lång kantlängd. </p><p></p><p></p><p>Mja. 88 grader är den nog i orginal ja. Iofs inte omöjligt att den är 89. Inte riktigt säker. Vi rörde inte den, men det är klart att exempelvis 90 grader hade gjorde kantnärvaron ytterligare lite snällare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 1032335, member: 13390"] Vi hade lite blandat med oss. Prototyp #6 med lite modifierad gummimängd, Prototyp #12, dvs med gummistringer fram till Koroydkant. Dock om-moddad för att efterlikna en 10:a, dvs adderat gummi. 194 10.9 var också med. Och tre par LDE. Efterhand en med orginalslip, en lite ytterligare hängd och så Jons megahängda på 3 grader. Skillnaden i dämp och annat var väl inget nyhetsvärde i direkt. Det var ungefär som förväntat. I greppig snö var LDE:en dock klart greppigare än exempelvis 12:an. Det var väl därför vi, eller rättare Jon, började mecka med kantvinklar. Jag tror personligen att det beror mycket på skärpa också. Faktum kvarstår ändå. 12:an var väldigt mycket "flytigare" på pistunderlag. Jag skulle inte kalla det ett behov så. Men Jon gillade det. Jag kommer inte hänga mitt par 3 grader. Det tar emot mentalt. Men visst håller jag med om att orginalslipen är väl aggressiv och att jag upplevde 0.5 grader som för lite, iaf för allround alpbruk. Längden indrag och fördelning mellan indrag fram och bak. Rockerkurva. Skärningskurvan är sen satt efter dessa punkter enligt Extrems rekommendationer. Jag minns att vi diskuterade att flytta fram teoretisk mittpunkt en aning vid något tillfälle, men det blev så sjukt liten skillnad måttmässigt av vi nog skippade det till slut. Minns inte riktigt. Jag tycker inte det är jättekonstigt att mittpunkten på skärningen, relativt pjäxan, är något längre bak på en mittmonterad 5-pointer med ambition att ändå behålla ganska lång kantlängd. Mja. 88 grader är den nog i orginal ja. Iofs inte omöjligt att den är 89. Inte riktigt säker. Vi rörde inte den, men det är klart att exempelvis 90 grader hade gjorde kantnärvaron ytterligare lite snällare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp