Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1037881" data-attributes="member: 13861"><p>Jag håller med både</p><p> [USER=66849]@fransosen[/USER] och</p><p> [USER=33485]@jarle[/USER] här. Dels tycker jag at Opinion 194 slås runt för mycket i uppkört puder och liknande. Men samtidigt fixar jag inte avsaknaden av dämp i konstruktionen. Kalla mig dum i hela j***a huvudet men jag förstår överhuvudtaget inte den här grejen med att skidor ska ge så mycket respons som möjligt från underlaget, krispighet är snudd på skällsord i min bok. Den ideala skidan för min del är en som är helt transparent och överhuvudtaget inte märks när man åker, den ska bara finnas där och göra sitt jobb. Jag vill fokusera på berget och åket istället för hur skidan uppför sig. Där tycker jag att Opinion 194 kommer nära eftersom shapen är extremt smidig och rund i känslan, övergången från plan till kantning märks ju knappt ens i bristande skare, vilket är grymt och det ska projektfolket ha all cred i världen för. </p><p></p><p>Men om jag jämför den med andra skidor i den här breddklassen som jag testat och gillat och som passat min feta röv – typ 4Frnt Renegade 196, Solly Rocker 122 och 115, Down CD0 (och förhoppningsvis Blizzard Spur när jag väl får testa den, än så länge känns den bra när man handflexar den och lyssnar på Johan Jonsson hylla den till skyarna) – så tycker jag Opinion är på tok för odämpad och nervös för en skida av den här storleken och det tänkta användningsområdet. Om man jämför med CMD Wizard som har en liknande träkärna så funkar den låga graden av dämpning betydligt bättre där eftersom den kombinerats med ett mjukt, runt flex. Ökad styvhet och en ökad längd kräver relativt mer dämpning för att bli optimal.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1037881, member: 13861"] Jag håller med både [USER=66849]@fransosen[/USER] och [USER=33485]@jarle[/USER] här. Dels tycker jag at Opinion 194 slås runt för mycket i uppkört puder och liknande. Men samtidigt fixar jag inte avsaknaden av dämp i konstruktionen. Kalla mig dum i hela j***a huvudet men jag förstår överhuvudtaget inte den här grejen med att skidor ska ge så mycket respons som möjligt från underlaget, krispighet är snudd på skällsord i min bok. Den ideala skidan för min del är en som är helt transparent och överhuvudtaget inte märks när man åker, den ska bara finnas där och göra sitt jobb. Jag vill fokusera på berget och åket istället för hur skidan uppför sig. Där tycker jag att Opinion 194 kommer nära eftersom shapen är extremt smidig och rund i känslan, övergången från plan till kantning märks ju knappt ens i bristande skare, vilket är grymt och det ska projektfolket ha all cred i världen för. Men om jag jämför den med andra skidor i den här breddklassen som jag testat och gillat och som passat min feta röv – typ 4Frnt Renegade 196, Solly Rocker 122 och 115, Down CD0 (och förhoppningsvis Blizzard Spur när jag väl får testa den, än så länge känns den bra när man handflexar den och lyssnar på Johan Jonsson hylla den till skyarna) – så tycker jag Opinion är på tok för odämpad och nervös för en skida av den här storleken och det tänkta användningsområdet. Om man jämför med CMD Wizard som har en liknande träkärna så funkar den låga graden av dämpning betydligt bättre där eftersom den kombinerats med ett mjukt, runt flex. Ökad styvhet och en ökad längd kräver relativt mer dämpning för att bli optimal. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp