Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AKvS" data-source="post: 975490" data-attributes="member: 14045"><p>Superkul projekt! Här kommer mina tankar:</p><p><strong>Längd</strong></p><p>187-191 gör ingen större skillnad i detta spannet. </p><p><strong>Bredd</strong> </p><p>Max 115 mm. Har någon inbyggd aversion mot skidor som är mer än detta i midjan och tycker även det blir svårturat.</p><p><strong>Radie</strong></p><p>22-23m liksom tidigare talare uttryckt. Det gäller även att få tillräcklig kantlängd för att detta skall fungera ordentligt så att man verkligen kan njuta av den lite längre radien. </p><p><strong>Rocker/spannprofil</strong></p><p>Progressiv tip-rocker men väldigt lite tailrocker. Personligen tycker jag att skidor med pin-tail är roligare att åka på än de med tail-rocker. Dock är det viktigt att den sticker upp lite så att fäste för hudarna inte släpar i snön!</p><p>Jag vill gärna ha lite spann, kanske 3-4mm. Känns som att skidan ger lite mer i pist med lite spann.</p><p><strong>Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat? </strong></p><p>5-point, defenitivt.</p><p><strong>Vikt kontra biffighet?</strong></p><p>Väldigt viktigt att skidan känns solid vilket till viss del bygger på att den är lite tyngre. Turar för att åka och inte tvärt om. </p><p><strong>Taper? (relation i bredd mellan fram- och bakände) </strong></p><p>Återigen - en skida med lite pin-tail ger ett skönt flyti puder och funkar även bra utanför.</p><p><strong>Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell? </strong></p><p>-6 eller -7 ungefär. Jibbar inte alls så mittmontering är inte intressant.</p><p><strong>Tip- och taildesign? Indragen skärning fram och bak? Höjd på tail osv.</strong></p><p>Inte allt för låg tip. Mina gamla EHP kändes ibland som att de fastnade i slush-pucklar på grund av för låg tip. En sak som jag prioriterar är rak tail, dvs inte rundad, för att kunna fästa hudar + att det är enklare att ställa skidorna! </p><p><strong>Metall eller ej? </strong></p><p>Lite metall skapar en skönare känsla i skidan. </p><p><strong>Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt? </strong></p><p>Jag vill känna snön genom skidor och inte vara allt för bortkopplad. Dock inte den krispighet som kolfiber ger. </p><p><strong>Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva? </strong></p><p>Hård i mitten för att få stabiliteten och även semi-hård fram. Gärna lite mjukare bak än fram för att ge lite mer följsamhet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AKvS, post: 975490, member: 14045"] Superkul projekt! Här kommer mina tankar: [b]Längd[/b] 187-191 gör ingen större skillnad i detta spannet. [b]Bredd[/b] Max 115 mm. Har någon inbyggd aversion mot skidor som är mer än detta i midjan och tycker även det blir svårturat. [b]Radie[/b] 22-23m liksom tidigare talare uttryckt. Det gäller även att få tillräcklig kantlängd för att detta skall fungera ordentligt så att man verkligen kan njuta av den lite längre radien. [b]Rocker/spannprofil[/b] Progressiv tip-rocker men väldigt lite tailrocker. Personligen tycker jag att skidor med pin-tail är roligare att åka på än de med tail-rocker. Dock är det viktigt att den sticker upp lite så att fäste för hudarna inte släpar i snön! Jag vill gärna ha lite spann, kanske 3-4mm. Känns som att skidan ger lite mer i pist med lite spann. [b]Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat? [/b] 5-point, defenitivt. [b]Vikt kontra biffighet?[/b] Väldigt viktigt att skidan känns solid vilket till viss del bygger på att den är lite tyngre. Turar för att åka och inte tvärt om. [b]Taper? (relation i bredd mellan fram- och bakände) [/b] Återigen - en skida med lite pin-tail ger ett skönt flyti puder och funkar även bra utanför. [b]Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell? [/b] -6 eller -7 ungefär. Jibbar inte alls så mittmontering är inte intressant. [b]Tip- och taildesign? Indragen skärning fram och bak? Höjd på tail osv.[/b] Inte allt för låg tip. Mina gamla EHP kändes ibland som att de fastnade i slush-pucklar på grund av för låg tip. En sak som jag prioriterar är rak tail, dvs inte rundad, för att kunna fästa hudar + att det är enklare att ställa skidorna! [b]Metall eller ej? [/b] Lite metall skapar en skönare känsla i skidan. [b]Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt? [/b] Jag vill känna snön genom skidor och inte vara allt för bortkopplad. Dock inte den krispighet som kolfiber ger. [b]Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva? [/b] Hård i mitten för att få stabiliteten och även semi-hård fram. Gärna lite mjukare bak än fram för att ge lite mer följsamhet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp