Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 976422" data-attributes="member: 32948"><p>Mjae, jag är av en annan åsikt. </p><p>Jag anser att detta är en vanligt förekommande missuppfattning att tunga skidor är stabila och lätta skidor är "nervösa". Jag skulle vilja påstå att <em>dämpade</em> skidor är stabila, medans odämpade skidor vibrerar och tappar grepp. Dock så är metall och olika typer av gummi bra grejjer för att göra skidan dämpad - vilket väger en hel del! </p><p>Min poäng är att vikten i sig generellt sett inte tillför något positivt. (I så fall hade man ju bara kunnat tejpa på lite blytejp på ostabila skidor och fått stabilitet!) </p><p></p><p>För fartstabilitet måste flera faktorer samverka. I exemplet nämner du två skidor som är avsedda för att vara livliga och lättmanövrerade - och i snöförhållandena du nämner så gör sig snarare ett riktigt ånglok bäst - den rakt motsatta typen av skidshape. En ökad vikt i det exemplet hade inte lett till några positiva effekter IMO.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 976422, member: 32948"] Mjae, jag är av en annan åsikt. Jag anser att detta är en vanligt förekommande missuppfattning att tunga skidor är stabila och lätta skidor är "nervösa". Jag skulle vilja påstå att [i]dämpade[/i] skidor är stabila, medans odämpade skidor vibrerar och tappar grepp. Dock så är metall och olika typer av gummi bra grejjer för att göra skidan dämpad - vilket väger en hel del! Min poäng är att vikten i sig generellt sett inte tillför något positivt. (I så fall hade man ju bara kunnat tejpa på lite blytejp på ostabila skidor och fått stabilitet!) För fartstabilitet måste flera faktorer samverka. I exemplet nämner du två skidor som är avsedda för att vara livliga och lättmanövrerade - och i snöförhållandena du nämner så gör sig snarare ett riktigt ånglok bäst - den rakt motsatta typen av skidshape. En ökad vikt i det exemplet hade inte lett till några positiva effekter IMO. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp