Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 975151" data-attributes="member: 33485"><p>Kul projekt! Återkommer</p><p></p><p>Allt nedanstående är mina egna tankar och reflektioner.</p><p></p><p>Traditionella, uppböjda tippar är något som tillhör historien imho, lika så är spann. Det sistnämnda är en sanning med modifikation, jag har fortfararande bara sett en skida med platt spann som klarat av att inte bli omvänt. Ett väldigt lågt spann, runt 2mm, gör i början av skidans livslängd knappt någon skillnad och åks/hoppas ur relativt omgående för att sedan stanna platt. Hur högt spannet bör vara för att ge med sig till platt skiljer sig givetvis mellan olika materialval och tillverkare. Jag har säkert missat skidor som klarar av att hålla sitt platta spann men jag anser ändå att man ska räkna med att det ger med sig lite smått, gossarna på Åre skidfabrik vet bättre än mig hur mycket deras skidor ger med sig, eller eventuellt inte gör det alls.</p><p></p><p>Tip/tail tycker jag gör sig bäst som en naturlig avslutning på rockerkurvan, en lägre tip/tail har lättare för att gå igenom saker snarare än över, vilket möjliggör en stabilare gång utan ökad styvhet. Fördelen med detta är även att den bromsande effekten vid landningar, och andra stora vertikala krafter där skidan tvingas ner i snön, mest beror på längsgående flex och rockerkurva. Den senare tycker jag även bör vara flack av tidigare nämnda fördelar. Hur skärningen ser ut påverkar också den bromsande kraften och alla dessa bör vara i harmoni för att skidan ska bli så lite påverkad som möjligt av yttre omständigheter. En mjuk skida med kort radie, ganska symmetrisk skärning, hög rockerkurva och traditionell tip/tail bör således vara horribelt.</p><p></p><p><strong>Längd:</strong> </p><p>Trädgårdstomte som jag är så föredrar jag förmodligen en kortare längd än vad många andra här gör. 184-186 stående tycker jag kan vara ganska lagom och passa ett stort spann åkare.</p><p><strong>Shape</strong></p><p>Relativt rak early taper i nosen (runt 24 cm lång) som sedan långsamt går över till den faktiska skärningen (mindre turbulens ellervaddetnuheternärdetgällervätskorifasttillstånd). Hyggligt rak skärning i slutet av tailen, innan early tapern i tail (runt 17 cm lång, give or take, total skärning vid 186 längd mao 145 cm, gärna avsmalnande skida efter early tapern för att skapa mindre turbulens) tar vid, för att slippa dumheter de gånger det landas i baksäte osv. Lång tiprocker som är flack men progressivt blir brantare och slutar på en höjd på ca 6 cm, den ska igenom skrot, inte över, låt säga runt 45 cm lång, ev något kortare. Tailrocker, något lägre (runt 4,5-5cm) och runt 21 cm lång (får gärna ha brantare avslut än nosen, för att skapa lite extra stödyta bakåt). Mått runt 139/115/126, ge ta någon/några mm hit och dit för att skapa en behaglig radie (orkar inte sitta och räkna just nu) om det blir för stor konflikt med early tapern, bredare midja har jag inget emot.</p><p><strong>Radien</strong></p><p>Här är jag än idag ytterst konfunderad, trots att jag ägnat några år åt att fundera på detta. Sidoskärningens radie är ju högst teoretisk och behöver inte alls stämma överens med den upplevda verkligheten, flex och rockerkurva har mycket med saken att göra, kanske nästan lika mycket som den faktiska skärningen. Jag är nog ganska för en relativt rak skärning, låt säga mitten-höga 20, det tillsammans med en fin rocker och trevligt flex bör kännas hyggligt kvickt i pisten samtidigt som den kommer bete sig ganska tryggt i mindre perfekt snö.</p><p><strong>Stance:</strong></p><p>Är precis som MarkusO inne på en mer centrerad monteringspunkt, någonstans mellan -5 till -7 trivs jag i regel bra på. </p><p><strong>Material:</strong></p><p>Jag trivs bra på väldämpade skidor, det skapar trygghet. En lätt och samtidigt krispig känsla tycker jag ofta blir obehagligt. Däremot vill jag inte ha såpass mycket gummi att vi närmar oss 5kg/paret. Kolfiber för lite extra spänst har jag ingenting emot, pop är trevligt. Jag är inne på asp (mjukt och snällt) tillsammans med lönn, nackdelen är väl att rötmotståndet är ganska dåligt för de båda träslagen,</p><p><strong>flexmönstret</strong></p><p>Pratade en del me PNyberg för några dagar sedan om en sektion med mjukare flex någonstans i nosen. Jag har också vart lite inne på detta, då en mjukare sektion i början på skärningen. Det skulle kunna leda till att det går att ha en rakare skärning i nosen samtidigt som skidan inte blir aptrög in i sväng. I övrigt är jag för ett ganska runt flex som är styvt under fot och något styvare i tailen än nosen.</p><p></p><p>Mitt jäääääääääääääääääääääääääääättelånga och utförliga inlägg försvann. Dumma grannlandsinternet!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 975151, member: 33485"] Kul projekt! Återkommer Allt nedanstående är mina egna tankar och reflektioner. Traditionella, uppböjda tippar är något som tillhör historien imho, lika så är spann. Det sistnämnda är en sanning med modifikation, jag har fortfararande bara sett en skida med platt spann som klarat av att inte bli omvänt. Ett väldigt lågt spann, runt 2mm, gör i början av skidans livslängd knappt någon skillnad och åks/hoppas ur relativt omgående för att sedan stanna platt. Hur högt spannet bör vara för att ge med sig till platt skiljer sig givetvis mellan olika materialval och tillverkare. Jag har säkert missat skidor som klarar av att hålla sitt platta spann men jag anser ändå att man ska räkna med att det ger med sig lite smått, gossarna på Åre skidfabrik vet bättre än mig hur mycket deras skidor ger med sig, eller eventuellt inte gör det alls. Tip/tail tycker jag gör sig bäst som en naturlig avslutning på rockerkurvan, en lägre tip/tail har lättare för att gå igenom saker snarare än över, vilket möjliggör en stabilare gång utan ökad styvhet. Fördelen med detta är även att den bromsande effekten vid landningar, och andra stora vertikala krafter där skidan tvingas ner i snön, mest beror på längsgående flex och rockerkurva. Den senare tycker jag även bör vara flack av tidigare nämnda fördelar. Hur skärningen ser ut påverkar också den bromsande kraften och alla dessa bör vara i harmoni för att skidan ska bli så lite påverkad som möjligt av yttre omständigheter. En mjuk skida med kort radie, ganska symmetrisk skärning, hög rockerkurva och traditionell tip/tail bör således vara horribelt. [b]Längd:[/b] Trädgårdstomte som jag är så föredrar jag förmodligen en kortare längd än vad många andra här gör. 184-186 stående tycker jag kan vara ganska lagom och passa ett stort spann åkare. [b]Shape[/b] Relativt rak early taper i nosen (runt 24 cm lång) som sedan långsamt går över till den faktiska skärningen (mindre turbulens ellervaddetnuheternärdetgällervätskorifasttillstånd). Hyggligt rak skärning i slutet av tailen, innan early tapern i tail (runt 17 cm lång, give or take, total skärning vid 186 längd mao 145 cm, gärna avsmalnande skida efter early tapern för att skapa mindre turbulens) tar vid, för att slippa dumheter de gånger det landas i baksäte osv. Lång tiprocker som är flack men progressivt blir brantare och slutar på en höjd på ca 6 cm, den ska igenom skrot, inte över, låt säga runt 45 cm lång, ev något kortare. Tailrocker, något lägre (runt 4,5-5cm) och runt 21 cm lång (får gärna ha brantare avslut än nosen, för att skapa lite extra stödyta bakåt). Mått runt 139/115/126, ge ta någon/några mm hit och dit för att skapa en behaglig radie (orkar inte sitta och räkna just nu) om det blir för stor konflikt med early tapern, bredare midja har jag inget emot. [b]Radien[/b] Här är jag än idag ytterst konfunderad, trots att jag ägnat några år åt att fundera på detta. Sidoskärningens radie är ju högst teoretisk och behöver inte alls stämma överens med den upplevda verkligheten, flex och rockerkurva har mycket med saken att göra, kanske nästan lika mycket som den faktiska skärningen. Jag är nog ganska för en relativt rak skärning, låt säga mitten-höga 20, det tillsammans med en fin rocker och trevligt flex bör kännas hyggligt kvickt i pisten samtidigt som den kommer bete sig ganska tryggt i mindre perfekt snö. [b]Stance:[/b] Är precis som MarkusO inne på en mer centrerad monteringspunkt, någonstans mellan -5 till -7 trivs jag i regel bra på. [b]Material:[/b] Jag trivs bra på väldämpade skidor, det skapar trygghet. En lätt och samtidigt krispig känsla tycker jag ofta blir obehagligt. Däremot vill jag inte ha såpass mycket gummi att vi närmar oss 5kg/paret. Kolfiber för lite extra spänst har jag ingenting emot, pop är trevligt. Jag är inne på asp (mjukt och snällt) tillsammans med lönn, nackdelen är väl att rötmotståndet är ganska dåligt för de båda träslagen, [b]flexmönstret[/b] Pratade en del me PNyberg för några dagar sedan om en sektion med mjukare flex någonstans i nosen. Jag har också vart lite inne på detta, då en mjukare sektion i början på skärningen. Det skulle kunna leda till att det går att ha en rakare skärning i nosen samtidigt som skidan inte blir aptrög in i sväng. I övrigt är jag för ett ganska runt flex som är styvt under fot och något styvare i tailen än nosen. Mitt jäääääääääääääääääääääääääääättelånga och utförliga inlägg försvann. Dumma grannlandsinternet! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp