Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1073357" data-attributes="member: 99032"><p>I det avseendet kan jag nog hålla med dig, iaf i teorin. Det är väl just därför tillverkare (av i första hand pistutrustning) tar fram bryggor som freeflex, ARC och allt vad de heter.</p><p></p><p>Jag skulle inte bli förvånad om man på en friåkningskombo av lagg, bindningar och pjux kan mäta upp böjskillnader på olika setups i labbet iaf. Bla pga att att böja en skida till en viss form runt en längre sula än en kortare kräver att bindningen måste flexa mer i längdriktningen men förmodligen också för att kontaktpunkterna är längre ifrån varandra. Allt förutsatt att andra parametrar såsom vikt, vinklar och krafter är lika.</p><p></p><p>Det var i teorin det. </p><p></p><p>I praktiken, som är den vi lever i, gäller det ju att hitta en kombo som passar just dina önskemål och förutsättningar. Och jag tror, generellt, att åkare med så olika stora fötter inte trivs på samma lagg pga andra orsaker än fotstorlek.</p><p></p><p>Men, det påstås ju av vissa, att tex Look Pivot/Ross FKS med sitt korta avstånd mellan tå- och häldelarnas fästskruvar ska vara fördelaktigt ur skidflexsynpunkt. Jag har inga egna erfarenheter som motsäger det, snarare tvärtom..!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1073357, member: 99032"] I det avseendet kan jag nog hålla med dig, iaf i teorin. Det är väl just därför tillverkare (av i första hand pistutrustning) tar fram bryggor som freeflex, ARC och allt vad de heter. Jag skulle inte bli förvånad om man på en friåkningskombo av lagg, bindningar och pjux kan mäta upp böjskillnader på olika setups i labbet iaf. Bla pga att att böja en skida till en viss form runt en längre sula än en kortare kräver att bindningen måste flexa mer i längdriktningen men förmodligen också för att kontaktpunkterna är längre ifrån varandra. Allt förutsatt att andra parametrar såsom vikt, vinklar och krafter är lika. Det var i teorin det. I praktiken, som är den vi lever i, gäller det ju att hitta en kombo som passar just dina önskemål och förutsättningar. Och jag tror, generellt, att åkare med så olika stora fötter inte trivs på samma lagg pga andra orsaker än fotstorlek. Men, det påstås ju av vissa, att tex Look Pivot/Ross FKS med sitt korta avstånd mellan tå- och häldelarnas fästskruvar ska vara fördelaktigt ur skidflexsynpunkt. Jag har inga egna erfarenheter som motsäger det, snarare tvärtom..! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp