Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1032408" data-attributes="member: 12152"><p>Tack för den rapporten, Glisseur och kul att höra att skidan fungerar bra även i Japan. Det var sannerligen inga enkla saker att trimma in dock. För livlös OCH för odämpad på samma gång är två egenskaper som motverkar varandra om vi jobbar med de parametrar vi hittills har laborerat med. Liv och spänst kan vi lägga in med kolfiber, men då dyker en massa andra egenskaper upp som inte alls är bra med nervositet och oberäknelighet. Mer gummi dämpar ju skidan, men kommer dämpa ut reaktivitet. </p><p></p><p>Jag är mycket förvånad över att du tycker att det krävs mycket kraft för att trycka igenom den. Vi i testgruppen, exkl PNyberg som inte var med på den senaste resan, är 20 kg lättare och vi tyckte alla att 194:an (iofs i version 10.9, men den är identisk i flex som den du har) kändes på gränsen till för mjuk. För oss lättviktare dessutom. Precis tvärtom alltså, vilket är underligt eftersom jag tycker att vi i gruppen och Glisseur brukar ha en liknande syn på skidor. Nu var det iofs inte Japanpuder vi åkte i, men dock alpsnö av bra kvalitet. Jag tror det blir mycket svårt att få den att gå acceptabelt på fast underlag om man gör den mjukare, om man nu inte ska gummiarmera den totalt. Men då försvinner å andra sidan all form av närvaro, och det är aldrig kul om man ska kunna uppleva snön man åker i. Är du säker på att det har med flexet att göra? Vad tror du att du hade tyckt om en skida med ett identiskt flex, fast med mer tailrocker? I diskussionerna om framtida utveckling är ett spår att testa mer rocker i tailen för att se vad det leder till. Å andra sidan hade vi en en veckas puderduell mellan Opinion 187 och Rocker2 122 förra året och där var alla som testade rörande överrens om att Rocker2:an var sämre, både pga rockerformen bak och pga den tunga konstruktionen. Så mycket rocker som i R2 122 kommer inte att vara aktuellt, men om jag inte minns fel så hade du väl en hel del dagar på den i bagaget? Den extremt lösa tailen i puder kan kanske färga i sökandet efter egenskaper. Som alltid måste det göras avvägningar där även små justeringar ger en rad effekter på egenskaper.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1032408, member: 12152"] Tack för den rapporten, Glisseur och kul att höra att skidan fungerar bra även i Japan. Det var sannerligen inga enkla saker att trimma in dock. För livlös OCH för odämpad på samma gång är två egenskaper som motverkar varandra om vi jobbar med de parametrar vi hittills har laborerat med. Liv och spänst kan vi lägga in med kolfiber, men då dyker en massa andra egenskaper upp som inte alls är bra med nervositet och oberäknelighet. Mer gummi dämpar ju skidan, men kommer dämpa ut reaktivitet. Jag är mycket förvånad över att du tycker att det krävs mycket kraft för att trycka igenom den. Vi i testgruppen, exkl PNyberg som inte var med på den senaste resan, är 20 kg lättare och vi tyckte alla att 194:an (iofs i version 10.9, men den är identisk i flex som den du har) kändes på gränsen till för mjuk. För oss lättviktare dessutom. Precis tvärtom alltså, vilket är underligt eftersom jag tycker att vi i gruppen och Glisseur brukar ha en liknande syn på skidor. Nu var det iofs inte Japanpuder vi åkte i, men dock alpsnö av bra kvalitet. Jag tror det blir mycket svårt att få den att gå acceptabelt på fast underlag om man gör den mjukare, om man nu inte ska gummiarmera den totalt. Men då försvinner å andra sidan all form av närvaro, och det är aldrig kul om man ska kunna uppleva snön man åker i. Är du säker på att det har med flexet att göra? Vad tror du att du hade tyckt om en skida med ett identiskt flex, fast med mer tailrocker? I diskussionerna om framtida utveckling är ett spår att testa mer rocker i tailen för att se vad det leder till. Å andra sidan hade vi en en veckas puderduell mellan Opinion 187 och Rocker2 122 förra året och där var alla som testade rörande överrens om att Rocker2:an var sämre, både pga rockerformen bak och pga den tunga konstruktionen. Så mycket rocker som i R2 122 kommer inte att vara aktuellt, men om jag inte minns fel så hade du väl en hel del dagar på den i bagaget? Den extremt lösa tailen i puder kan kanske färga i sökandet efter egenskaper. Som alltid måste det göras avvägningar där även små justeringar ger en rad effekter på egenskaper. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp