Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 984789" data-attributes="member: 12152"><p>Styvheten kommer att bestämmas genom att vi gör ett antal prototyper med olika kärnprofiler och konstruktion under vintern och sedan väljer den nivå och flexprofil som vi i gruppen och övriga teståkare gemensamt tycker är bäst. Även där kan såklart åsikterna gå isär ganska rejält, men precis som med alla andra parametrar så får vi försöka enas om en väg att gå. Förmodligen kommer det innebär att skidan "optimeras" för en åkare mellan 75 och 85kg, eftersom det är där testgruppen befinner sig i viktspannet. Jon och Markus är lite lättare. Jag är i mitten och PNyberg är lite tyngre. Sen är ju vikten inte den enda parametern i sammanhanget heller. En mjukare skida blir ju alltid mer lekfull och bäst i det lägre fartregistret och en styvare skida kräver alltid mer fart och kraft för att komma till sin rätt. Om jag får bestämma ska vi inte gå charger-styvt i 187, utan hålla oss på ett flex som ger en bra kombo mellan stabilitet och ploj. Mogenhet och ett vuxet beteende när man behöver det, men samtidigt en skida som tillåter lite rappa manövrar när man vill leka loss i trixig terräng. </p><p></p><p>Utgångspunkten är konstruktörerna på skidfabrikens erfarenhet om hur styv en skida i den här längdklassen ska vara. Dvs den kommer väl att bli aningen styvare än medel med tanke på hur de oftast bygger. Sen är det som jag har förstått det relativt enkelt att bygga antingen styvare eller mjukare utifrån det (fräsning av kärnan sker i egen maskin). Det är i första hand Patrik på Åre Skidfabrik som står för konstruktionskunnigheten. Vi har en bra dialog med honom och vi beskriver vad vi vill ha, och sen sätter han sig vid ritbordet eller ställer sig vid fräsen och bygger något som han tror kan ge den känsla som vi letar efter. </p><p></p><p>Förra vintern började jag/vi diskutera det här projektet med Extrem och för att jag skulle bli mer insatt i hur prototypprocessen fungerade och hur de jobbar med att ta fram skidor, så fick jag vara delaktig i testandet av prototyper för Project 100 och 110. Efter det är jag inte det minsta osäker på att det arbetssätt som vi har bestämt oss för ska fungera. Jag åkte några dagar på en helvit prototyp och sen lämnade jag en (rejäl) rapport med bla önskemål i stil med: "Jag vill ha lite mindre släpp i tailen tidigt i utgången på svängen, men ändå skruva upp lite på den avvaktande väntan i växlingarna, plus aningen mer liv och nerv i snökontakt m.h.a införande av en keramisk komponent i mitten av frekvensregistret i feedbacken"... typ. Jag försökte beskriva en del av en känsla i ett åk som jag saknade i den skida jag testade, och ramlade väl iväg ganska bra i textlängd (jag har ju en förmåga att göra det ibland). Det hela resulterade i alla fall i att Patrik tog till sig av min beskrivning och gjorde några små ändringar i konstruktion och shape. En vecka senare fick jag ett par nya skidor för nytt test. Och herredjävlar säger jag bara. Allt som jag hade saknat och letat efter fanns nu med. De saker som jag inte gillade hade tonats ner eller helt försvunnit. Det var som att någon hade tagit en skida och svingat ett trollspö över den och förändrat den till precis vad jag ville ha. Skidmagi. Varken mer eller mindre. Med andra ord så är jag säker på att om vi kan beskriva vad vi vill ha, då kan det byggas. Sen om det blir hårt eller mjukt får vi väl se. Men jag kommer att utgå från att hitta rätt känsla i skidan, vilket i min värld innefattar allt från reaktioner på input, dämpning/stabilitet, kraftinlagring och spänst, snökontakt, balans mm. </p><p></p><p>Tanken på sikt är att göra som de flesta andra tillverkare, dvs att skala modellen uppåt och neråt från utgångslängden. Det blir en skida i 178-180cm-klassen för lättare och mindre åkare och en skida i 192-194cm-klassen för större och tyngre åkare. Den känsla som vi kommer att definiera som Opinion kommer dock att finnas i alla längderna. Detta förutsatt att det blir fler längder vill säga. Det beror ju lite på hur projektet faller ut rent ekonomiskt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 984789, member: 12152"] Styvheten kommer att bestämmas genom att vi gör ett antal prototyper med olika kärnprofiler och konstruktion under vintern och sedan väljer den nivå och flexprofil som vi i gruppen och övriga teståkare gemensamt tycker är bäst. Även där kan såklart åsikterna gå isär ganska rejält, men precis som med alla andra parametrar så får vi försöka enas om en väg att gå. Förmodligen kommer det innebär att skidan "optimeras" för en åkare mellan 75 och 85kg, eftersom det är där testgruppen befinner sig i viktspannet. Jon och Markus är lite lättare. Jag är i mitten och PNyberg är lite tyngre. Sen är ju vikten inte den enda parametern i sammanhanget heller. En mjukare skida blir ju alltid mer lekfull och bäst i det lägre fartregistret och en styvare skida kräver alltid mer fart och kraft för att komma till sin rätt. Om jag får bestämma ska vi inte gå charger-styvt i 187, utan hålla oss på ett flex som ger en bra kombo mellan stabilitet och ploj. Mogenhet och ett vuxet beteende när man behöver det, men samtidigt en skida som tillåter lite rappa manövrar när man vill leka loss i trixig terräng. Utgångspunkten är konstruktörerna på skidfabrikens erfarenhet om hur styv en skida i den här längdklassen ska vara. Dvs den kommer väl att bli aningen styvare än medel med tanke på hur de oftast bygger. Sen är det som jag har förstått det relativt enkelt att bygga antingen styvare eller mjukare utifrån det (fräsning av kärnan sker i egen maskin). Det är i första hand Patrik på Åre Skidfabrik som står för konstruktionskunnigheten. Vi har en bra dialog med honom och vi beskriver vad vi vill ha, och sen sätter han sig vid ritbordet eller ställer sig vid fräsen och bygger något som han tror kan ge den känsla som vi letar efter. Förra vintern började jag/vi diskutera det här projektet med Extrem och för att jag skulle bli mer insatt i hur prototypprocessen fungerade och hur de jobbar med att ta fram skidor, så fick jag vara delaktig i testandet av prototyper för Project 100 och 110. Efter det är jag inte det minsta osäker på att det arbetssätt som vi har bestämt oss för ska fungera. Jag åkte några dagar på en helvit prototyp och sen lämnade jag en (rejäl) rapport med bla önskemål i stil med: "Jag vill ha lite mindre släpp i tailen tidigt i utgången på svängen, men ändå skruva upp lite på den avvaktande väntan i växlingarna, plus aningen mer liv och nerv i snökontakt m.h.a införande av en keramisk komponent i mitten av frekvensregistret i feedbacken"... typ. Jag försökte beskriva en del av en känsla i ett åk som jag saknade i den skida jag testade, och ramlade väl iväg ganska bra i textlängd (jag har ju en förmåga att göra det ibland). Det hela resulterade i alla fall i att Patrik tog till sig av min beskrivning och gjorde några små ändringar i konstruktion och shape. En vecka senare fick jag ett par nya skidor för nytt test. Och herredjävlar säger jag bara. Allt som jag hade saknat och letat efter fanns nu med. De saker som jag inte gillade hade tonats ner eller helt försvunnit. Det var som att någon hade tagit en skida och svingat ett trollspö över den och förändrat den till precis vad jag ville ha. Skidmagi. Varken mer eller mindre. Med andra ord så är jag säker på att om vi kan beskriva vad vi vill ha, då kan det byggas. Sen om det blir hårt eller mjukt får vi väl se. Men jag kommer att utgå från att hitta rätt känsla i skidan, vilket i min värld innefattar allt från reaktioner på input, dämpning/stabilitet, kraftinlagring och spänst, snökontakt, balans mm. Tanken på sikt är att göra som de flesta andra tillverkare, dvs att skala modellen uppåt och neråt från utgångslängden. Det blir en skida i 178-180cm-klassen för lättare och mindre åkare och en skida i 192-194cm-klassen för större och tyngre åkare. Den känsla som vi kommer att definiera som Opinion kommer dock att finnas i alla längderna. Detta förutsatt att det blir fler längder vill säga. Det beror ju lite på hur projektet faller ut rent ekonomiskt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp