Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PNyberg" data-source="post: 976551" data-attributes="member: 49358"><p>Vi har tangerat ämnet en gång, men blev inte mer än så. Vad vi väljer avspeglar vad vi vill ha ut av skidan. Enligt mig så gör det inget om skidan väger lite.</p><p>Downs skidor använder sig av ask och poppel gummi, kolfiber och 2 lager glasfiber, ger en diffus känsla som känns riktigt bra på mina CD3</p><p>Moment har asp och ask i sina charge lagg så de tål massa stryk, men Bibby har asp och tall(?) för att få en ngt lättare, men ändå stark konstruktion.</p><p>Står inge på moments hemsida om de använder gummi i sina Bibbys, och det känns egentligen inte som att om det vore nå gummi...så är det inte så mycket av det.</p><p>Sen har det ju väldigt mycket med hur kärnan kommer att se ut. Det verkar som att de flesta är eniga om att tailen kommer bli tjockare än nosen, och kanske att tailen blir tunn och lätt den sista biten, som ändå är mest i luften.</p><p>Jag ser gärna att det är en del gummi under foten, alternativt metallplatta..iaf ett material som har en hög densitet. Detta på monteringsområdet.</p><p></p><p>Kolfiberstringers är något jag anser vara nödvändigt på en sådan skidan som vi försöker bygga. Ger lite styvhet, pop och lite ökad livslängd i flexet.</p><p></p><p>Nosen ser jag gärna vara rätt styv, med undantag för hinge-flexet (som inte ska vara väldigt mjukt. Bara lite mjukare än resten av skidan). Sen var det ankaret i nosen. Jag har tänkt vidare på det, och det är ju lite som att ha en tjockare kärna i nosen, fast utan all extra vikt. Vikt i en nos = onödigt. Vikt i kontaktytan = trefligt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PNyberg, post: 976551, member: 49358"] Vi har tangerat ämnet en gång, men blev inte mer än så. Vad vi väljer avspeglar vad vi vill ha ut av skidan. Enligt mig så gör det inget om skidan väger lite. Downs skidor använder sig av ask och poppel gummi, kolfiber och 2 lager glasfiber, ger en diffus känsla som känns riktigt bra på mina CD3 Moment har asp och ask i sina charge lagg så de tål massa stryk, men Bibby har asp och tall(?) för att få en ngt lättare, men ändå stark konstruktion. Står inge på moments hemsida om de använder gummi i sina Bibbys, och det känns egentligen inte som att om det vore nå gummi...så är det inte så mycket av det. Sen har det ju väldigt mycket med hur kärnan kommer att se ut. Det verkar som att de flesta är eniga om att tailen kommer bli tjockare än nosen, och kanske att tailen blir tunn och lätt den sista biten, som ändå är mest i luften. Jag ser gärna att det är en del gummi under foten, alternativt metallplatta..iaf ett material som har en hög densitet. Detta på monteringsområdet. Kolfiberstringers är något jag anser vara nödvändigt på en sådan skidan som vi försöker bygga. Ger lite styvhet, pop och lite ökad livslängd i flexet. Nosen ser jag gärna vara rätt styv, med undantag för hinge-flexet (som inte ska vara väldigt mjukt. Bara lite mjukare än resten av skidan). Sen var det ankaret i nosen. Jag har tänkt vidare på det, och det är ju lite som att ha en tjockare kärna i nosen, fast utan all extra vikt. Vikt i en nos = onödigt. Vikt i kontaktytan = trefligt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp