Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 985229" data-attributes="member: 13390"><p>Jag och Jon åkte på Cham 127 i helgen. Trots den optiskt mycket tilltalande och i viss mån unika framänden var det definitivt något som inte fungerade med den. </p><p></p><p>Tipgeometrin sticker ut med vad som ser ut att vara ett långt indrag. Vid närmare besiktning ser man att det faktiskt inte riktigt är så. Skärningen rätas bara ut rejält. Det verkliga indraget är faktiskt ganska kort, men någon form av synvilla lurar blicken. Grafiken hjälper nog till en del där. Hur går den då? Helt värdelöst helt enkelt. Bygget i sig andas visserligen kompetens och sedvanlig Dynastar-kvalitet. Men nosen. Nosen. Den funkar inte! Nån diametralt fel händer när man initerar svängen. Jag upplever det som att fronten helt enkelt går åt fel håll. Det har nämnts (av Jarle?) att det kan hända med ett rejält indrag, men här är det nog snarare så att det gömmer sig en längre radie där framme på nåt sätt. Live i åket är det svårt att säga vad som egentligen händer, men jag får hålla i skidan - alltså aktivt dra den inåt för att den inte ska sticka iväg. Det händer i princip i varje sväng också, iaf i en pist med ganska konstant underlag. Enormt skumt och otryggt. Känslan är ovanlig. Det är första gången på många år som jag upplever att en skida mer eller mindre totalt falerar.</p><p></p><p>Förmodligen lägger man helt enkelt tryck på en kant som har längre skärning i början av kantningen. Innan man lagt tryck och böjt igenom skidan till dess "rätta" radie. Om underlaget är förskaffat på ett visst vis så greppar den långa radien uppenbarligen så pass mycket att den styr fronten. </p><p></p><p>Jon, som testar den mer och i lite blandad snö, konstaterar att ovanstående bara händer ibland. Det verkar primärt ske när det är lite slagigt och ojämnt. Rimligt. </p><p></p><p>Testa om ni får chansen.</p><p></p><p>Vi ska får helt enkelt passa oss för att hamna där. Jag gissar att det är två parametrar som skapar beteendet:</p><p></p><p>1. Ej total uträtning av skärningen. </p><p>2. Uträtningen sker för nära snön, alltså för långt ner i rockern. </p><p></p><p></p><p>Detta talar emot vad jag trott innan och mitt förslag på sidan 1, men jag får ändra mig. Det är nog inte helt fel med ett ganska tydligt avslut av skärningen ändå.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 985229, member: 13390"] Jag och Jon åkte på Cham 127 i helgen. Trots den optiskt mycket tilltalande och i viss mån unika framänden var det definitivt något som inte fungerade med den. Tipgeometrin sticker ut med vad som ser ut att vara ett långt indrag. Vid närmare besiktning ser man att det faktiskt inte riktigt är så. Skärningen rätas bara ut rejält. Det verkliga indraget är faktiskt ganska kort, men någon form av synvilla lurar blicken. Grafiken hjälper nog till en del där. Hur går den då? Helt värdelöst helt enkelt. Bygget i sig andas visserligen kompetens och sedvanlig Dynastar-kvalitet. Men nosen. Nosen. Den funkar inte! Nån diametralt fel händer när man initerar svängen. Jag upplever det som att fronten helt enkelt går åt fel håll. Det har nämnts (av Jarle?) att det kan hända med ett rejält indrag, men här är det nog snarare så att det gömmer sig en längre radie där framme på nåt sätt. Live i åket är det svårt att säga vad som egentligen händer, men jag får hålla i skidan - alltså aktivt dra den inåt för att den inte ska sticka iväg. Det händer i princip i varje sväng också, iaf i en pist med ganska konstant underlag. Enormt skumt och otryggt. Känslan är ovanlig. Det är första gången på många år som jag upplever att en skida mer eller mindre totalt falerar. Förmodligen lägger man helt enkelt tryck på en kant som har längre skärning i början av kantningen. Innan man lagt tryck och böjt igenom skidan till dess "rätta" radie. Om underlaget är förskaffat på ett visst vis så greppar den långa radien uppenbarligen så pass mycket att den styr fronten. Jon, som testar den mer och i lite blandad snö, konstaterar att ovanstående bara händer ibland. Det verkar primärt ske när det är lite slagigt och ojämnt. Rimligt. Testa om ni får chansen. Vi ska får helt enkelt passa oss för att hamna där. Jag gissar att det är två parametrar som skapar beteendet: 1. Ej total uträtning av skärningen. 2. Uträtningen sker för nära snön, alltså för långt ner i rockern. Detta talar emot vad jag trott innan och mitt förslag på sidan 1, men jag får ändra mig. Det är nog inte helt fel med ett ganska tydligt avslut av skärningen ändå. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp