Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1038879" data-attributes="member: 12152"><p>Grundtanken är att göra en lillebror till 118, med liknande egenskaper fast för åkare som föredrar en lite smalare midja och/eller för förhållanden där en smalare midja passar bättre. Jag och Jon testade 108:orna i Åre för två veckor sedan och jag gillade verkligen den smidiga känslan i den smalare skidan för åkning tex i Åre när det mestadels är kompakt snö. Grundkänslan och balansen från 118 finns kvar, men i ett lite rappare format. Även om vi inte kunde testa skidorna i någon djupare snö fanns det ändå runt 20cm orört här och där på baksidan. Det räckte för att känna att Opinions rocker ger rejält med flyt även i den bredden. 3 av de 5 prototyperna är riktade för att ge en känsla lik 118. Men i samlingen prototyper finns även, som jag sa tidigare, en biffig titanalvariant och en lättare carbonskida. Detta för att se hur geometrin fungerar med lite mer ytterligheter i konstrukioner. I första skedet blir 108 med största sannolikhet en skida som ärver Opinion 118:s känsla och egenskaper. Som utveckling senare kan det bli aktuellt med tex en turversion eller en charger. Man bör dock notera att 118:s konstruktion, men honeycomb i tip och tail och en poppelinblandning i bokkärnan blir en mycket lätt skida i 108mm:s bredd. Det är en skida som för dom allra flesta skulle fungera alldeles utmärkt som turskida. En titanalstinn charger är också en väg att gå, men då är det också som en alternativ konstruktion som kan bli aktuell först efter att standardversionen är klar och utvärderad. </p><p></p><p></p><p>Det blir inte bara en lättvikts-108, det är helt säkert. Som sagt så är 108 relativt lätt, vilket gör att få kommer att behöva en ultralätt version. En lättare vikt medför alltid en viss typ av egenskaper och det dyker upp mycket negativt om vikten minskas till superlätt. 108:an har något lägre tailrocker, något kortare indrag och kortare radie än 118. Den går därmed lite mer åt pisthållet, även om det fortfarande i första hand är en freeride/everyday av modernt snitt. Nu är det bara protos vi snackar om, men än så länge är flexkurvan ändrad från 118. 108 är hårdare under foten, och lite tunnare och därmed mjukare i tip och tail. Vi är mycket nöjda med den flexkurvan som ger en stuns under foten samtidigt som lättsamheten och känslan av servo finns kvar. Spannet är också sänkt någon mm för att det hårdare mittflexet inte ska ge för mycket kraftkoncentration i skidans rocker/camber turnpoints. Vi har prickat in riktigt bra med 108:an tycker jag och min gissning är att det inte blir några stora förändringar från de bästa av fem protosen. Men det ska testas mer innan det spikas något. Som sagt så är det runt ett år kvar tills skidan ska levereras ut för försäljning. </p><p></p><p></p><p>Nu är ju säsongen snart slut, men några veckor kvar är det ju. Skidorna står i Åre nu och kommer nog att vara kvar där säsongen ut. Det finns inget arrangerat öppet test planerat, men om du är i Åre, så hör av dig till mig eller till någon på fabriken så går det kanske att styra upp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1038879, member: 12152"] Grundtanken är att göra en lillebror till 118, med liknande egenskaper fast för åkare som föredrar en lite smalare midja och/eller för förhållanden där en smalare midja passar bättre. Jag och Jon testade 108:orna i Åre för två veckor sedan och jag gillade verkligen den smidiga känslan i den smalare skidan för åkning tex i Åre när det mestadels är kompakt snö. Grundkänslan och balansen från 118 finns kvar, men i ett lite rappare format. Även om vi inte kunde testa skidorna i någon djupare snö fanns det ändå runt 20cm orört här och där på baksidan. Det räckte för att känna att Opinions rocker ger rejält med flyt även i den bredden. 3 av de 5 prototyperna är riktade för att ge en känsla lik 118. Men i samlingen prototyper finns även, som jag sa tidigare, en biffig titanalvariant och en lättare carbonskida. Detta för att se hur geometrin fungerar med lite mer ytterligheter i konstrukioner. I första skedet blir 108 med största sannolikhet en skida som ärver Opinion 118:s känsla och egenskaper. Som utveckling senare kan det bli aktuellt med tex en turversion eller en charger. Man bör dock notera att 118:s konstruktion, men honeycomb i tip och tail och en poppelinblandning i bokkärnan blir en mycket lätt skida i 108mm:s bredd. Det är en skida som för dom allra flesta skulle fungera alldeles utmärkt som turskida. En titanalstinn charger är också en väg att gå, men då är det också som en alternativ konstruktion som kan bli aktuell först efter att standardversionen är klar och utvärderad. Det blir inte bara en lättvikts-108, det är helt säkert. Som sagt så är 108 relativt lätt, vilket gör att få kommer att behöva en ultralätt version. En lättare vikt medför alltid en viss typ av egenskaper och det dyker upp mycket negativt om vikten minskas till superlätt. 108:an har något lägre tailrocker, något kortare indrag och kortare radie än 118. Den går därmed lite mer åt pisthållet, även om det fortfarande i första hand är en freeride/everyday av modernt snitt. Nu är det bara protos vi snackar om, men än så länge är flexkurvan ändrad från 118. 108 är hårdare under foten, och lite tunnare och därmed mjukare i tip och tail. Vi är mycket nöjda med den flexkurvan som ger en stuns under foten samtidigt som lättsamheten och känslan av servo finns kvar. Spannet är också sänkt någon mm för att det hårdare mittflexet inte ska ge för mycket kraftkoncentration i skidans rocker/camber turnpoints. Vi har prickat in riktigt bra med 108:an tycker jag och min gissning är att det inte blir några stora förändringar från de bästa av fem protosen. Men det ska testas mer innan det spikas något. Som sagt så är det runt ett år kvar tills skidan ska levereras ut för försäljning. Nu är ju säsongen snart slut, men några veckor kvar är det ju. Skidorna står i Åre nu och kommer nog att vara kvar där säsongen ut. Det finns inget arrangerat öppet test planerat, men om du är i Åre, så hör av dig till mig eller till någon på fabriken så går det kanske att styra upp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp