Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 975229" data-attributes="member: 32948"><p>Kul projekt! Det här ska bli spännande att följa. </p><p></p><p>Jag gillar din idé MarkusO! Lite längre hade passat mig, men det är en smaksak. För alp-bruk hade jag definitivt tagit 118mm, för sverige-bruk hade jag nöjt mig med ca 110mm. </p><p>Här är mina övriga, generella åsikter:</p><p></p><p>5-punktsskärning är det nya anser jag! Radie strax över 20m blir väl lite sådär lagom och mittemellan. Inget carvingmonster, men inte heller något järnspett. Sådär traditionellt svenskt lagom helt enkelt! </p><p></p><p>Taper är en bra grej tycker jag, jag gillar att ha möjlighet att slarve:a och trycka ut tailen. Skidan blir lättjobbad och mångsidig, och får fina puderegenskaper. >10mm anser jag</p><p></p><p>Tapered nose och tail upplever jag som mindre hooky, och så är det lätt att fästa stighudsöglor. (Alltså en lång och slank nos, inte "kort och trubbig") Jag ser inga fördelar i andra noskonstruktioner mer än av rent estetiska skäl. </p><p></p><p>Håller man tailrockern låg och tailen måttligt styv kommer det gå fint att droppa lite klippor. Med lite taper blir det en riktig stompmachine i puder!</p><p></p><p>Sen vill jag givetvis se skidan i en RAX-version... :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 975229, member: 32948"] Kul projekt! Det här ska bli spännande att följa. Jag gillar din idé MarkusO! Lite längre hade passat mig, men det är en smaksak. För alp-bruk hade jag definitivt tagit 118mm, för sverige-bruk hade jag nöjt mig med ca 110mm. Här är mina övriga, generella åsikter: 5-punktsskärning är det nya anser jag! Radie strax över 20m blir väl lite sådär lagom och mittemellan. Inget carvingmonster, men inte heller något järnspett. Sådär traditionellt svenskt lagom helt enkelt! Taper är en bra grej tycker jag, jag gillar att ha möjlighet att slarve:a och trycka ut tailen. Skidan blir lättjobbad och mångsidig, och får fina puderegenskaper. >10mm anser jag Tapered nose och tail upplever jag som mindre hooky, och så är det lätt att fästa stighudsöglor. (Alltså en lång och slank nos, inte "kort och trubbig") Jag ser inga fördelar i andra noskonstruktioner mer än av rent estetiska skäl. Håller man tailrockern låg och tailen måttligt styv kommer det gå fint att droppa lite klippor. Med lite taper blir det en riktig stompmachine i puder! Sen vill jag givetvis se skidan i en RAX-version... :D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp