Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="IngemarH79" data-source="post: 976717"><p>Hej, tänkte försöka mig på ett inlägg även om jag inte är speciellt insatt inom skidkonstruktioner. </p><p>Jag har för närvarande ett par Big Pen 187 som är riktigt bra i pisten. I skogen upplever jag att de har för mycket flyt för min smak, det är för krångligt att hålla ner farten för att det ska vara riktigt roligt. De är också för mycket dämpade då känslan av lössnöåkning inte infinner sig, kan också vara en kombination av för breda skidor. Samtidigt när det kommit ett bra dump fluff så står man antingen för lång fram på skidan eller så är bakändan för bred. då man får hänga bakåt i pjäxorna för att hålla farten uppe när det flackar ut. Hade innan första årsmodellen av Katana i runt samma längd och de upplevde jag som mer lättkörda i både skog och öppna fält. De är också onödigt styva för min smak (Big Pen) men det kanske har att göra med rockern och att de inte ska bli onödigt överstyrda. I pist är de dock ljusår bättre än Katanan som bara va farlig att lägga upp på kant i pist då de gick som tåget och att byta kant tog en halv evighet. </p><p></p><p>Med detta i bagaget så föreslås ett midjemått på 115-118 och en radie på 21-23m</p><p>Två längder en på 186-190cm och en på 172-177</p><p>*Ett spann på några mm i skärningen (som sätter sig plant)</p><p>*Något indragen skärning främst i fronten men även lite bak.</p><p>*En lång och låg tip rocker som harmoniserar väl med den indragna skärningen</p><p>*Bakändan ska vara minst 10mm smalare än framändan för att eftersträva planing i djup fluffig snö även när det börjar flackar ut. tailen ska vara lite rest men även vara utformad (tom. förberedd?) för att fästa hudar.</p><p>*Skidan ska vara neutral i skäret utan över eller understyrning.</p><p>*Ingen mittmontering skidan ska till 95% köras framåt.</p><p>*Egenskaperna att sätta en landning från ett dropp prioriteras mycket högre än diverse akrobatiska övningar på vägen dit.</p><p>*Dämpning då, ja tillräckligt krispig för att känna att det är lössnö man åker på men även bra egenskaper på vindpackat blandat före (som det ofta är i Åre). Så hög dämpning i låga frekvenser och låg i högre?</p><p></p><p>Jag tror jag fick med allt nu.</p><p>/Ingemar</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="IngemarH79, post: 976717"] Hej, tänkte försöka mig på ett inlägg även om jag inte är speciellt insatt inom skidkonstruktioner. Jag har för närvarande ett par Big Pen 187 som är riktigt bra i pisten. I skogen upplever jag att de har för mycket flyt för min smak, det är för krångligt att hålla ner farten för att det ska vara riktigt roligt. De är också för mycket dämpade då känslan av lössnöåkning inte infinner sig, kan också vara en kombination av för breda skidor. Samtidigt när det kommit ett bra dump fluff så står man antingen för lång fram på skidan eller så är bakändan för bred. då man får hänga bakåt i pjäxorna för att hålla farten uppe när det flackar ut. Hade innan första årsmodellen av Katana i runt samma längd och de upplevde jag som mer lättkörda i både skog och öppna fält. De är också onödigt styva för min smak (Big Pen) men det kanske har att göra med rockern och att de inte ska bli onödigt överstyrda. I pist är de dock ljusår bättre än Katanan som bara va farlig att lägga upp på kant i pist då de gick som tåget och att byta kant tog en halv evighet. Med detta i bagaget så föreslås ett midjemått på 115-118 och en radie på 21-23m Två längder en på 186-190cm och en på 172-177 *Ett spann på några mm i skärningen (som sätter sig plant) *Något indragen skärning främst i fronten men även lite bak. *En lång och låg tip rocker som harmoniserar väl med den indragna skärningen *Bakändan ska vara minst 10mm smalare än framändan för att eftersträva planing i djup fluffig snö även när det börjar flackar ut. tailen ska vara lite rest men även vara utformad (tom. förberedd?) för att fästa hudar. *Skidan ska vara neutral i skäret utan över eller understyrning. *Ingen mittmontering skidan ska till 95% köras framåt. *Egenskaperna att sätta en landning från ett dropp prioriteras mycket högre än diverse akrobatiska övningar på vägen dit. *Dämpning då, ja tillräckligt krispig för att känna att det är lössnö man åker på men även bra egenskaper på vindpackat blandat före (som det ofta är i Åre). Så hög dämpning i låga frekvenser och låg i högre? Jag tror jag fick med allt nu. /Ingemar [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp