Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 978892" data-attributes="member: 26014"><p>Härligt att se hur bra era åkerfarenheter faktiskt stämmer överensstämmer med produktionstekniska fakta. Måste dessutom säga att jag är imponerad över ert sätt att analysera skidkänsla och samtidigt använda uniforma och lättfattliga uttryck. Har inte samma "nördiga" (f'låt) inställning till skidanalys, men jag förstår väldigt mycket av det ni beskriver.</p><p></p><p>Min senaste skidreferens (och också första av fullrockermodell) är Völkl Shiro. Har drivit den i ganska olika förhållanden, allt från färskt, kallt Vestlandspudder till skuggfrusen sydalpsoffpist (hmm, känner mig som Ernst i mina beskrivningar). Har efter en säsong insett vad jag tror att jag vill ha (och inte). Det är inte Shiro... Punkt 1 - 5 nedan är egenskaper jag lyckats definiera, punkt 6 - 9 är mer av spekulativt resonemang som kanske är motstridiga (då får ni ursäkt min okunskap).</p><p></p><p>1. Låg svingvikt. Shirons massiva nosbredd gör den tung och trög. Gillar uppslaget från Skidfabriken med det nya bikakematerialet. Nosform som diskuterats i tråden gillar jag.</p><p>2. Shiron är rockad genom hela skidan, vilket jag aldrig lärde mig att hantera (jag vet, det har sannolikt med min konservativa livssyn att göra). Skidan upplevdes som orolig och svår att styra i glidpartier. Önskar en spannad skida, som lättare ger tryck mot slätt/hårt underlag. Någon mm hög som sätter sig i ett nollspann med tiden verkar logiskt.</p><p>3. Toppvinkeln anser jag vara alltför brant på Shiro och ge upphov till ryck och stopp i lösa förhållanden. Läste någonstans om det i denna tråd och kände genast igen känslan. Toppvinklar som illustrerats i grönt ovan (någonstans mellan Opus och Born to Drop) borde jag gilla!</p><p>4. 192 (eller om det är 193) cm Shiro upplever jag som längre och faktiskt trögare än tidigare brukade skidor i samma längd. Kanske har det med nosbredden att göra. Vill nog ha en skida som är 187-190 och liksom avsmalnande (inte 5-punkt, men inte heller spadlik). Tror att detta kommer göra skidan livligare än Shiron</p><p>5. Bredden på 119 mm tycker jag är tämligen allround, +/- 2 mm känner jag nog inte skillnad på. 117-120 känns med andra ord liberalkonservativt (sån är jag!).</p><p>6. Vill gärna ha någon typ av metallplatta under foten. Inbillar mig att detta ger en säkrare bindninginfästning. Hur detta påverkar andra egenskaper såsom dämpning kan jag inte uttala mig om. Kanske får skidan andra oönskade egenskaper som gör att metallplatta inte är aktuellt.</p><p>7. Och apropå dämpning - har kört skidor som är så dämpade att det känns som att stå på en kudde - man hör ett dovt "poff" men ljudet transformeras inte till en känsla - så kan vi inte ha det! Men inte heller med den nakna, glasaktiga krispighet som i mina Völkl SL race stock. Men som ett nysköljt salladsblad, så ska det vara! (Ernst)</p><p>8. Kör idag med Duke, skulle välja den senaste varianten med breddad infästning till denna skida. Jag kommer alltså att tura med skidan, men inte med låg vikt som högsta prio. För övrigt finns geniala twintipfästen till G3-hudar som fäster hudar på rundad tail. Funkar apbra!</p><p>9. Har varit sugen på helcustomiserade skidor tidigare, men insett, som MnO beskriver ovan, hur stor beslutsvåndan blivit. Men det är ju en flott tanke, även om det blir extremt svårt att ta beslut.</p><p></p><p>Min konklusion i slutet av augusti var att jag skulle ha Opus nu när den kommer i 192. Men kör nog hellre runt på Shiro en säsong till innan dessa svenska lagg (som om det inte fanns nog med lagg...) kommer till försäljning!</p><p></p><p>/C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 978892, member: 26014"] Härligt att se hur bra era åkerfarenheter faktiskt stämmer överensstämmer med produktionstekniska fakta. Måste dessutom säga att jag är imponerad över ert sätt att analysera skidkänsla och samtidigt använda uniforma och lättfattliga uttryck. Har inte samma "nördiga" (f'låt) inställning till skidanalys, men jag förstår väldigt mycket av det ni beskriver. Min senaste skidreferens (och också första av fullrockermodell) är Völkl Shiro. Har drivit den i ganska olika förhållanden, allt från färskt, kallt Vestlandspudder till skuggfrusen sydalpsoffpist (hmm, känner mig som Ernst i mina beskrivningar). Har efter en säsong insett vad jag tror att jag vill ha (och inte). Det är inte Shiro... Punkt 1 - 5 nedan är egenskaper jag lyckats definiera, punkt 6 - 9 är mer av spekulativt resonemang som kanske är motstridiga (då får ni ursäkt min okunskap). 1. Låg svingvikt. Shirons massiva nosbredd gör den tung och trög. Gillar uppslaget från Skidfabriken med det nya bikakematerialet. Nosform som diskuterats i tråden gillar jag. 2. Shiron är rockad genom hela skidan, vilket jag aldrig lärde mig att hantera (jag vet, det har sannolikt med min konservativa livssyn att göra). Skidan upplevdes som orolig och svår att styra i glidpartier. Önskar en spannad skida, som lättare ger tryck mot slätt/hårt underlag. Någon mm hög som sätter sig i ett nollspann med tiden verkar logiskt. 3. Toppvinkeln anser jag vara alltför brant på Shiro och ge upphov till ryck och stopp i lösa förhållanden. Läste någonstans om det i denna tråd och kände genast igen känslan. Toppvinklar som illustrerats i grönt ovan (någonstans mellan Opus och Born to Drop) borde jag gilla! 4. 192 (eller om det är 193) cm Shiro upplever jag som längre och faktiskt trögare än tidigare brukade skidor i samma längd. Kanske har det med nosbredden att göra. Vill nog ha en skida som är 187-190 och liksom avsmalnande (inte 5-punkt, men inte heller spadlik). Tror att detta kommer göra skidan livligare än Shiron 5. Bredden på 119 mm tycker jag är tämligen allround, +/- 2 mm känner jag nog inte skillnad på. 117-120 känns med andra ord liberalkonservativt (sån är jag!). 6. Vill gärna ha någon typ av metallplatta under foten. Inbillar mig att detta ger en säkrare bindninginfästning. Hur detta påverkar andra egenskaper såsom dämpning kan jag inte uttala mig om. Kanske får skidan andra oönskade egenskaper som gör att metallplatta inte är aktuellt. 7. Och apropå dämpning - har kört skidor som är så dämpade att det känns som att stå på en kudde - man hör ett dovt "poff" men ljudet transformeras inte till en känsla - så kan vi inte ha det! Men inte heller med den nakna, glasaktiga krispighet som i mina Völkl SL race stock. Men som ett nysköljt salladsblad, så ska det vara! (Ernst) 8. Kör idag med Duke, skulle välja den senaste varianten med breddad infästning till denna skida. Jag kommer alltså att tura med skidan, men inte med låg vikt som högsta prio. För övrigt finns geniala twintipfästen till G3-hudar som fäster hudar på rundad tail. Funkar apbra! 9. Har varit sugen på helcustomiserade skidor tidigare, men insett, som MnO beskriver ovan, hur stor beslutsvåndan blivit. Men det är ju en flott tanke, även om det blir extremt svårt att ta beslut. Min konklusion i slutet av augusti var att jag skulle ha Opus nu när den kommer i 192. Men kör nog hellre runt på Shiro en säsong till innan dessa svenska lagg (som om det inte fanns nog med lagg...) kommer till försäljning! /C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp