Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 976136" data-attributes="member: 32948"><p>Men tillämpar du <em>regelrätt</em> carving i en uppkörd offpist med ganska hårt underlag? </p><p>Jag vill tro att nosen skär in i svängen, och tailen pressas ut i en sladd för att variera svängen, och då justeras radien av svängen lättare med en pintail-shape. (Slarve) Nosen skär på sätt och vis då den har en tightare radie. (radien blir på många pintailskidor progressivt snävare ju närmare nosen man kommer.) Mäter man radien vid tip/mid/tail kan man säkert få fyrdubbla differensen mellan tip- och tail-radie. (Beroende på shape såklart) </p><p></p><p>Jag vill påstå att radien är, med dagens alla olika designparametrar såsom pintail, rockerprofiler, flexprofiler, shapetyper, snudd på helt irrelevant för hur kvick och smidig en skida är i blandade/hårda snöförhållanden. </p><p>Undantaget är pist, där vi tillämpar en annan teknik. </p><p></p><p>Poängen med mitt påstående är, att en skida med 50 meter radie kan vara kvick utan bara h***ette i skogen, medans en 20m radie-skida kan vara ett ånglok utan dess like. Radien har alltså inte så stor betydelse, och det påståendet gäller inte bara puder, utan även alla skojjiga underlag som skare, stenhård vindblåst, slask etc etc.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 976136, member: 32948"] Men tillämpar du [i]regelrätt[/i] carving i en uppkörd offpist med ganska hårt underlag? Jag vill tro att nosen skär in i svängen, och tailen pressas ut i en sladd för att variera svängen, och då justeras radien av svängen lättare med en pintail-shape. (Slarve) Nosen skär på sätt och vis då den har en tightare radie. (radien blir på många pintailskidor progressivt snävare ju närmare nosen man kommer.) Mäter man radien vid tip/mid/tail kan man säkert få fyrdubbla differensen mellan tip- och tail-radie. (Beroende på shape såklart) Jag vill påstå att radien är, med dagens alla olika designparametrar såsom pintail, rockerprofiler, flexprofiler, shapetyper, snudd på helt irrelevant för hur kvick och smidig en skida är i blandade/hårda snöförhållanden. Undantaget är pist, där vi tillämpar en annan teknik. Poängen med mitt påstående är, att en skida med 50 meter radie kan vara kvick utan bara h***ette i skogen, medans en 20m radie-skida kan vara ett ånglok utan dess like. Radien har alltså inte så stor betydelse, och det påståendet gäller inte bara puder, utan även alla skojjiga underlag som skare, stenhård vindblåst, slask etc etc. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp