Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1076647" data-attributes="member: 12152"><p>Det valet handlar om vad du vill ha för känsla och karaktär du eftersträvar i skidorna. Både original Opinion och Op Charger går riktigt fint, men det skiljer en del i uppträdande. </p><p></p><p>Opinion 108 är en i sammanhanget relativt lekfull skida som går lättare på snön och känns rapp och svängvillig i klassisk Opinonanda. Personligen tycker jag att det är en riktigt lagom mix mellan stabilitet och lekfullhet och den passar mig. Snökontakten är glasfiberburet neutral och det är en skida som väldigt många hittar rätt på snabbt men det är en skida som drar åt lättsamhet snarare än stabilitet. Över lag är det en bekymmersfri kamrat på berget som accepterar allt som kan tänkas dyka upp framför spetsarna. Jag har nog aldrig känt mig obekväm med 108:an på fötterna, oavsett underlag. De finns dock de som uppskattar stabilare skidor. För att blidka den typen av åkare lades Charger till i linjen. På bekostnad av en del av livligheten och direktheten i snökontakten får man då mer stabilitet och trygghet, både på skär och sladd. </p><p></p><p>Charger kliver upp ett par snäpp på laddmösseskalan, utan att för den skull bli en omänsklig full on compski. Den har ett metalliskt lugnt inom sig som komplement till Opinions lättsamma geometri. Charger är byggd för att vara en Opinion on steroids, men ändå med bibehållen grundkänsla. Jämfört med Opinion i standardmaterialet är den bettigare i både skär och sladd och det kräver en aning mer kraft samtidigt som den ökade kraftinputen också ger mer svar tillbaka. Som vanligt i skidkonstruktion är det hela tiden avvägningar och jag tycker personligen att det är riktigt bra att Chargern blev till eftersom man då kan hålla standardOpinion lite lättsammare och hänvisa de som vill ha lite mer stuns till Charger. Charger spårar råare med drag av GS-lagg och ger en större trygghet, speciellt vid högre fart och tryck. I lösare snö får man betala för stabiliteten med en lite dovare och tystare kontakt med underlaget. </p><p></p><p>Egentligen säger namnet allt. Charger är bättre när det är uppkört och skrot, riktigt hårt eller om du ska köra fort för de som kan driva en skida med mer kraft. Opinion standard är en lekfull allrounder för den som föredrar det. Jag tycker dock att det är viktigt att framhäva att Charger inte är något järnspett, utan det finns fortfarande mycket Opinion-DNA i form av allsidighet och hanterbarhet. Båda går som sagt kanon och det handlar enbart om personliga preferenser rörande vad man letar efter i en skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1076647, member: 12152"] Det valet handlar om vad du vill ha för känsla och karaktär du eftersträvar i skidorna. Både original Opinion och Op Charger går riktigt fint, men det skiljer en del i uppträdande. Opinion 108 är en i sammanhanget relativt lekfull skida som går lättare på snön och känns rapp och svängvillig i klassisk Opinonanda. Personligen tycker jag att det är en riktigt lagom mix mellan stabilitet och lekfullhet och den passar mig. Snökontakten är glasfiberburet neutral och det är en skida som väldigt många hittar rätt på snabbt men det är en skida som drar åt lättsamhet snarare än stabilitet. Över lag är det en bekymmersfri kamrat på berget som accepterar allt som kan tänkas dyka upp framför spetsarna. Jag har nog aldrig känt mig obekväm med 108:an på fötterna, oavsett underlag. De finns dock de som uppskattar stabilare skidor. För att blidka den typen av åkare lades Charger till i linjen. På bekostnad av en del av livligheten och direktheten i snökontakten får man då mer stabilitet och trygghet, både på skär och sladd. Charger kliver upp ett par snäpp på laddmösseskalan, utan att för den skull bli en omänsklig full on compski. Den har ett metalliskt lugnt inom sig som komplement till Opinions lättsamma geometri. Charger är byggd för att vara en Opinion on steroids, men ändå med bibehållen grundkänsla. Jämfört med Opinion i standardmaterialet är den bettigare i både skär och sladd och det kräver en aning mer kraft samtidigt som den ökade kraftinputen också ger mer svar tillbaka. Som vanligt i skidkonstruktion är det hela tiden avvägningar och jag tycker personligen att det är riktigt bra att Chargern blev till eftersom man då kan hålla standardOpinion lite lättsammare och hänvisa de som vill ha lite mer stuns till Charger. Charger spårar råare med drag av GS-lagg och ger en större trygghet, speciellt vid högre fart och tryck. I lösare snö får man betala för stabiliteten med en lite dovare och tystare kontakt med underlaget. Egentligen säger namnet allt. Charger är bättre när det är uppkört och skrot, riktigt hårt eller om du ska köra fort för de som kan driva en skida med mer kraft. Opinion standard är en lekfull allrounder för den som föredrar det. Jag tycker dock att det är viktigt att framhäva att Charger inte är något järnspett, utan det finns fortfarande mycket Opinion-DNA i form av allsidighet och hanterbarhet. Båda går som sagt kanon och det handlar enbart om personliga preferenser rörande vad man letar efter i en skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp