Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1078716" data-attributes="member: 12152"><p>Dessvärre inte vad jag vet. Jag tror att tjejprojektet tar över den rollen framöver. Vi får hoppas att det kommer ut något riktigt bra ur det projektet. </p><p></p><p>Det är både tekniskt svårt och dyrt att bygga en kort Opinion. Det beror på att fabriken då måste utveckla en ny rocker och nya pressblock. Rockern i Opinion är utvecklad för skidor ner till 179cm och den måste designas om för att det ska fungera i en kortare längd. Tillverkningsmässigt krävs också investeringar i form av pressblock. Skidpressen är ställbar i rockerform och ändblocksposition inom ett visst intervall och därmed kan man använda samma pressblock till alla de nuvarande tre längderna. Men bordet går inte att justera hur mycket som helst och ska vi göra en 170:a tex krävs det att nya pressblock tas fram. Rockern fram och bak är av samma grundform på alla tre nuvarande längder, men sen justeras bordet upp eller ner för att det ska bli samma sluthöjd på tip och tail och för att det ska passa den längd som byggs just då. Inom de tre längderna som finns nu är det möjligt att justera pressbordet för att få den rocker vi önskar, men om man ska göra en kortare skida måste rockern göras annorlunda för att det ska få plats inom en kortare längd, Annars blir rockern för lång i förhållande till skidans längd och den platta/spannsektionen skulle bli för kort. 179 är bara någon centimeter över den undre gränsen för justeringsmånen om jag kommer ihåg det rätt från längddiskussionen när det begav sig. Även om det skulle uppskattas storligen med en kortare längd så skulle försäljningssiffrorna för den bli blygsamma med största sannolikhet. Det är då svårt att motivera investeringen, både i tid och pengar, speciellt när ett parallellt projekt för att nå samma målgrupp just har startats upp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1078716, member: 12152"] Dessvärre inte vad jag vet. Jag tror att tjejprojektet tar över den rollen framöver. Vi får hoppas att det kommer ut något riktigt bra ur det projektet. Det är både tekniskt svårt och dyrt att bygga en kort Opinion. Det beror på att fabriken då måste utveckla en ny rocker och nya pressblock. Rockern i Opinion är utvecklad för skidor ner till 179cm och den måste designas om för att det ska fungera i en kortare längd. Tillverkningsmässigt krävs också investeringar i form av pressblock. Skidpressen är ställbar i rockerform och ändblocksposition inom ett visst intervall och därmed kan man använda samma pressblock till alla de nuvarande tre längderna. Men bordet går inte att justera hur mycket som helst och ska vi göra en 170:a tex krävs det att nya pressblock tas fram. Rockern fram och bak är av samma grundform på alla tre nuvarande längder, men sen justeras bordet upp eller ner för att det ska bli samma sluthöjd på tip och tail och för att det ska passa den längd som byggs just då. Inom de tre längderna som finns nu är det möjligt att justera pressbordet för att få den rocker vi önskar, men om man ska göra en kortare skida måste rockern göras annorlunda för att det ska få plats inom en kortare längd, Annars blir rockern för lång i förhållande till skidans längd och den platta/spannsektionen skulle bli för kort. 179 är bara någon centimeter över den undre gränsen för justeringsmånen om jag kommer ihåg det rätt från längddiskussionen när det begav sig. Även om det skulle uppskattas storligen med en kortare längd så skulle försäljningssiffrorna för den bli blygsamma med största sannolikhet. Det är då svårt att motivera investeringen, både i tid och pengar, speciellt när ett parallellt projekt för att nå samma målgrupp just har startats upp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp