Mobildata i Schweiz

fredw

Aktiv medlem
Mobildata i Schweiz
Hej! Schweiz ingår ju inte i EU och samarbetet för mobilanvändning. Vilket gör det jobbigt vid genomresor. Hur gör ni för kortare resor till/genom Schweiz?

Jag har en mobil mobildata-router som skulle gå att stoppa ett lämpligt kontantkort för mobildata i. Går något sådant att hitta i Sverige, som ger vettiga mobildatapris i Schweiz?

Jag förstår att det finns att köpa kontantkort i Schweiz men vill helst inte förlora tid på det. Vi ska bara köra igenom med någon enstaka övernattning med tveksam WiFi. Tänker också inför framtida resor.

Alternativt ett vanligt svenskt kontantkort som har rimliga priser för mobildata i Schweiz. Vi har hallon som är billigt och bra på många sätt - men inte i detta fall.

Tacksam för tips.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Mobildata i Schweiz
Har inte koll på svenska marknaden så klart. Men jag har ju omvända problemet när jag är utanför Schweiz eftersom jag kör på ett "billigt" abbonemang. Jag köper dataroamingpaket från min leverantör. 500 mb räcker rätt länge, om man inte är ute efter att streama video förstås. Betydligt billigare än att gå på standardtariffen iaf. :)

steglund

Aktiv medlem
Mobildata i Schweiz
Om du har 3 som operatör och ett abonnemang där 3Världen ingår, gäller i princip samma villkor i Schweiz som i Sverige under en månads tid. 3 brukar ha förmånliga familjeabonnemang som håller nere priset.

fredw

Aktiv medlem
Mobildata i Schweiz
Tack för alla svar. Jag hade inte tänkt byta abonnemang men värt att veta att Tre och Telenor ligger bra till i just denna fråga.
Litet konstigt/synd att inte fler hängt på just när det gäller Schweiz. Det är ju ganska irriterande att behöva stänga av mobildata så fort man kommer i närheten (gäller ju även Monaco som kommer in när man susar förbi på franska motorvägen intill). Man är ju införstådd med att betala mer än "himma" / inom EU men inte gärna 2 kr/Mb. Det är lätt att glömma stänga av nån app som plötsligt drar iväg på egen hand.

daviddeliv

Ny medlem
Mobildata i Schweiz
OBS!! Fibio är ett nystartat bolag som säger sig erbjuda surf i Schweiz på samma villkor som hemma.

Gå inte i deras fälla. Såhär löd min recension av Fibio på trustpilot:

"Min flickvän skaffade Fibio av en enda anledning vid årskiftet, att det står klart och tydligt att man i Schweiz kan surfa precis som hemma i Sverige. För henne som reser mycket igenom Schweiz var detta klockrent eftersom få abonnemang kan erbjuda detta.

Det första som händer när vi kommer utomlands (Österrike) var att simkortet inte kan läsas. Vi ringer Fibio och dom säger att de vet om att Simkortet dom har skickat inte brukar fungera utomlands och ställer frågan "Ska du vara utomlands mycket?" Vad är det för fråga och vad spelar det för roll?! Efter att min flickvän förklarat att vi kommer resa runt i Europa under de närmsta 3 månaderna säger de att de kan skicka ett simkort som de vet fungerar. Hon var då tvungen att skicka simkortet till sin mamma som i sin tur kunde skicka ner kortet där vi befinner oss i Europa.
Det tog cirka en månad tills simkortet kom ner.

Nu åker vi in i Schweiz, det kommer ett sms som visar att det kostar 39kr/dag att surfa 250 mb. Därför ringer hon upp Fibio för att kolla vad som är fel.
Fibio säger: att det är fri surf eftersom att Schweiz är med i EU.
Vi förklarar: att Schweiz inte är med i EU.
Fibio säger: att då ingår det inte att surfa som hemma.
Vi hänvisar till deras hemsida där det står klart och tydligt att det ingår och att det var enda anledningen till att min flickvän skaffade Fibio.
Fibio: Vi kan kompensera 100 kr denna månaden för detta problem.
Vi: Men det räcker inte ens till att surfa i 3 dagar och dessutom endast 250 mb/dag.
Fibio: Ja men vi kan inte göra något mer.

Värdelöst företag som inte ens följer sina erbjudanden som står på hemsidan.

Fibio får gärna kontakta oss för att reda ut det här på riktigt."

Topp