Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1037919" data-attributes="member: 12152"><p>Personligen är jag vän av skidor med lagom respons. Jag gillar inte överkrispiga kolkonstruktioner och inte heller totaldöda helt "tysta" byggen. </p><p></p><p>Nu är jag inte inom målgruppen för 194:an, men jag var en av de som tyckte att skidan var lite för snäll under de första testerna. För min del handlade det mer om flexbeteendet än dämpningen dock, men det är två parametrar som samverkar, liksom mycket annat i skidan. Till min förvåning var det dock inte en enda teståkare av rätt storlek som framförde åsikter om att skidan skulle vara för mjuk eller för lite dämpad under hela testperioden. Inte heller Glisseur själv som hade en viktig röst i sammanhanget. </p><p></p><p>Den skida som valdes till slut var den mest dämpade konstruktionen helt enligt teståkarnas önskemål. Det finns ingen och har aldrig funnits någon mer dämpad skida i längden 194 än den serieproducerade varianten. Den är identisk med den skida som kallades 10.0 i den sista prototypserien av 194. Inte desto mindre är ju möjligheterna fria att göra förändringar av konstruktionen till kommande vinter och det är också tanken att uppdatera skidan utifrån de reaktioner som dyker upp när skidan testas i större numerärer. Vi har märkt, att precis som Glisseur säger, innebär en ökad styvhet en minskad upplevd dämpning med samma mängd dämpmaterial i skidan. Jag tror själv att ökad dämpning inte är ett ensamt svar om man upplever att skidan har för låg egenstabilitet i ojämna förhållanden. Man ska nog titta på flex och flexfördelning också i så fall, i kombination med en anpassning av dämpningen. </p><p></p><p>Flexkurvan i Opinion är för övrigt väldigt snarlik den i CMD Wizard. Ser man på Extrems sortiment i stort så är Wizard och Opinion mycket nära besläktade när det gäller kärnprofiler och deras flexkurva är nästan identiska. Däremot är ju geometrin och därmed kraftinlagringen i Wizard och Opinion väldigt olika. Av den anledningen upplevs flexet som annorlunda, trots att det i själva verket är nästan samma kärnprofil. PT och Projectserien har en helt annan profil som referens.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1037919, member: 12152"] Personligen är jag vän av skidor med lagom respons. Jag gillar inte överkrispiga kolkonstruktioner och inte heller totaldöda helt "tysta" byggen. Nu är jag inte inom målgruppen för 194:an, men jag var en av de som tyckte att skidan var lite för snäll under de första testerna. För min del handlade det mer om flexbeteendet än dämpningen dock, men det är två parametrar som samverkar, liksom mycket annat i skidan. Till min förvåning var det dock inte en enda teståkare av rätt storlek som framförde åsikter om att skidan skulle vara för mjuk eller för lite dämpad under hela testperioden. Inte heller Glisseur själv som hade en viktig röst i sammanhanget. Den skida som valdes till slut var den mest dämpade konstruktionen helt enligt teståkarnas önskemål. Det finns ingen och har aldrig funnits någon mer dämpad skida i längden 194 än den serieproducerade varianten. Den är identisk med den skida som kallades 10.0 i den sista prototypserien av 194. Inte desto mindre är ju möjligheterna fria att göra förändringar av konstruktionen till kommande vinter och det är också tanken att uppdatera skidan utifrån de reaktioner som dyker upp när skidan testas i större numerärer. Vi har märkt, att precis som Glisseur säger, innebär en ökad styvhet en minskad upplevd dämpning med samma mängd dämpmaterial i skidan. Jag tror själv att ökad dämpning inte är ett ensamt svar om man upplever att skidan har för låg egenstabilitet i ojämna förhållanden. Man ska nog titta på flex och flexfördelning också i så fall, i kombination med en anpassning av dämpningen. Flexkurvan i Opinion är för övrigt väldigt snarlik den i CMD Wizard. Ser man på Extrems sortiment i stort så är Wizard och Opinion mycket nära besläktade när det gäller kärnprofiler och deras flexkurva är nästan identiska. Däremot är ju geometrin och därmed kraftinlagringen i Wizard och Opinion väldigt olika. Av den anledningen upplevs flexet som annorlunda, trots att det i själva verket är nästan samma kärnprofil. PT och Projectserien har en helt annan profil som referens. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp