Modda pjux!

b3neath

Ny medlem
Modda pjux!
Hejsan. Inför nästa sässong så är det hög tid att byta ut mina slitna Salomon Course racingpjux...

Jag ska inte raca ngt i år, men jag ska däremot åka väldigt mycket skirercross (förhoppningsvis) och åka en hel del fritt.

Ser mig själv som en erfaren och lärd åkare och därför tror jag inte att jag pallar med pjäxor som har ca 70 i flex.

Jag vet inte vad jag ska köpa för pjäxor. Kollade på rossignols Free XX som hade 80 i flex, och sen såg jag att Salomons Pro model hade 85 i flex. Vilka är bäst? Eller finns det några andra? Eller ska jag helt enkelt hålla mig till racingpjuxen i fortsättningen också?

Det jag var ute efter när jag kolla på freeride-skorna var lite mjukare sulor som kanske kan hjälpa till att lindra vissa landningar...

Kanske kan man köpa en freeridesko och sedan "förstärka" den så att den blir hårdare? eller är det redan för mjuk plast i grunden?

Problemet är iaf att freerideskorna känns för mjuka, och racingskorna känns för stumma under fossingen... Förstå mig rätt =)

SNÄLLA HJÄLP MIG, ni som har erfarenhet av något ni själva gillat!!

Modda pjux!
?? Racingpjuck med 80 i flex?? Verkar lite väl lite. Sitter med ett par X-scream av gammal modell med 150 i flex. ??
Det är ju en väldigt svår avägning det där. Man vill ha hårda skal för att inte trampa igenom vid hård åkning men samtidigt ska dom ju vara varma och framförallt sköna.
Mina gamla pjuck har en förmåga att frysa mina fötter till is vid kalla förhållanden. Man vill ju inte bli tvungen att sitta inne och värma fötterna när polarna jagar puder, eller?
Jag skulle nog satsa på ett par bekväma skor först och främst. Sen kan man ju köpa till och mixtra med skalet/skalen tills det att du har en lämplig flex.
Lycka till!!

Modda pjux!
Dolomite har en pjäxa som heter Sintesi 7.5 form fit. Det är en pjäxa som ligger snäppet under Racing med flex 10.0 .Pjäxan har fem spännen varav ett 45 grader ,snett neråt alltså. Har inte provat dom själv men dom jag har sålt dom till är väldigt nöjda.
kostar ord. pris 3000 ,men pris kan ju alltid diskuteras

Modda pjux!
Jag tycker om TNT skorna, dom är inte lika hårda som ett par racing, men går att ta i ordentligt med. Aldrig haft koll på flex, eller hur skorna är rent mattematiskt, utan testat mig fram till skor som jag trivs med.

Skor som sitter som gjutna på mig är Salomons freeride pjuck. Men dom tål inte att säsonga med. Fullständigt utslitna på 200 dagar. Men grymt sköna att både gå och åka i!
Ytterligare nackdel med salomonen är finsihen på spännen och dylikt som har en förmåga att lossna och trassla.

Jag kommer med stor sannolikethet införskaffa ett par TNT framåt hösten... när Alpint öppnar igen :-)

Annars så testade jag Langes freeride skor i vintras några dagar och dom är väldigt mycket racing, men ändå bekväma... Tja det är nog som vanligt att knata iväg till Alpint eller Garaget och sitta där en heldag ;-)

Om du har möjlighet annars så kan jag rekomendera att åka ner till Cham där världens bästa bootfitter jobbar! Affären bredvid Auigille liften... Kommer aldrig ihåg vad den heter. Dom plockar lätt fram vad som passar dig oavsett åkstil och nivå samt fittar dom perfekt... Har haft vå par från dom och INGA klagomål förutom att dom liksom allt annat slits nåt förbannat!!!

Modda pjux!
Ok...

Ni pratar om saker jag aldrig hört talas om (TNT osv) och det gör mig ännu mer labil :)

Har racat på ett par salomon course 120 i flex, och det jag undrade, var ifall det blev för extremt att byta ner sig till 80 i flex.

Men som någon nämde, de går säkert att göra dom lite hårdare. (beror förståss på hur mjuk själva plasten är)

Sen är det teneighty skon, den är jag sugen på. men med dämpande sula och allt. men jag är duck inte ett dugg sugen på SALOMONS MODELL, som sett lika ut i 3-4 år. Och som sagt, dom tål inte stryk ;D

tack för svaren iaf ;P

Tillbaka
Topp