Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 975544" data-attributes="member: 13390"><p>Jag håller med dig hela vägen egentligen i vad du säger, men det finns plats för en kommentar rörande ovanstående. Egentligen utan direkt koppling till ditt förslag ska sägas, se längre ner. Jag förespråkar en montering lite längre fram, men då har jag ingen som helst koppling till huruvida det ska jibbas eller inte. Det är egenskaperna vid åkning på eller i snö jag är ute efter. </p><p></p><p>Modern stance tycker jag i mångt och mycket handlar om att få skidan att gå bra när det drar iväg på mjukt underlag. Med att gå bra menar jag här inte att mosa allt i sin väg, utan att behålla sitt lugn. Att senare komma till läget där man måste backa och säkra och att skidan inte börjar vela runt. Att senare känna att man måste passa fötterna och känna paralleller till trappmaskinen på gymmet.. </p><p></p><p>Om geometrin är såsom många har föreslagit, dvs en low rise med bärighet hela vägen fram i kombination med tail rocker, vidhåller jag att -6/-7cm är något för långt bak. Det blir bara vingligt. Flyter som en kork gör det förstås (och går kalas i låg fart), men min åsikt är att kompromissen är dragen för långt åt flythållet/lågfart/fisåkning. Jag vill ha den mer mot kompakt och neutral kontroll-charge så att säga. Inte en montering som premierar låg fart följt av upprätt 11:a...</p><p></p><p>För att ta ett exempel som går att relatera till har jag kört många olika monteringar på Rocker2 (122), från TC till -6 ungefär. Det är enorm skillnad i egenskap därimellan. -6 är totalt uppenbart alldeles för långt bak på den skidan. Falerar helt i fart då. TC till typ -2.5 nånstans är lurigt åt andra hållet. Går som en dröm när man har driv (läs next jävla level-bra, wake-up-call-bra), men kräver lite aktivt lyft när det går sakta. Kompromissen för min del ligger runt -3 till -4 på den skidan. Samma för många andra moderna shaper. De ballar helt enkelt ur om man tänker för mycket old school, "inte jibba - bak med skiten" när det ska monteras. Känslan av att få till balansen med en modernt freerideframmonterad skida ser jag som en revolution. Det är en upplevelse. Medvetenheten om diskursen kring det här bör iaf finnas. Det är mest därför jag vill föra fram det i ljuset. </p><p></p><p><em>Men</em>, och det är ett viktigt men, jag noterar också att du nämner en högre tip i din design. Då har du ett kraftfullt alibi. Det var därför jag inledde med att konstatera att den här textväggen inte direkt berörde ditt förslag. Med mindre bärighet fram är vi väldigt snart bak på -6- -7. </p><p></p><p></p><p>Vad tror du om en low rise, men att avsluta det hela med en liten "superböj" på några få centimeter. Kanske ger tillräckligt med (mental) trygghet?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 975544, member: 13390"] Jag håller med dig hela vägen egentligen i vad du säger, men det finns plats för en kommentar rörande ovanstående. Egentligen utan direkt koppling till ditt förslag ska sägas, se längre ner. Jag förespråkar en montering lite längre fram, men då har jag ingen som helst koppling till huruvida det ska jibbas eller inte. Det är egenskaperna vid åkning på eller i snö jag är ute efter. Modern stance tycker jag i mångt och mycket handlar om att få skidan att gå bra när det drar iväg på mjukt underlag. Med att gå bra menar jag här inte att mosa allt i sin väg, utan att behålla sitt lugn. Att senare komma till läget där man måste backa och säkra och att skidan inte börjar vela runt. Att senare känna att man måste passa fötterna och känna paralleller till trappmaskinen på gymmet.. Om geometrin är såsom många har föreslagit, dvs en low rise med bärighet hela vägen fram i kombination med tail rocker, vidhåller jag att -6/-7cm är något för långt bak. Det blir bara vingligt. Flyter som en kork gör det förstås (och går kalas i låg fart), men min åsikt är att kompromissen är dragen för långt åt flythållet/lågfart/fisåkning. Jag vill ha den mer mot kompakt och neutral kontroll-charge så att säga. Inte en montering som premierar låg fart följt av upprätt 11:a... För att ta ett exempel som går att relatera till har jag kört många olika monteringar på Rocker2 (122), från TC till -6 ungefär. Det är enorm skillnad i egenskap därimellan. -6 är totalt uppenbart alldeles för långt bak på den skidan. Falerar helt i fart då. TC till typ -2.5 nånstans är lurigt åt andra hållet. Går som en dröm när man har driv (läs next jävla level-bra, wake-up-call-bra), men kräver lite aktivt lyft när det går sakta. Kompromissen för min del ligger runt -3 till -4 på den skidan. Samma för många andra moderna shaper. De ballar helt enkelt ur om man tänker för mycket old school, "inte jibba - bak med skiten" när det ska monteras. Känslan av att få till balansen med en modernt freerideframmonterad skida ser jag som en revolution. Det är en upplevelse. Medvetenheten om diskursen kring det här bör iaf finnas. Det är mest därför jag vill föra fram det i ljuset. [i]Men[/i], och det är ett viktigt men, jag noterar också att du nämner en högre tip i din design. Då har du ett kraftfullt alibi. Det var därför jag inledde med att konstatera att den här textväggen inte direkt berörde ditt förslag. Med mindre bärighet fram är vi väldigt snart bak på -6- -7. Vad tror du om en low rise, men att avsluta det hela med en liten "superböj" på några få centimeter. Kanske ger tillräckligt med (mental) trygghet? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp