Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1271002" data-attributes="member: 12152"><p>Ja, PLA med 95% infill, så nästan massiv. Den är ganska överdimensionerad i tjocklek i alla ledder och har funkat, men än så länge är det som sagt mest test av principen snarare än något som blir hållbart på sikt och det är inte planen heller med den versionen. Som vanligt med PLA får man passa sig för formminnet. Man kan inte förvara skjutplattan på bindningsplattan eftersom PLA "kryper" i form om det ligger under press. Men som sagt, är den här prototypen bara för att jag ska ha något att testa konceptet med. </p><p>Jag har egentligen två alternativ som jag ser det. Antingen snyggar jag till en egen variant med en mer seriös STL-fil och beställer en print i någon form av armerat material eller möjligen ren nylon till att börja med, eller också har jag faktiskt funderat på om jag skulle kunna få till någon form av formgjutning runt bottenplattan med polymorphplast som sen sågas och slipas till att se bra ut och för att bli lagom tight. Det blir imponerande starkt även i ganska tunna skikt och jag har i andra sammanhang lyckats ganska bra med att gjuta den kritiska formen och sen bearbetat/slipat/sågat resten för att få en funktionell del. </p><p></p><p>Med rätt tejp och en lite större bottenplatta borde man kunna få en hälhöljare att sitta även utan skruvar. Det finns ju tejpvarianter som sitter riktigt rejält. Det bär emot att borra extra hål i en skida i prototypstadiet i alla fall, så jag försöker undvika det in i det sista.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1271002, member: 12152"] Ja, PLA med 95% infill, så nästan massiv. Den är ganska överdimensionerad i tjocklek i alla ledder och har funkat, men än så länge är det som sagt mest test av principen snarare än något som blir hållbart på sikt och det är inte planen heller med den versionen. Som vanligt med PLA får man passa sig för formminnet. Man kan inte förvara skjutplattan på bindningsplattan eftersom PLA "kryper" i form om det ligger under press. Men som sagt, är den här prototypen bara för att jag ska ha något att testa konceptet med. Jag har egentligen två alternativ som jag ser det. Antingen snyggar jag till en egen variant med en mer seriös STL-fil och beställer en print i någon form av armerat material eller möjligen ren nylon till att börja med, eller också har jag faktiskt funderat på om jag skulle kunna få till någon form av formgjutning runt bottenplattan med polymorphplast som sen sågas och slipas till att se bra ut och för att bli lagom tight. Det blir imponerande starkt även i ganska tunna skikt och jag har i andra sammanhang lyckats ganska bra med att gjuta den kritiska formen och sen bearbetat/slipat/sågat resten för att få en funktionell del. Med rätt tejp och en lite större bottenplatta borde man kunna få en hälhöljare att sitta även utan skruvar. Det finns ju tejpvarianter som sitter riktigt rejält. Det bär emot att borra extra hål i en skida i prototypstadiet i alla fall, så jag försöker undvika det in i det sista. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp