Mohair-fria stighudar

Mohair-fria stighudar
Om man vill ha stighudar fria från mohair eller annat djurhår, vad ska man satsa på då? Nylonhudarna är ju inte kända för att glida så bra. Är det några tillverkare som gör stighudar som presterar bra utan mohair?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Mohair-fria stighudar
Nope. Min erfarenhet är att G3 är best bet, men du kommer aldrig få lika bra glid som Mohair.

Å andra sidan är det lite skit samma om du inte går väldigt mycket på tur.

Mohair-fria stighudar
Tack för svaret! Jag går rätt mycket och tänkte ha relativt lätt skida (1200g).

Ska kolla G3-hudarna.

Senast ändrad:

czklvgn

Medlem
Mohair-fria stighudar
Bästa glid av alla verkar vara Fischer Profoil, helt gjorda av plast. Har inte provat själv men hört att dom glider extremt bra men också har minst bra fäste. Annars funkar ju hudar helt i nylon endå bra, speciellt om du vallar dom ofta och är försiktig med värmen på vallajärnet, och skär dom extra korta baktill.
Om du är skitrik köp ett par Fischer Profoil och ett par nylon, typ G3 alpinist eller Montana montanyl eller bd ascension, och skriv sen till oss hur domdär Fischerhudarna är!

Och omfamna nylonhudarnas braiga fäste och hållbarhet och jämför inte för mycke med dom oveganska alternativen.

Marboh

Aktiv medlem
Mohair-fria stighudar
Det är najs att man bara rullar ihop dem. Slippa stå och slita i klistret. Eller mecka med mellanlägg.

xviggenx

Aktiv medlem
Mohair-fria stighudar
Här är väl det "bästa" testet av Profoil:s, här i Norden/norra Europa skulle jag vara rätt tveksam till att köra ett par... Med tanke på hur pass lite hjältesnö vi allt som oftas hudar i.

czklvgn

Medlem
Mohair-fria stighudar
hm dom kanske är bäst på lite avstånd dom där profoil.
Lite som domhär som jag va nära på att slå till på för nått år sen, verka ha väldigt bra fäste, men väger ganska mycket och tar ju mer plats än ett par mohairhudar.
men jag bangade i sista stund.
www.youtube.com/watch?v=ZguO5H_Y1Ew

blev denhär istället så jag kompromissade på fäste men fick bättre bobilsegenskaper.

www.youtube.com/watch?v=Y88yU7o4n-Y

Mohair-fria stighudar
hm dom kanske är bäst på lite avstånd dom där profoil.
Lite som domhär som jag va nära på att slå till på för nått år sen, verka ha väldigt bra fäste, men väger ganska mycket och tar ju mer plats än ett par mohairhudar.
men jag bangade i sista stund.
www.youtube.com/watch?v=ZguO5H_Y1Ew

blev denhär istället så jag kompromissade på fäste men fick bättre bobilsegenskaper.

www.youtube.com/watch?v=Y88yU7o4n-Y
Rejäla pjäser, vilken är metaforen för bd ascension nylon?

Mohair-fria stighudar
Här är väl det "bästa" testet av Profoil:s, här i Norden/norra Europa skulle jag vara rätt tveksam till att köra ett par... Med tanke på hur pass lite hjältesnö vi allt som oftas hudar i.
"On anything but hard or icy snow the Profoils grip is entirely adequate", satan, jag bor ju i Åre.

Får leta vidare.

xviggenx

Aktiv medlem
Mohair-fria stighudar
Det är bara köpa valfri nylon-hud av större känd tillverkare, G3/Black Diamond/Pomoca/Montana/Kohla/Contour.
Alla kommer glida lika bra/dåligt och greppa mer än tillräckligt.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp