Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 997793" data-attributes="member: 29415"><p>Tänkte även sent om sider komma med några synpunkter på ursprungsämnet</p><p></p><p></p><p>Jag delar MM:s idé men vill se en annan fördelning. Pistskidor är helt onödiga. Jag vill ha en storbergsskida och en kvick kort skida för skogsåkning OCH couloiråkning. Den ska alltså fungera i rätt djup snö i inte alltför branta men täta skogar och samtidigt vara stabil när man står så brant/smalt att man till vilket pris som helst inte får falla.</p><p></p><p>Vad gäller konstruktionen finns det ett oändligt antal parametrar att tycka till om. Det överlåter jag åt andra. Jag har bara två synpunkter för allroundskidan det här projektet handlar om:</p><p></p><p>1. Inte en kort skida. 194±1 är väl en lagom längd för något som ska vara varken kort eller långt. Alla som åker fort, och det är alla, vill slippa sladdriga skidor på 18x cm. Den sortens längder bär vara reserverade för skogskidor etc.</p><p></p><p>2. Stålkanterna!!! Jag vill ha en skida i sandwichkonstruktion som stålkanterna är OMÖJLIGA att dra ur. Skit samma om det väger lite, det är ändå ingen turskida ni ska konstruera (eller så kanske ni kan använda titan?). Varför inte ha ett lager av metall i sandwichkonstruktionen som slutar i stålkanterna på resp sida? Har man det direkt under belaget skyddar det ju även mot kärnskador. Jag vet inte hur många stenar jag träffat som knäckt kanterna på mina skidor. Det är tragiskt. Jag bryr mig måttligt om hur vassa kanterna är jag vill att de ska sitta fast på skidan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 997793, member: 29415"] Tänkte även sent om sider komma med några synpunkter på ursprungsämnet Jag delar MM:s idé men vill se en annan fördelning. Pistskidor är helt onödiga. Jag vill ha en storbergsskida och en kvick kort skida för skogsåkning OCH couloiråkning. Den ska alltså fungera i rätt djup snö i inte alltför branta men täta skogar och samtidigt vara stabil när man står så brant/smalt att man till vilket pris som helst inte får falla. Vad gäller konstruktionen finns det ett oändligt antal parametrar att tycka till om. Det överlåter jag åt andra. Jag har bara två synpunkter för allroundskidan det här projektet handlar om: 1. Inte en kort skida. 194±1 är väl en lagom längd för något som ska vara varken kort eller långt. Alla som åker fort, och det är alla, vill slippa sladdriga skidor på 18x cm. Den sortens längder bär vara reserverade för skogskidor etc. 2. Stålkanterna!!! Jag vill ha en skida i sandwichkonstruktion som stålkanterna är OMÖJLIGA att dra ur. Skit samma om det väger lite, det är ändå ingen turskida ni ska konstruera (eller så kanske ni kan använda titan?). Varför inte ha ett lager av metall i sandwichkonstruktionen som slutar i stålkanterna på resp sida? Har man det direkt under belaget skyddar det ju även mot kärnskador. Jag vet inte hur många stenar jag träffat som knäckt kanterna på mina skidor. Det är tragiskt. Jag bryr mig måttligt om hur vassa kanterna är jag vill att de ska sitta fast på skidan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Tillbaka
Topp