Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PhatFred" data-source="post: 975610" data-attributes="member: 9336"><p>:D :D :lol:</p><p> </p><p> </p><p></p><p>Jahaja, här kommer mina tankar. </p><p></p><p><strong>Längd?</strong> </p><p>185-190 ungefär. Mest för att det är vad jag åkt på de senaste åren och gillar det...</p><p></p><p><strong>Bredd?</strong></p><p>Runt 115 känns bra.</p><p></p><p><strong>Radie?</strong></p><p>22-25 nånstans. Tycker inte att så mycket snävare radie är så kul på bredlagg.</p><p></p><p><strong>Rocker/spannprofil?</strong></p><p>Rocker/platt/rocker. Om det blir bättre i längden med ett lågt spann som snart trycks ut så visst, kör på det. Inte så hög rocker.</p><p></p><p><strong>Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat?</strong></p><p>Inte 5-point. Kanske något lite indrag längst ut i änden, men generellt vill jag ha en lång kant för piståkningen (ska jag göra kortsväng med bredlagg ser jag hellre att de är sladdbara än att kanten är kort och direktreaktiv) och en skovel som lyfter i lössnön (och då tar jag nackdelen med hookyness).</p><p> </p><p><strong>Taper? (relation i bredd mellan fram- och bakände) </strong></p><p>Tja… Den enda pintail jag provat är BBR 8.9 och de var ju tråkiga, men jag körde bara pist med dem. Får nog lämna den frågan åt sidan.</p><p></p><p><strong>Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell? </strong></p><p>Rättså traditionell för mig, tack. Har aldrig fått nån god känsla med mycket tail, jag är plöspressare. Lång sweetspot vore ju finemang, så kan "alla" få stancen som de vill ha den. </p><p></p><p><strong>Tip- och taildesign? Indragen skärning fram och bak? Höjd på tail osv. </strong></p><p>Ingen båtför om jag får råda. Dels tänker jag produktionskostnadsmässigt, dels vill jag mer plana på snön med den tidigare nämnda skoveln än skära igenom den. Ser helst skidorna utan twintip. Detta för att "ta tillbaka" lite tail från min traditionella stance.</p><p></p><p><strong>Vikt kontra biffighet? Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt? </strong></p><p>Gillade känslan i de Rhino 07/08 jag hade en gång, lätta och sköna. Att de sen var alltför kompromisslösa för mig är ju en annan sak…</p><p></p><p><strong>Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva? </strong></p><p>Ja, inte alltför mjuk tail. Tailrocker och traditionell stance behöver kanske kombineras med lite motstånd bakom pjäxorna. Inte så mycket för mig som för de som ska droppa, tänker jag. Jag gillar mina Soul Orange och de är inte precis styva, så lite mjukare front går upp på min lista. Inte för mjuk, så min breda skovel bromsar istf att plana.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PhatFred, post: 975610, member: 9336"] :D :D :lol: Jahaja, här kommer mina tankar. [b]Längd?[/b] 185-190 ungefär. Mest för att det är vad jag åkt på de senaste åren och gillar det... [b]Bredd?[/b] Runt 115 känns bra. [b]Radie?[/b] 22-25 nånstans. Tycker inte att så mycket snävare radie är så kul på bredlagg. [b]Rocker/spannprofil?[/b] Rocker/platt/rocker. Om det blir bättre i längden med ett lågt spann som snart trycks ut så visst, kör på det. Inte så hög rocker. [b]Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat?[/b] Inte 5-point. Kanske något lite indrag längst ut i änden, men generellt vill jag ha en lång kant för piståkningen (ska jag göra kortsväng med bredlagg ser jag hellre att de är sladdbara än att kanten är kort och direktreaktiv) och en skovel som lyfter i lössnön (och då tar jag nackdelen med hookyness). [b]Taper? (relation i bredd mellan fram- och bakände) [/b] Tja… Den enda pintail jag provat är BBR 8.9 och de var ju tråkiga, men jag körde bara pist med dem. Får nog lämna den frågan åt sidan. [b]Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell? [/b] Rättså traditionell för mig, tack. Har aldrig fått nån god känsla med mycket tail, jag är plöspressare. Lång sweetspot vore ju finemang, så kan "alla" få stancen som de vill ha den. [b]Tip- och taildesign? Indragen skärning fram och bak? Höjd på tail osv. [/b] Ingen båtför om jag får råda. Dels tänker jag produktionskostnadsmässigt, dels vill jag mer plana på snön med den tidigare nämnda skoveln än skära igenom den. Ser helst skidorna utan twintip. Detta för att "ta tillbaka" lite tail från min traditionella stance. [b]Vikt kontra biffighet? Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt? [/b] Gillade känslan i de Rhino 07/08 jag hade en gång, lätta och sköna. Att de sen var alltför kompromisslösa för mig är ju en annan sak… [b]Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva? [/b] Ja, inte alltför mjuk tail. Tailrocker och traditionell stance behöver kanske kombineras med lite motstånd bakom pjäxorna. Inte så mycket för mig som för de som ska droppa, tänker jag. Jag gillar mina Soul Orange och de är inte precis styva, så lite mjukare front går upp på min lista. Inte för mjuk, så min breda skovel bromsar istf att plana. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp