Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 1055304" data-attributes="member: 54815"><p>Efter över ett år i min ägo, fick Opinionen i januari 2015 äntligen sällskap av ett par bindningar. Det blev gamm-duken från mina Patron. Skidorna blev lösningen på problemet som hade uppstått inför den stundande alp-säsongen. Patronerna var väldigt slut, och El Capon är inte riktigt en one ski quiver. Så Opinionen fick det bli. </p><p></p><p>Efter en veckas åkning hemma i Tärna, och nu dryga tre veckor i Verbier, Le Grand-Bornand och La Clusaz, är det dags för en slags summering av mina intryck och tankar. En typ av recension antar jag. </p><p></p><p><strong>Bakgrund</strong></p><p></p><p>Jag: 20 år, alpin bakgrund, inte särskilt kraftig, men med rätt så bra teknik. Åker mycket och på alla ställen. Skulle tippa på ca 1800-2000 skiddagar sedan 2002. Gillar puder och skogsåkning, men även rännor och brant-brant. Åkt mest på Nordica Patron februari 2011 - januari 2015. Kört El Capo på tävling, och gillar även Helldorado. Prövade många olika skidor 2011-2013.</p><p></p><p>Underlag: Varierat. Isig pist, mjuk pist, uppkörd pist, slask(!), uppkört hård offpist, uppkörd mjuk offpist, tungt puder (15-35cm), lätt puder (20-60cm) och sten.</p><p></p><p>Setup: Opinion 187, gammal Marker Duke S, Nordica Patron Pro 25,5, kanterna slipade 90°, ingen hängning (förutom från fabrik, eller?). Grundvallade med gult blandat med lila (Swix) första 7 åkdagarna. Monteringspunkt ca -2,5, en halv cm framför det främre strecket.</p><p></p><p></p><p></p><p><strong>Det jag gillar:</strong></p><p></p><p>De är fantastiska i puder. Helt otroligt bra. Planar och flyter, men levererar ändå många fler faceshots än någon annan skida jag provat. Jag gissar att det har att göra med den väl avvägda tapern och tiprockern. Mycket bra. De är lättmanövrerade, och känns inte alls särskilt stora i skogen. </p><p></p><p>De är mjuka, men stabila. Antagligen de skidor som är stabilast i förhållande till sin mjukhet, av de skidor jag har provat i alla fall. Hört att folk har klagat på att de är för dämpade, men själv förstår jag inte riktigt hur dämpning någonsin kan vara negativt. Det är ju en klar skillnad på dämpning och styvhet, där dämpningen endast gör skidorna mer lättåkta i typ alla situationer. Skidor kan aldrig vara ”livlösa”, de kan vara tunga och hårda och därför svårmanövrerade, men det är ju verkligen inte Opinion.</p><p></p><p>Flexkurvan är bra. Alltså jämnheten i flexet längs hela skidan. Det var även en favoritgrej med Patronen, det jag kallar för en ”dynamisk flexkurva”. </p><p></p><p>Förvånansvärt bra kantgrepp. Jag har hållit min kanter i relativt bra skick, men de är inte direkt sylvassa. Att inte åka på sten här i Verbier är i princip omöjligt, så det blir lite slitningar på kanterna. Detta till trots håller de skärande sväng rätt så bra, särskilt när det går lite långsammare. </p><p></p><p>Vikten/svingvikten är riktigt trevlig. De är markant lättare än Patron, men ändå stabila i luftfärder och liknande. Shiftys och backskratchers går av bara farten. </p><p></p><p>Rockerkurvan är ju otroligt fin. Helt perfekt i min mening.</p><p></p><p><strong>Det jag skulle ändra:</strong></p><p></p><p>Jag tror att jag skulle vilja åka Sverres version. Eller ett par lite styvare i alla fall. Som det är nu händer det att jag ”trampar igenom” tippen, vilket inte är så himla gött. Jag väger inte mycket (~65kg), så det känns inte som att lilla jag borde vara kapabel till det. Att göra skidorna styvare endast under foten känns för mig helt bakvänt, att man då förlorar den där goa, dynamiska känslan. Men jag har ju inte provat den nya versionen än. </p><p></p><p>När man kör på skär i högre hastigheter i stökigare underlag, kan skidorna bli ganska oroliga, och (förutom att ”gå igenom” där fram) inte riktigt vilja hålla skäret. Detta kan delvis bero på ojämna kanter, men jag upplevde det även innan jag hade åkt ner till alperna och kört på sten. 23m är en ganska bra radie egentligen, men i hög fart känns det onekligen kort. </p><p></p><p>Jag är rätt så säker på att jag har monterat mina för långt fram. Jag körde Patron på -1,5, och gillade det, men borde kanske inte jämfört så mycket. Möjligen skulle många av de problem jag upplever inte vara lika påtagliga om jag flyttade bak bindningen en cm eller två. </p><p></p><p><strong>Övrigt</strong></p><p></p><p>Har hört på flera håll att den är dålig i uppkört, och det tänker jag inte ställa upp på. Visst, den skulle kunna vara ännu bättre (om man inte tryckte igenom tippen, typ), men det finns många skidor, både mjukare och styvare, som är sämre i uppkört. </p><p></p><p>LDE-grafiken är trevlig, den vanliga grafiken är ful, och den nya är helt ok. </p><p></p><p><strong>Sammanfattning</strong></p><p></p><p>Som one quiver i Alperna får den klart godkänd, med förbättringspotential. Jag gillar dem, och jag kommer fortsätta åka på dem, men jag kommer mest troligt flytta bak bindningen. Jag är oerhört intresserad av att pröva de andra varianterna. Det finns ett par 108:or här i byn som jag ska få testa nån dag, men skulle även vara kul att pröva den smala och såklart Sverres lagg. Spontant känns kombon Sverres flex + 108:an i 194 som en ultimat Nordals-slaktare. Om Sverres nu är styvare det vill säga.</p><p></p><p>Säg gärna till om ni tycker något är helt åt helvete!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 1055304, member: 54815"] Efter över ett år i min ägo, fick Opinionen i januari 2015 äntligen sällskap av ett par bindningar. Det blev gamm-duken från mina Patron. Skidorna blev lösningen på problemet som hade uppstått inför den stundande alp-säsongen. Patronerna var väldigt slut, och El Capon är inte riktigt en one ski quiver. Så Opinionen fick det bli. Efter en veckas åkning hemma i Tärna, och nu dryga tre veckor i Verbier, Le Grand-Bornand och La Clusaz, är det dags för en slags summering av mina intryck och tankar. En typ av recension antar jag. [b]Bakgrund[/b] Jag: 20 år, alpin bakgrund, inte särskilt kraftig, men med rätt så bra teknik. Åker mycket och på alla ställen. Skulle tippa på ca 1800-2000 skiddagar sedan 2002. Gillar puder och skogsåkning, men även rännor och brant-brant. Åkt mest på Nordica Patron februari 2011 - januari 2015. Kört El Capo på tävling, och gillar även Helldorado. Prövade många olika skidor 2011-2013. Underlag: Varierat. Isig pist, mjuk pist, uppkörd pist, slask(!), uppkört hård offpist, uppkörd mjuk offpist, tungt puder (15-35cm), lätt puder (20-60cm) och sten. Setup: Opinion 187, gammal Marker Duke S, Nordica Patron Pro 25,5, kanterna slipade 90°, ingen hängning (förutom från fabrik, eller?). Grundvallade med gult blandat med lila (Swix) första 7 åkdagarna. Monteringspunkt ca -2,5, en halv cm framför det främre strecket. [b]Det jag gillar:[/b] De är fantastiska i puder. Helt otroligt bra. Planar och flyter, men levererar ändå många fler faceshots än någon annan skida jag provat. Jag gissar att det har att göra med den väl avvägda tapern och tiprockern. Mycket bra. De är lättmanövrerade, och känns inte alls särskilt stora i skogen. De är mjuka, men stabila. Antagligen de skidor som är stabilast i förhållande till sin mjukhet, av de skidor jag har provat i alla fall. Hört att folk har klagat på att de är för dämpade, men själv förstår jag inte riktigt hur dämpning någonsin kan vara negativt. Det är ju en klar skillnad på dämpning och styvhet, där dämpningen endast gör skidorna mer lättåkta i typ alla situationer. Skidor kan aldrig vara ”livlösa”, de kan vara tunga och hårda och därför svårmanövrerade, men det är ju verkligen inte Opinion. Flexkurvan är bra. Alltså jämnheten i flexet längs hela skidan. Det var även en favoritgrej med Patronen, det jag kallar för en ”dynamisk flexkurva”. Förvånansvärt bra kantgrepp. Jag har hållit min kanter i relativt bra skick, men de är inte direkt sylvassa. Att inte åka på sten här i Verbier är i princip omöjligt, så det blir lite slitningar på kanterna. Detta till trots håller de skärande sväng rätt så bra, särskilt när det går lite långsammare. Vikten/svingvikten är riktigt trevlig. De är markant lättare än Patron, men ändå stabila i luftfärder och liknande. Shiftys och backskratchers går av bara farten. Rockerkurvan är ju otroligt fin. Helt perfekt i min mening. [b]Det jag skulle ändra:[/b] Jag tror att jag skulle vilja åka Sverres version. Eller ett par lite styvare i alla fall. Som det är nu händer det att jag ”trampar igenom” tippen, vilket inte är så himla gött. Jag väger inte mycket (~65kg), så det känns inte som att lilla jag borde vara kapabel till det. Att göra skidorna styvare endast under foten känns för mig helt bakvänt, att man då förlorar den där goa, dynamiska känslan. Men jag har ju inte provat den nya versionen än. När man kör på skär i högre hastigheter i stökigare underlag, kan skidorna bli ganska oroliga, och (förutom att ”gå igenom” där fram) inte riktigt vilja hålla skäret. Detta kan delvis bero på ojämna kanter, men jag upplevde det även innan jag hade åkt ner till alperna och kört på sten. 23m är en ganska bra radie egentligen, men i hög fart känns det onekligen kort. Jag är rätt så säker på att jag har monterat mina för långt fram. Jag körde Patron på -1,5, och gillade det, men borde kanske inte jämfört så mycket. Möjligen skulle många av de problem jag upplever inte vara lika påtagliga om jag flyttade bak bindningen en cm eller två. [b]Övrigt[/b] Har hört på flera håll att den är dålig i uppkört, och det tänker jag inte ställa upp på. Visst, den skulle kunna vara ännu bättre (om man inte tryckte igenom tippen, typ), men det finns många skidor, både mjukare och styvare, som är sämre i uppkört. LDE-grafiken är trevlig, den vanliga grafiken är ful, och den nya är helt ok. [b]Sammanfattning[/b] Som one quiver i Alperna får den klart godkänd, med förbättringspotential. Jag gillar dem, och jag kommer fortsätta åka på dem, men jag kommer mest troligt flytta bak bindningen. Jag är oerhört intresserad av att pröva de andra varianterna. Det finns ett par 108:or här i byn som jag ska få testa nån dag, men skulle även vara kul att pröva den smala och såklart Sverres lagg. Spontant känns kombon Sverres flex + 108:an i 194 som en ultimat Nordals-slaktare. Om Sverres nu är styvare det vill säga. Säg gärna till om ni tycker något är helt åt helvete! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp