Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 985769" data-attributes="member: 12152"><p>Jag kan tänka mig att det är svårt rent tekniskt att göra en sådan insänkning, iom att det som jag tror i alla fall finns en begränsning i hur kraftigt man kan böja stålkanten. Men jag håller med om att det skulle vara väldigt smidigt för hudinfästning. Vi får kolla på det. </p><p></p><p>Efter att ha testat skidor producerade av Åre Skidfabrik (Extrem och Hendryx) de senaste säsongerna så är jag nästan säker på att vi inte kommer att hamna i en uttryckligen lätt skida. Den kommer inte heller bli överdrivet tung, men enligt min erfarenhet så har försöken att bygga riktigt lätt hittills inte blivit helt lyckade från fabriken. Deras styrka är istället att de bygger rent överdjävliga skidor i det kraftfulla segmentet, även om de nu inför den här säsongen har visat prov på att de även kan ta kliv mot mer lätthanterliga grejor med bra prestanda. Men riktigt lätt kommer det aldrig att bli. Anledningen till att vi tog upp diskussionen med just Åre Skidfabrik från början är för att vi i gruppen gillar den känsla av kompromisslöshet som vilar över många av fabrikens skapelser. Vårt mål är att kombinera den högprestandakänslan med en lagom grad av lekfullhet. Då skulle jag tro att vi hamnar i en skida som ligger strax över medel i vikt. Lägger vi sedan till en upplättning av tip och tail med hjälp av honeycombinserts (NATO-tip...) i skidans mest kritiska swingweightgrundande yttre delar, plus kanske nåt kolfiberinslag som ersättning för nåt lager glas, så kan vi säkert få ner vikten en hel del utan att ge avkall på prestanda. </p><p></p><p>När det gäller konstruktionen så litar jag som jag har sagt tidigare väldigt mycket på kunnandet hos framförallt Patrik på skidfabriken. Han kommer att ta fram ett antal varianter i den första prototypomgången så att vi har något att utgå ifrån. Jag har framfört önskemål om att hitta en känsla som jag verkligen gillade i en omärkt vit prototypskida från Extrem förra vintern och vi får se om det går att få fram något sådant. Jag, MarkusO och Jon har också förhoppningar om att få testa de aktuella varianterna av Butchers Hook 115 och 125 under skidtesten i Tandådalen eftersom det vore en bra utgångspunkt för vår diskussion med fabriken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 985769, member: 12152"] Jag kan tänka mig att det är svårt rent tekniskt att göra en sådan insänkning, iom att det som jag tror i alla fall finns en begränsning i hur kraftigt man kan böja stålkanten. Men jag håller med om att det skulle vara väldigt smidigt för hudinfästning. Vi får kolla på det. Efter att ha testat skidor producerade av Åre Skidfabrik (Extrem och Hendryx) de senaste säsongerna så är jag nästan säker på att vi inte kommer att hamna i en uttryckligen lätt skida. Den kommer inte heller bli överdrivet tung, men enligt min erfarenhet så har försöken att bygga riktigt lätt hittills inte blivit helt lyckade från fabriken. Deras styrka är istället att de bygger rent överdjävliga skidor i det kraftfulla segmentet, även om de nu inför den här säsongen har visat prov på att de även kan ta kliv mot mer lätthanterliga grejor med bra prestanda. Men riktigt lätt kommer det aldrig att bli. Anledningen till att vi tog upp diskussionen med just Åre Skidfabrik från början är för att vi i gruppen gillar den känsla av kompromisslöshet som vilar över många av fabrikens skapelser. Vårt mål är att kombinera den högprestandakänslan med en lagom grad av lekfullhet. Då skulle jag tro att vi hamnar i en skida som ligger strax över medel i vikt. Lägger vi sedan till en upplättning av tip och tail med hjälp av honeycombinserts (NATO-tip...) i skidans mest kritiska swingweightgrundande yttre delar, plus kanske nåt kolfiberinslag som ersättning för nåt lager glas, så kan vi säkert få ner vikten en hel del utan att ge avkall på prestanda. När det gäller konstruktionen så litar jag som jag har sagt tidigare väldigt mycket på kunnandet hos framförallt Patrik på skidfabriken. Han kommer att ta fram ett antal varianter i den första prototypomgången så att vi har något att utgå ifrån. Jag har framfört önskemål om att hitta en känsla som jag verkligen gillade i en omärkt vit prototypskida från Extrem förra vintern och vi får se om det går att få fram något sådant. Jag, MarkusO och Jon har också förhoppningar om att få testa de aktuella varianterna av Butchers Hook 115 och 125 under skidtesten i Tandådalen eftersom det vore en bra utgångspunkt för vår diskussion med fabriken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp