Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 984495" data-attributes="member: 13390"><p>[USER=14475]@LawndartGustav[/USER] och</p><p> [USER=101593]@JL76[/USER]</p><p></p><p>Allmän reflektion: Det känns som egenskapen _rakt_ generellt har en viss koppling till konstant uppträdande också. Ju mer form, desto mer variation på nåt sätt. Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla det till shape bara. Det var mer en lösryckt tanke. </p><p></p><p>Håller med om att rockern gör mycket mer än bredden för flytet. Men utan yta så flyter det inte, hur mycket rocker du än lägger dit.... Dvs det blir ofrånkomligt en kompromiss, även om jag inte säger var optimum ligger. </p><p></p><p></p><p></p><p>Med en mjuk inledning på rockern finns det ingen anledning att låta dessa två sammanfalla. Så snart du kantar skidan introducerar du kanten även om den ligger en bit framför rocker turnpoint. När du kommer 'tillräckligt långt' fram i rockern börjar du dock komma så högt att kanten i regel inte når ner till snön eller iaf inte får något tryck. Där nånstans är det läge att räta skärningen för att få en mer lättdriven nos i löst. Om vi hade låtit rocker turnpoint och skärningens slut sammanfalla hade vi landat i en alldeles för kort kant (eller en alldeles för kort rocker) och drabbats av det lika fruktade som mögliga JJ-syndromet... Och det vill vi ju inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 984495, member: 13390"] [USER=14475]@LawndartGustav[/USER] och [USER=101593]@JL76[/USER] Allmän reflektion: Det känns som egenskapen _rakt_ generellt har en viss koppling till konstant uppträdande också. Ju mer form, desto mer variation på nåt sätt. Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla det till shape bara. Det var mer en lösryckt tanke. Håller med om att rockern gör mycket mer än bredden för flytet. Men utan yta så flyter det inte, hur mycket rocker du än lägger dit.... Dvs det blir ofrånkomligt en kompromiss, även om jag inte säger var optimum ligger. Med en mjuk inledning på rockern finns det ingen anledning att låta dessa två sammanfalla. Så snart du kantar skidan introducerar du kanten även om den ligger en bit framför rocker turnpoint. När du kommer 'tillräckligt långt' fram i rockern börjar du dock komma så högt att kanten i regel inte når ner till snön eller iaf inte får något tryck. Där nånstans är det läge att räta skärningen för att få en mer lättdriven nos i löst. Om vi hade låtit rocker turnpoint och skärningens slut sammanfalla hade vi landat i en alldeles för kort kant (eller en alldeles för kort rocker) och drabbats av det lika fruktade som mögliga JJ-syndromet... Och det vill vi ju inte. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp