Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1052347" data-attributes="member: 12152"><p>Kul att den äntligen fick luftas och väl rehabbat, men trist att du inte gillade den. Hoppas du får testa den i lite djupare snö bara för det är där geometrin verkligen kommer till sin rätt. </p><p></p><p>Opinion (version 1) har en flexkurva som är rund och lång, dvs väldigt linjärt cirkulär eller vad man ska kalla det på ett aningen konstruerat sätt. Inte i rent konkreta tal, eftersom skidan ändå är klart tjockare under foten än i ändarna, men i relation till medelskidan är kärnprofilen åt det jämna hållet. Det gör den lätt att böja igenom i lössnö och skidan blir väldigt lekfull och lätthanterlig i allmänhet. Jag gillar den verkligen och framförallt i planande åkning och på skär i pist. En av de svagare punkterna är kontrollen när man sladdar sig igenom ojämnheter, typ skrotsnö i outruns eller i återfrusen uppåkt snö och den typen av skravel. Då känns den en aning otrygg och det är en egenskap som vi har förbättrat tydligt i andra årsmodellen. Efter att ha testat en version som vi kallade Frankenpinion som var en Opinion 187 som var mjukare i tip och tail i original, men som sedan efterlaminerades med två lager glasfiber centralt under bindningen och ca 20cm framför och bakom. Vi ville med det testa vad som hände med geometrin med en annan flexkurva. </p><p></p><p>Den viktigaste förändringen till Opinon 2.0 är just att den är tydligt styvare under foten och lite mjukare i tip och tail, dvs vi har gått över till en mer progressiv flexkurva. Jag har precis testat 2.0 i alpmiljö (det är jag som är iklickad i bindningen ovan, strax ovanför ett insteg) och jag kan konstatera att Opinion av version 2 har gått precis åt det hållet vi ville. Den känns betydligt mer charge-ig trots att den är i princip lika lättkörd och i vissa fall tom mer lättåkt än den förra. Jag upplever det som att jag står på hårdare med mer komfort helt enkelt och med komfort menar jag trygghet i slag och ojämheter och diverse skit som dyker upp framför spetsarna. Med den första versionen (som jag också har åkt rätt mycket den senast veckan) känner jag här och där att ojämnheter slår igenom in under foten när man drar på över stökig snö, vilket ger ett uns av kontrollproblem utan förvarning. 2.0 har inget av det, trots att den känns i princip identisk i puder, om än med lite högre grad av dämpning. </p><p></p><p>LDE/Opinion 1.0 är fortfarande en riktigt bra skida i mina ögon, men naturligtvis skruvas det lite i konstruktionen efterhand och 2.0 är precis som det låter en uppgradering.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1052347, member: 12152"] Kul att den äntligen fick luftas och väl rehabbat, men trist att du inte gillade den. Hoppas du får testa den i lite djupare snö bara för det är där geometrin verkligen kommer till sin rätt. Opinion (version 1) har en flexkurva som är rund och lång, dvs väldigt linjärt cirkulär eller vad man ska kalla det på ett aningen konstruerat sätt. Inte i rent konkreta tal, eftersom skidan ändå är klart tjockare under foten än i ändarna, men i relation till medelskidan är kärnprofilen åt det jämna hållet. Det gör den lätt att böja igenom i lössnö och skidan blir väldigt lekfull och lätthanterlig i allmänhet. Jag gillar den verkligen och framförallt i planande åkning och på skär i pist. En av de svagare punkterna är kontrollen när man sladdar sig igenom ojämnheter, typ skrotsnö i outruns eller i återfrusen uppåkt snö och den typen av skravel. Då känns den en aning otrygg och det är en egenskap som vi har förbättrat tydligt i andra årsmodellen. Efter att ha testat en version som vi kallade Frankenpinion som var en Opinion 187 som var mjukare i tip och tail i original, men som sedan efterlaminerades med två lager glasfiber centralt under bindningen och ca 20cm framför och bakom. Vi ville med det testa vad som hände med geometrin med en annan flexkurva. Den viktigaste förändringen till Opinon 2.0 är just att den är tydligt styvare under foten och lite mjukare i tip och tail, dvs vi har gått över till en mer progressiv flexkurva. Jag har precis testat 2.0 i alpmiljö (det är jag som är iklickad i bindningen ovan, strax ovanför ett insteg) och jag kan konstatera att Opinion av version 2 har gått precis åt det hållet vi ville. Den känns betydligt mer charge-ig trots att den är i princip lika lättkörd och i vissa fall tom mer lättåkt än den förra. Jag upplever det som att jag står på hårdare med mer komfort helt enkelt och med komfort menar jag trygghet i slag och ojämheter och diverse skit som dyker upp framför spetsarna. Med den första versionen (som jag också har åkt rätt mycket den senast veckan) känner jag här och där att ojämnheter slår igenom in under foten när man drar på över stökig snö, vilket ger ett uns av kontrollproblem utan förvarning. 2.0 har inget av det, trots att den känns i princip identisk i puder, om än med lite högre grad av dämpning. LDE/Opinion 1.0 är fortfarande en riktigt bra skida i mina ögon, men naturligtvis skruvas det lite i konstruktionen efterhand och 2.0 är precis som det låter en uppgradering. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp