Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1032849" data-attributes="member: 13861"><p>Jag är helt 100 på att mina upplevelser baserar sig på flexet. Mina upplevelser kommer alltså från uppkört puder och pucklar med uppkört puder ovanpå, den japanska varianten av brutalsönderkört vilket är betydligt mjukare än vad man kommer att stöta på i Alperna. Jag upplever inte att skidan låser in mig i en viss radie eller hookar. Dessutom vill jag behålla förmågan att kunna kanta snabbt som fasen eftersom jag trots allt bor i ishelvetet Åre där ett par hundradelars försening i kantning kan innebära evig förnedring, så att brutalhänga kanterna kommer inte att vara ett alternativ för egen del. Dessutom kan jag tycka att det inte ska behövas heller för den delen.</p><p></p><p>Grejen är alltså den att jag upplever att skidorna slås runt i ojämn snö, att flexkurvan saknar lite inbyggda stötdämpande egenskaper. Dessutom vill jag kunna trycka igenom och ut tailen i längre pudersvängar, och göra typ skidåkningens (i ärlighetens namn rätt lama) version av cutbacks och kontrollera svängradien lite mer i mjuk snö. Jag känner främst att Opinion 194 blir lite för tungrodd och tröttande i längden på ojämnt före, och det är inte riktigt vad jag hade förväntat mig på förhand. Nu är det inte så att jag inte pallar med stora skidor. Jag körde till exempel på ett par 4Frnt Renegade 196 stora delar av förra säsongen och upplevde aldrig riktigt samma sak trots att det är en väldigt stor och hård skida. </p><p></p><p>Sen det här med kris vs dämp... Jag personligen gillar döda skidor. Det där med närvaro och snökänsla är liksom inte det första man tänker på när man skenar (o)kontrollerat i Les Vallons i La Grave... Jag föredrar skidor som i princip är helt transparenta under foten. Jag vill inte tänka på hur skidan uppför sig bara att den finns där och gör sitt jobb och då hamnar inte krispighet högst upp på listan av önskvärda egenskaper. Shapen på Opinion gör just det, sitt jobb i det tysta utan att någonsin vara i vägen eller hindra åkningen. Däremot känner jag att flex och graden av dämpning inte gör det samma i viss mån. Och jag måste också säga emot dig Jon om Rocker 2 115/122 som jag inte alls upplever som tråkigt dämpade, tvärtom tycker jag att det långa flexet ihop med bra dämpning är det som är skönt med just dom skidorna. Sen har Opinion en bättre rockerprofil som inte har några av dom dyktendenserna som till exempel R2 122 har i vissa lägen.</p><p></p><p>Opinion 194 är en ganska stor skida som ska köras av stora skidåkare så i min värld bör stötdämpning och liknande egenskaper premieras framför krisp. Men misstolka mig inte, jag tycker Opinion 194 är en kanonbra skida. Men enligt mig bör några parametrar skruvas lite på för att göra den så bra som den kan vara.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1032849, member: 13861"] Jag är helt 100 på att mina upplevelser baserar sig på flexet. Mina upplevelser kommer alltså från uppkört puder och pucklar med uppkört puder ovanpå, den japanska varianten av brutalsönderkört vilket är betydligt mjukare än vad man kommer att stöta på i Alperna. Jag upplever inte att skidan låser in mig i en viss radie eller hookar. Dessutom vill jag behålla förmågan att kunna kanta snabbt som fasen eftersom jag trots allt bor i ishelvetet Åre där ett par hundradelars försening i kantning kan innebära evig förnedring, så att brutalhänga kanterna kommer inte att vara ett alternativ för egen del. Dessutom kan jag tycka att det inte ska behövas heller för den delen. Grejen är alltså den att jag upplever att skidorna slås runt i ojämn snö, att flexkurvan saknar lite inbyggda stötdämpande egenskaper. Dessutom vill jag kunna trycka igenom och ut tailen i längre pudersvängar, och göra typ skidåkningens (i ärlighetens namn rätt lama) version av cutbacks och kontrollera svängradien lite mer i mjuk snö. Jag känner främst att Opinion 194 blir lite för tungrodd och tröttande i längden på ojämnt före, och det är inte riktigt vad jag hade förväntat mig på förhand. Nu är det inte så att jag inte pallar med stora skidor. Jag körde till exempel på ett par 4Frnt Renegade 196 stora delar av förra säsongen och upplevde aldrig riktigt samma sak trots att det är en väldigt stor och hård skida. Sen det här med kris vs dämp... Jag personligen gillar döda skidor. Det där med närvaro och snökänsla är liksom inte det första man tänker på när man skenar (o)kontrollerat i Les Vallons i La Grave... Jag föredrar skidor som i princip är helt transparenta under foten. Jag vill inte tänka på hur skidan uppför sig bara att den finns där och gör sitt jobb och då hamnar inte krispighet högst upp på listan av önskvärda egenskaper. Shapen på Opinion gör just det, sitt jobb i det tysta utan att någonsin vara i vägen eller hindra åkningen. Däremot känner jag att flex och graden av dämpning inte gör det samma i viss mån. Och jag måste också säga emot dig Jon om Rocker 2 115/122 som jag inte alls upplever som tråkigt dämpade, tvärtom tycker jag att det långa flexet ihop med bra dämpning är det som är skönt med just dom skidorna. Sen har Opinion en bättre rockerprofil som inte har några av dom dyktendenserna som till exempel R2 122 har i vissa lägen. Opinion 194 är en ganska stor skida som ska köras av stora skidåkare så i min värld bör stötdämpning och liknande egenskaper premieras framför krisp. Men misstolka mig inte, jag tycker Opinion 194 är en kanonbra skida. Men enligt mig bör några parametrar skruvas lite på för att göra den så bra som den kan vara. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp